Gewicht ...

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

gunther.kint schreef:
prideandglory1891 schreef:
gunther.kint schreef:Je rijd er niet sneller door, maar je rijd er wel betere tijden mee.
:-k Dat moet je me es uitleggen...
kweet het, raar verwoord, maar als ik nu met dezelfde personen ga rijden, kan ik nog altijd amper mee op de baan, zelfde km/h dus
je kan misschien nog amper mee, maar is je hartslag dan niet lager en de uithouding iets langer? Je kan doodgaan tegen een hartslag van 160 en een van 170, maar de ene kan onder je omslagpunt liggen terwijl de andere boven je omslagpunt ligt.
Gebruikersavatar
Samuel
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: za 11 aug 2007 10:52
Rijdt met: 1 voor de winter 1 voor de zomer 1 voor de baan

Bericht door Samuel »

Mijn winterfiets is 1.5kg zwaarder dan mijn zomerfiets en die 1.5 kg voel je echt. Het effect van zomerfiets + camelback van 2 liter is absoluut niet gelijk aan winterfiets zonder drinken.
Het is vooral merkbaar technische stukken waar je wat moet spelen met je evenwicht, klimmen en optrekken. Op lange rechte stukken zou ik het effect verwaarlozen. Dat is mijn ervaring.
Yalta-cruiser
Mountainbiker
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 16:09
Rijdt met: Isaac Impact

Bericht door Yalta-cruiser »

Lichtere fiets kan je langer dragen.... 8)

zal iig. wel voordelen hebben, anders reed het hele peleton met futsen van 12kg rond... en het is idd zo dat een lichte fiets niets dan voordelen bied als het "van oor op oor smijten" en klimmen aankomt. De vraag die ik me echter stel is tegen welke prijs het verantwoord blijft, en wanneer het rendement overgaat in prestige.
Gebruikersavatar
gunther.kint
Mountainbiker
Berichten: 333
Lid geworden op: di 31 mei 2011 21:40
Rijdt met: Cube Elite HPC Pro
Contacteer:

Bericht door gunther.kint »

bosse schreef:heb ook ergens gelezen dat 1 kg fietsgewicht ongeveer 3-5 kg lichaamsgewicht overeenkomt.
Was een heel tabelletje bij dat ging over een klim aan ??% van 1 km.
met ne fiets van 1 kilo lichter reed ge bijna 2 min sneller dan 1 kg lichaamsgewicht!
Kan ik goed geloven! Tis dit dat ik bedoel met mijn 'rare' uitleg :-)
(Bijkomend dan dat ik op platte stukken niet sneller ga)
Maarten123
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 09 mar 2011 14:20
Rijdt met: Cube Ams 110 Pro

Bericht door Maarten123 »

Je lichaamsgewicht ben je gewoon te dragen dus je spieren ook. Een lichtere fiets zou je minder snel vermoeien. Net hetzelfde als je 10 km wandelt met een rugzak van 50 kilo op je rug of 10 km met een rugzak van 30kilo op je rug.
kimba
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 07:07
Rijdt met: Trek 6700 disc 2010

Bericht door kimba »

bosse schreef:heb ook ergens gelezen dat 1 kg fietsgewicht ongeveer 3-5 kg lichaamsgewicht overeenkomt.
Was een heel tabelletje bij dat ging over een klim aan ??% van 1 km.
met ne fiets van 1 kilo lichter reed ge bijna 2 min sneller dan 1 kg lichaamsgewicht!
Heb even snel gerekend.

T meest haalbare lijkt dan

10km/h - 1km = 6min
15km/h - 1km = 4min


Maar door een fiets die 1kg lichter is ineens 5km/h sneller kunnen rijden lijkt met toch veel
De pé
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: do 18 nov 2010 17:32
Rijdt met: Trek Topfuel

Gewicht

Bericht door De pé »

Ik weet 1 ding sneller rijden doe je door te trainen en niet door je fiets zeer licht te maken. Ik weeg zelf 100kg heb een trek topfuel alu. 12.5KG
Dus ik kies niet voor een lichte fiets en toch word ik zelden voorbij gestoken. Maar ik train 2keer minstens in de week meestal 3 keer en rij zaterdag en zondag altijd. Het is natuurlijk zo ik word wel veel voorbij gestoken in de ardennen ritten :oops: Maar vlaams brabant endergelijke [-X nope ik volg wel. (meestal) Ik ben ook iemand die liever lange ritten doet dan de korte . Bv Vlezenbeek 125km. Vorig jaar Duchenne-heroes 600km. :-D
En wielen is ook heel belangrijk dat heb ik wel gemerkt. Maar ik hou ook rekening met mijn gewicht op vele onderdelen aan je fiets staan er gewichts lemieten op. Trappers , wielen, carbon onderdelen.
Maar heb je de centen laat je gaan er is veel te koop om je fiets 20 gr lichter te maken. :lol:
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Bericht door patje2 »

Rij ik op mijn fully(alu) met XT afgemonteerd van 12kg of met men ht (carbon) met XTR van 9kg voel geen of heel wijnig verschil in sneller of trager rijden, men gemidelde snelheid is ongeveer dezelfde op men vast trainings parkoer Daarentegen op mijn winterbike (alu) zonder vering en met al iets ouder matriaal (XT) op deze weegt 11kg is men snelheid toch trager(1a2 km/u) maar dit maakt voor mij niet veel uit. Ik betwist geen wetstrijden of crono´s. Waar ik wel veel verschil in voel is dat ik zelf 8kg gewicht verloren ben. Van 102kg naar 94kg met als streef doel 85kg en hier is wel een snelheid van ongeveer 1/2km/u per kg te winnen (eigen ervaring) Dus ik denk een goede bike is 1 maar met geen overgewicht en een goede konditie ga je sneller rijden. Maar geef een topatleet een slechte bike en ik ga hem nog niet kunnen volgen.
Plaats reactie