langere stuurpen ?
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
langere stuurpen ?
Heeft een langere stuurpen een positieve of negatieve invloed op het stuurgedrag ? Of anders gesteld; zorgt een langere stuurpen voor een rustiger stuur/voorwiel, waardoor je bvb gemakkelijker een rechte lijn kan aanhouden in smalle steegjes en dergelijke toestanden
- Kermit
- Mountainbiker
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:18
- Rijdt met: Giant XTC Composite, GT Arrowhead & wat oud ijzer.
- Contacteer:
Stuurt toch strakker dan een breed stuur met een lange stuurpen? Dat denk ik toch, met die combo heb 'k nog niet geredenDe Wreter schreef:Een heel breed stuur met een korte stuurpen, dàt moet je 'ns proberenKermit schreef:Een breder stuur en langere stuurpen gaan zowiso een relaxer gevoel geven, zo'n smal stuur met een 60mm pen is echt wel strak
-
- Expert
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21
Bericht door Sunn Xtreme »
[quote="_alain_"]Steek eens een echt stuur
iets van een 660 of 685mm, dat zal al een heel groot verschil maken in stabiliteit.[/quote]
meen je dat?
dan kan hij best ook een zaag bij monteren om voorbij de bomen te geraken. en dan lijkt het al sterk op een motorcross stuur.
zijn stuurpen is gewoonweg te kort. hij zit vrij recht tot erg recht en te kort, wat negatief werkt op het stuurgevoel. een breed stuur met zulk korte stuurpen op een mtb, zal het alleen nog erger maken. vooral op steile hellingen zal hij echt problemen gaan kennen.
en misschien ook nog een steile stuurpen steken ook?? (+6°) dan is het helemaal klaar.
afhankelijk van zijn lichaamsbouw, is de stuurpenlengte te kiezen. toch kan het zijn dat hij een kortere pen dan op de koersfiets dient te nemlen, omdat de meeste mtb frames 20mm langer zijn dan een gemiddeld koersframe (uitgezonderd ridley, die hebben een korte bouw, de stuurpen word dan nog langer)
hij zou er veel beter aan doen van een pen te steken van 100 tot eventueel 80mm lang, maar niet korter. voor de meesten is een pen van 120mm op de mtb, teveel van het goede.
meestal komt dat het stuurvermogen aanzienlijk ten goede, en het ontspant de onderrug ook iets meer.
met zulk korte stuurpen van 60mm zit je vooral opgestuikt..... heb je dan nog een behoorlijk kort mtb frame, dan lijkt het alsof je met de wc pot op stap bent, wat helemaal niet meer aangenaam zijn.
een iets langere stuurpen, uw stuurbreedte kan je voorlopig wel laten zitten (veel competitierijders zitten net nog iets krapper, en ze sturen ook goed daarmee)
stuurpen van 80 tot max 100mm lengte steken, met een hoek van 6°.
tevens kan je je stuur eventueel enkele mm's dieper zetten indien nodig, om een effecienter en relaxer rijvermogen te verkrijgen.
dit is wat afhangend van persoon tot persoon.
let ôp : als je bv een pen van 120mm op je mtb installeerd en deze net wat te lang is, gaat dat het stuurvermogen ook beinvloeden. je houd wel goed controle, maar voor het scherpe en snellere bochtenwerk verlies je toch reactievermogen.
het is de bedoeling dat je zodanig komt te zitten, dat je reactie en stuurvermogen erop vooruitgaat, geen brommerstuur dient te steken kort of lange pen, voor de meesten is een stuur boven de 600mm ellende, zeker wanneer je in smalle paasages terechtkomt (bomen en andere)
je moet ook niet naar Kabush kijken : hij is een uitzondering, maar tegelijk beperkt hijzelf zijn stuurvaardigheden en op smalle passages is het risico op een val een stuk hoger. Zijn techniek bij het klimmen bestaat vooral uit het duwen op het stuur langs de ene kant, en beperkter trekken aan de andere zijde. Effecient is het niet echt te noemen. iemand met een smaller stuur (ook niet te smal natuurlijk) duwt en trekt harder dan hem, en op bepaalde steile klimstroken halen ze daar veel meer voordeel uit.
