Kwaliteit onderdelen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
hanzer
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 24 jun 2010 13:31

Kwaliteit onderdelen

Bericht door hanzer »

.
Laatst gewijzigd door hanzer op ma 30 mar 2020 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hanske636
Mountainbiker
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 21 jun 2009 15:50
Rijdt met: Moozes Chaser
Contacteer:

Bericht door hanske636 »

hanzer
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 24 jun 2010 13:31

Bericht door hanzer »

.
Laatst gewijzigd door hanzer op ma 30 mar 2020 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

hanzer schreef:Als je op die lijstjes afgaat, is deore alivio niet zo slecht.
Tuurlijk niet.
Al zou ik toch minstens deore zorgen. :wink:

Denk ook niet dat er iemand een deore zou afraden op een beginnersfiets.
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Bericht door glimburger »

Op onze gewone toerfietsen (gazelle medeo hyb) staat een set van deore. Die heeft ons nog nooit in de steek gelaten, ook niet op echt slecht terrein waar ik regelmatig echt op de trappers ga staan beulen. Daarvoor had ik de voorloper van de huidige alivio maar die was wel gevoeliger voor haperen. Als ik er echt op de trappers moest durfde die al wel eens doorslaan bij het opschakelen. Iets wat ik met de XT nooit aan de hand heb. Die XT is ECHT een stapje hoger dan hetgeen ik tot op heden had. Dat kan je zelf zien als je ze naast elkaar vergelijkt.

Maar zoals je zelf aangaf kan je altijd upgraden als hetgeen waar je mee begint aan vervanging toe is. Laat je vooral niet het hoofd op hol brengen door zij die zeggen dat iets "slecht" is. Daarmee bedoelen ze meestal: "iets minder goed". Echt slecht bestaat in mijn ogen niet meer. Misschien wel "ongepast", dus als je je eigen beperkingen kent kan je een perfecte match vinden bij elk van de opgenoemde zaken.
en zoals voor allees geldt dat geen onderhoud resulteert in snellere slijtage. Ook de duuste versie zal roesten als ze geen olie krijgt... Misschien iets minder snel maar toch. en een roestig uitziende ketting kan even goed zijn ding nog doen als de lagers nog goed zijn...
Succes met de keurze die je maakt !
Gebruikersavatar
iddi
Mountainbiker
Berichten: 546
Lid geworden op: di 01 jan 2008 15:32
Rijdt met: anti diefstal bike

Bericht door iddi »

Alivio is een groep die perfect zal werken op een hybride fiets, waar je normaal gezien geen moddertochten mee gaat rijden. Er is enkel een belangrijk negatief punt als je met Alivio het veld induikt: slechte afdichtingen. Als je met een alivio in de winter moddertochten gaat rijden, gaan uw naven en je body op geen tijd vol water en vuil zitten. Ook de werking van je shifters zal zienderogen verslechteren.
Vanaf Deore zit je wel goed prijs/kwaliteit.
Met je Dart3 vork zal je idd weinig of geen problemen kennen. Het veert natuurlijk voor geen meter in vergelijking met een duurdere vork en het gewicht is ook een demper op de feestvreugde, maar als je budget (gewild) niet hoger is, ga vooral je gang!
Gebruikersavatar
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 01 dec 2010 19:46

Bericht door jacques-de-mtb'er »

dit hoort misschien niet bij dit topic maar: Ik ben ook een beginner, en heb me vorige maand een TREK 6500 (model 2010 denk ik) ben er wreed content van nog niks dat hapert, niet goed voelt,... beste aankoop van het jaar voor mij, kostprijs 679 euro


als beginner moet je niet heel veel geld uitgeven, maar zorg dat je niet te dikwijls naar de velomaker moet :wink:
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

jacques-de-mtb'er schreef: als beginner moet je niet heel veel geld uitgeven, maar zorg dat je niet te dikwijls naar de velomaker moet :wink:
Daar heb je gelijk in, en als je ziet hoeveel beginners er tegenwoordig online willen kopen is dat maar goed ook. :-)
hanzer
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 24 jun 2010 13:31

Bericht door hanzer »

.
Laatst gewijzigd door hanzer op ma 30 mar 2020 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
buffel
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 22:33
Rijdt met: Specialized stumpjumper comp 29 carbon

Bericht door buffel »

misschien nog een raad. Ik weet niet hoe zwaar je bent maar sterke wielen. Van al het geen dat er kan sneuvelen was dit het eerste dat sneuvelde bij mij.
Plaats reactie