Nieuwe (eerste) MTB voor zwaargewicht

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Skokan
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 02 sep 2010 21:17
Rijdt met: Nog geen

Nieuwe (eerste) MTB voor zwaargewicht

Bericht door Skokan »

Hallo,

ik heb deze vraag reeds in de beginnershoek geplaatst, maar krijg geen reactie/antwoord... misschien eens hier proberen...

Here it goes:

ik ben aan het overwegen om een Hardtail MTB te kopen. Dit zou m'n eerste zijn en hopelijk voor een tijdje toch. En duw moet het toch iets degelijks zijn.

M'n budget ligt rond de 800 - 850€.

Ik ben nogal van groot en zwaar kaliber 1m98 voor 125kg (jaja die nieuwe fiets moet me ook helpen om dat gewicht omlaag te krijgen). Ik ben ervan overtuigd dat dit gegeven wél zijn belang heeft in de keuze van merk en model.

De bikes die ik op dit ogenblik op het oog heb zijn:
- Cube LTD Comp (Dart vork voldoende??)
- Cube LTD Pro 2010 (in de hoop dat die met eind seizoen korting in m'n budget komt... iemand goede adressen met korting?)
- KTM Ultra Flite 2011 (aanrader voor mij volgens verkoper)
- Rockrider 8.2 (specs lijken goed, maar heb een Aldi-fiets gevoel)
Ik sta open voor nieuwe voorstellen.

Graag had ik julie goede raad in deze moeilijke keuze
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
VaMalder
Mountainbiker
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 17 feb 2008 09:29
Rijdt met: Ene me 64 spaken en 2 pedalen

Bericht door VaMalder »

Persoonlijk zou ik opteren voor een goede tweedehands bike. Rond die prijsklasse kan je een iets ouder model vinden met "betere" componenten erop.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Bericht door funkstar »

Als jezelf kan knutselen aan de fiets, of iemand die dat voor jou wilt doen, zou ik opteren voor de rockrider.
T.o.v. de andere 3 heeft deze een pak betere uitrusting.
De reba vork is een pak beter afstelbaar dan de dart vorkjes.
Het frame krijgt steeds redelijke tot goede commentaren van de tourbikers.
Gebruikersavatar
B@rt
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: do 23 mar 2006 22:01
Rijdt met: BMC Fourstroke FS 02

Bericht door B@rt »

skokan,
Mijn broer had net hetzelfde probleem, 2m en 130kg, hij wilde fietsen maar had zelfs nog een kleiner budget dan jou, ik had het hem afgeraden om een fiets van 700 euro te kopen omdat de vork op deze prijsklasse niet voor dat gewicht gemaakt is. Na 4 maand is hij nu aan het overwegen om een recon of reba te kopen, wat hem uiteindelijk duurder gaat uitkomen dan had hij van de eerste keer iets meer geinvesteerd, een 2de hands vork zit er dan niet in want hij heeft praktisch de volledige stuurbuislengte nodig en dat vind je zelden.

Mijn advies(uit de ervaring met mijn broer): een fiets kopen met een luchtgeveerde vork (tora,recon,reba) want deze zijn instelbaar volgens gewicht.
Probeer nog een overjaars model te scoren aan een redelijke korting en vergeet je fietsuitrusting niet want daar kan toch ook wat budget in kruipen.

just my 2 cent
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1621
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Nieuwe (eerste) MTB voor zwaargewicht

Bericht door Christ D. »

Skokan schreef: - Rockrider 8.2 (specs lijken goed, maar heb een Aldi-fiets gevoel)
Waarom? Daar is niets mis mee,dat zit tussen uw oren.
Tegenwoordig moet iedereen een fiets hebben met een klinkende naam of tis geen goeie. :roll: IMO
Gebruikersavatar
MC Staf
Mountainbiker
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 05 sep 2008 21:23
Rijdt met: Merida TFS 500, Trek Fuel EX 7

Bericht door MC Staf »

Als je zelf wat handig bent MOET je de rockrider nemen :-D
Die is écht wel in orde voor zo'n klein prijske..


Staf
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

VaMalder schreef:Persoonlijk zou ik opteren voor een goede tweedehands bike. Rond die prijsklasse kan je een iets ouder model vinden met "betere" componenten erop.
+1
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Nooit een fiets (of iets anders) kopen waar je van bij het begin een minder goed gevoel bij hebt.

De veer die in een vork zit met veer (logisch hé) is voorzien op een gemiddeld rijdersgewicht. Je zit daarboven, dus de veer gaat te zwak zijn.
Een Dart zal niet lang leven.

Zorg voor een Recon (of een Reba als je budget het toelaat).
Wat een Manitu Minute waard is, weet ik niet.
Gebruikersavatar
crosskonijn
Mountainbiker
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 25 aug 2010 09:47
Rijdt met: twee wielen, een frame, en nog wat andere onderdeeltjes
Contacteer:

Re: Nieuwe (eerste) MTB voor zwaargewicht

Bericht door crosskonijn »

Christ D. schreef:
Skokan schreef: - Rockrider 8.2 (specs lijken goed, maar heb een Aldi-fiets gevoel)
Waarom? Daar is niets mis mee,dat zit tussen uw oren.
Tegenwoordig moet iedereen een fiets hebben met een klinkende naam of tis geen goeie. :roll: IMO
jup das een feit :-? . er zijn veel minder bekende merken die soms zelfs betere kwaliteit geven. heb ik nu gemerkt met de mijne. is echt wel een goed kader.

en ik zou misschien ook opteren voor een tweede handse als je toch maar pas weer begint. ik heb hetzelfde gedaan. voor een 600euro en wat zoekwerk kan je zeer mooie en nog degelijke fietsen tegen het lijf lopen :-D
kimba
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 07:07
Rijdt met: Trek 6700 disc 2010

Bericht door kimba »

Yep,

Ik heb voor zo een bedrag een trek 6700 van 2010 gevonden.
Plaats reactie