Vooral op de minder technische en snelle stukken gaan ze een stuk sneller, omdat ze meer kracht kunnen ontwikkelen vanwege hun houding met een smaller stuur.
Kabush is een klasbak en krachtbeest, maar hij zou veel effecienter en nog sneller rijden met een wat korter stuur. Maar hij houd de gewoonte aan van de jaren stilletjes, toen bijna alle mtb rijders met een breed stuur rondreden, vooral ook omdat ze niet beter wisten. Het zijn de Zwitsers die begonnen zijn met korte sturen te experimenteren op hun lastige omlopen...de rest kennen we.
iets van een 660 of 685mm, dat zal al een heel groot verschil maken in stabiliteit.[/quote]
meen je dat?
dan kan hij best ook een zaag bij monteren om voorbij de bomen te geraken. en dan lijkt het al sterk op een motorcross stuur.
zijn stuurpen is gewoonweg te kort. hij zit vrij recht tot erg recht en te kort, wat negatief werkt op het stuurgevoel. een breed stuur met zulk korte stuurpen op een mtb, zal het alleen nog erger maken. vooral op steile hellingen zal hij echt problemen gaan kennen.
en misschien ook nog een steile stuurpen steken ook?? (+6°) dan is het helemaal klaar.
afhankelijk van zijn lichaamsbouw, is de stuurpenlengte te kiezen. toch kan het zijn dat hij een kortere pen dan op de koersfiets dient te nemlen, omdat de meeste mtb frames 20mm langer zijn dan een gemiddeld koersframe (uitgezonderd ridley, die hebben een korte bouw, de stuurpen word dan nog langer)
hij zou er veel beter aan doen van een pen te steken van 100 tot eventueel 80mm lang, maar niet korter. voor de meesten is een pen van 120mm op de mtb, teveel van het goede.
meestal komt dat het stuurvermogen aanzienlijk ten goede, en het ontspant de onderrug ook iets meer.
met zulk korte stuurpen van 60mm zit je vooral opgestuikt..... heb je dan nog een behoorlijk kort mtb frame, dan lijkt het alsof je met de wc pot op stap bent, wat helemaal niet meer aangenaam zijn.
een iets langere stuurpen, uw stuurbreedte kan je voorlopig wel laten zitten (veel competitierijders zitten net nog iets krapper, en ze sturen ook goed daarmee)
stuurpen van 80 tot max 100mm lengte steken, met een hoek van 6°.
tevens kan je je stuur eventueel enkele mm's dieper zetten indien nodig, om een effecienter en relaxer rijvermogen te verkrijgen.
dit is wat afhangend van persoon tot persoon.
let ôp : als je bv een pen van 120mm op je mtb installeerd en deze net wat te lang is, gaat dat het stuurvermogen ook beinvloeden. je houd wel goed controle, maar voor het scherpe en snellere bochtenwerk verlies je toch reactievermogen.
het is de bedoeling dat je zodanig komt te zitten, dat je reactie en stuurvermogen erop vooruitgaat, geen brommerstuur dient te steken kort of lange pen, voor de meesten is een stuur boven de 600mm ellende, zeker wanneer je in smalle paasages terechtkomt (bomen en andere)
je moet ook niet naar Kabush kijken : hij is een uitzondering, maar tegelijk beperkt hijzelf zijn stuurvaardigheden en op smalle passages is het risico op een val een stuk hoger. Zijn techniek bij het klimmen bestaat vooral uit het duwen op het stuur langs de ene kant, en beperkter trekken aan de andere zijde. Effecient is het niet echt te noemen. iemand met een smaller stuur (ook niet te smal natuurlijk) duwt en trekt harder dan hem, en op bepaalde steile klimstroken halen ze daar veel meer voordeel uit.
Vooral op de minder technische en snelle stukken gaan ze een stuk sneller, omdat ze meer kracht kunnen ontwikkelen vanwege hun houding met een smaller stuur.
Kabush is een klasbak en krachtbeest, maar hij zou veel effecienter en nog sneller rijden met een wat korter stuur. Maar hij houd de gewoonte aan van de jaren stilletjes, toen bijna alle mtb rijders met een breed stuur rondreden, vooral ook omdat ze niet beter wisten. Het zijn de Zwitsers die begonnen zijn met korte sturen te experimenteren op hun lastige omlopen...de rest kennen we.