Eerste MTB: Cube goede keuze? En welk model dan?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Wiebl
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 aug 2010 19:36
Rijdt met: Trek 1.9 '09 / Cube LTD Pro '10

Eerste MTB: Cube goede keuze? En welk model dan?

Bericht door Wiebl »

Hallo iedereen,

Momenteel rijd ik met een koersfiets (ultegra). Naar de winter toe had ik me graag een MTB aangeschaft. In eerste instantie enkel met de bedoeling om op de baan te rijden en meer grip te hebben, maar graag zou ik me toch een MTB aanschaffen waarmee ik op termijn me toch ook in de bossen zou kunnen wagen.

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een Cube.

De modellen waar ik naar zit te kijken zijn
- LTD Comp
- LTD Pro
- LTD Team
- LTD Reba Edition (ROCK SHOX REBA SL poplock vork), maar hier vind ik niet bepaald veel informatie over...

Mijn vraag is, is een LTD Comp kwalitatief gezien in orde voor iemand met een profiel als mij of zou je toch een hoger model uit de rij kiezen en waarom? Als ik het goed voor heb zijn het vooral de vorken die bij de verschillende modellen verschillen?

Of hebben jullie een andere suggestie van Merk/Model? De richtprijs is maximum 1000 euro... en liefst zit ik daar nog wel een beetje onder..

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Met vriendelijke groeten
Wiebl
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Bericht door joske77 »

voor 1000€ is zo'n cube zeker de moeite, misschien ergens een 2010 modelletje op de kop tikken?? reaction ofzo??

Reaction heeft een lichter frame met een redelijk gelijke afmontage (wel een fox vork )

anders zeker eens kijken op www.canyon.com

die gaan normaal gezien binnenkort een "sparbuch" actie doen, is ieder jaar, om van de stock af te geraken.

ook vette fietsen... kijken naar de grand canyon reeks voor hardtails

veel succes met de zoektocht
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Bericht door joske77 »

kijk anders eens op www.cubebikes.nl

is de site van fietsland in Eersel, geven nu ook dikke kortingen
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Bericht door Brunox »

De Bulls Copperhead 3, XT groep, Reba vork, Formula brakes.... 999 €
Gebruikersavatar
Klimduif
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 08:48

Bericht door Klimduif »

http://www.mtbikers.com/StoreFront/nl/brand/cube/179/1/ of
http://www.barracuda.be/nl/brands/cube/products

Indien Cube je ding is, bij Barracuda staat Cube ook flink afgeprijsd. Ik heb mezelf een maand geleden een Ltd Comp gekocht, om dezelfde redenen dan jij en ben er super content van. Succes !
Wiebl
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 aug 2010 19:36
Rijdt met: Trek 1.9 '09 / Cube LTD Pro '10

Bericht door Wiebl »

joske77 schreef:voor 1000€ is zo'n cube zeker de moeite, misschien ergens een 2010 modelletje op de kop tikken?? reaction ofzo??
Fietsenmaker geeft wel enkele procentjes af... Maar niet genoeg om een Reaction binnen het budget te krijgen helaas (=
Wiebl
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: di 24 aug 2010 19:36
Rijdt met: Trek 1.9 '09 / Cube LTD Pro '10

Bericht door Wiebl »

Ik heb nog een vraagje... In het rijtje (wat volgens mij toch gesorteerd is op oplopende kwaliteit... ik weet alleen niet goed wat de onderdelen zijn van de Reba)

- LTD Comp 2010
- LTD Pro 2010
- LTD Team 2010
- LTD Reba Edition (ROCK SHOX REBA SL poplock vork) 2010

Waar plaats ik de trek 6300 hierin? in de versie van 2010 en in de versie 2011?

De door Brunox genoemde Bulls Copperhead 3 is verder ook nog wel interessant... Ik geloof dat Merida ook een dergelijk model heeft voor die prijs... (Matts Pro XT Edition) maar beide fietsen zijn echt op de kop 1000 euro en dan komen er nog bidonhouders bij, pedalen, computerke en dan is de 1000 vlot overschreden en dat is er mij net wat over denk ik... (Er is altijd beter... Maar het budget moet meewillen en ergens moet er een stop zijn...) Moest iemand deze in afslag weten staan ergens in het Limburgse of Vlaams-Brabant (Diest-Leuven en omgeving).. [-o<

Online een fiets kopen, ik weet niet of ik daar zo happig op ben... Hoe wordt zoiets geleverd? Niet rijklaar veronderstel ik? En welke fietsenmaker herstelt zo'n fiets graag... Ik beschik niet (nog niet toch... Misschien op termijn wel...) over de handigheid waarover jullie beschikken :-) Bovendien gun ik een fietsenmaker met een degelijke uitleg wel de verkoop van een fiets... al gaat dat ten koste aan mijn budget...
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Bericht door Terrilpatser »

Met Cube zit je zeker goed als je op zoek bent naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ik ben ook nog maar net uit de startersblokken geschoten en ben heel tevreden van de 2 Cubes in mijn garage. Ook de garantie zit wel goed (heb hier een topicje over geschreven)

Als je jezelf vrij regelmatig ziet gaan mountainbiken, dan is het belangrijk om een fiets te kiezen waarbij je niet dadelijk aan het upgraden bent.

Concreet;
VORK: een Dart 3 vork druk de prijs meestal, maar is dan ook niet veel waard in vergelijking met een Reba of Recon. (LTD comp is Dart 3)

Schijfremmen; Formula RX ligt kwalitatief wat hoger op het schelf dan de Hayes Stroker (alhoewel dit niet echt een slechte rem is). De Comp en Pro zijn uitgerust met Hayes.

Trek 6300 2010 is in mijn ogen vergelijkbaar met de Cube Team. Er steekt een Tora vork in en je hebt Avid Juicy remmen;
Het model van 2011 heeft als verschil dat er een Recon vork opzit, wat in tegenstelling tot de Tora een luchtgeveerde vork is.

Wat wel opvalt bij de Cube's die je voorstelt; ze hebben allemaal Alexrims ZX24 wielen met Shimano naven op bolletjeslagers. In mijn ogen speelgoedwielen waar je op korte termijn problemen mee hebt.

Mijn mening; koop de LTD Race 2010, hier krijg je normaal korting op omdat het de nieuwe collectie er is, en kom je net boven de 1000 EUR uit. Je hebt dan wel betere wielen, een Reba vork, Formula RX remmen en SLX-shifters, iets wat op verschillende fietsen hierboven niet het geval is...
Black1ce
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 31 aug 2010 20:48
Rijdt met: Cube Ltd Comp

Bericht door Black1ce »

Ik zat in hetzelfde schuitje als jij.
Ik rij vrij fanatiek met de koersfiets en was nu op zoek naar een mtb waarmee ik de winter doorkom. Niet om echt fanatiek het veld mee in te duiken maar vooral om te kunnen blijven doortrainen en toch niet vies te moeten zijn van onverhard en een modderpoel links of rechts.

K heb me daarnet een Cube Ltd Comp gekocht en k denk daar toch een goede keuze in gemaakt te hebben. De kans bestaat dat ik me een 2de paar wielen aanschaf om baanbanden op te monteren zodat ik kan afwisselen en mijn mooie koersfiets niet door het zout hoef te sturen.

Het hangt er allemaal vanaf wat je ermee wil doen, maar ik denk als je hetzelfde doel hebt als mezelf, dat je met een Ltd Comp een voldoende goede fiets hebt aan een goede prijs.
PereDoed
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 aug 2010 00:29
Rijdt met: ene me een stuur

Bericht door PereDoed »

Black1ce schreef:Ik zat in hetzelfde schuitje als jij.
Ik rij vrij fanatiek met de koersfiets en was nu op zoek naar een mtb waarmee ik de winter doorkom. Niet om echt fanatiek het veld mee in te duiken maar vooral om te kunnen blijven doortrainen en toch niet vies te moeten zijn van onverhard en een modderpoel links of rechts.

K heb me daarnet een Cube Ltd Comp gekocht en k denk daar toch een goede keuze in gemaakt te hebben. De kans bestaat dat ik me een 2de paar wielen aanschaf om baanbanden op te monteren zodat ik kan afwisselen en mijn mooie koersfiets niet door het zout hoef te sturen.

Het hangt er allemaal vanaf wat je ermee wil doen, maar ik denk als je hetzelfde doel hebt als mezelf, dat je met een Ltd Comp een voldoende goede fiets hebt aan een goede prijs.
idem hier. Fiets ook veel met koersfiets en wou me ook een mtb aanschaffen en heb een cube ltd comp gekocht. Idd goede bike voor weinig geld.
Plaats reactie