problemen met pomp

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mattias_P
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 16:41
Rijdt met: Specialized Stumpjumper Expert 2010

problemen met pomp

Bericht door Mattias_P »

Hallo,

Onlangs heb ik me een Specialized Windpipe aangekocht, vond ik compact genoeg om in de rugzak mee te nemen en vooral handig omdat er een metertje opzit.
Nu zit ik met hetvolgende probleem : Wanneer ik m'n banden wil oppompen lukt dit gewoonweg niet met de aansluitingen. Wanneer ik het correcte opzetstukje gebruik voor het smalle ventieltje (presta?) kan ik dat opzetstukje niet ver genoeg op m'n ventieltje draaien zodat het ingedrukt wordt en er dus lucht in de band kan geblazen worden.
Dichter naar de velg toe wordt de metaaldraad dikker (zoals op autobanden) en ook met die aanlsuiting lukt het niet, maar nu omwille van de omgekeerde situatie (zonder opzetstukje voor smalle ventielen wordt het ventiel van de band veel te snel ingedrukt (alvorens je de pomp kan vastdraaien op het ventiel) en ontsnapt er alleen maar lucht).

Sorry voor de misschien wat lullige uitleg, maar de situatie is minstens even lullig.

Heeft er iemand een idee waar dit kan aan liggen, zie ik iets over het hoofd? Het kan toch niet dat die aansluitingen niet overeenkomen?

Ook heb ik al geprobeerd of je dat stukje in de pomp wat het ventieltje van de band induwt, of je dat van afstand kan veranderen, zodat het ventieltje wel op de juiste moment wordt ingedrukt, maar dat lukt ook niet. (ondanks de uitsparing voor het draaien met een schroevendraaier, maar ik krijg er geen beweging in)

Mocht iemand van jullie nog een idee hebben, dan hoor ik het graag, want ik had graag nog wat gaan rijden, maar met een platte voorband gaat dat moeilijk...



Mvg,

Mattias
i-DSI
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: do 19 aug 2010 20:33
Rijdt met: Cube ltd Team HS33

Bericht door i-DSI »

Hallo Mattias,
Zou het niet kunnen dat je de kop van de pomp 'los' kunt zetten door er aan te draaien bijvoorbeeld. Dan kun je heel gemakkelijk over het ventiel en je lockt 'm dan door naar de andere kant te draaien?
Ik heb in elk geval een fietspomp voor grote en kleine ventielen die zo werkt. Maar dat is dan wel zonder losse tussenstukjes.
Misschien sla ik de bal wel helemaal mis voor wat jouw probleem betreft, maar je weet maar nooit.
Groeten
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Bericht door IPPE »

Met deze pomp kan je zowel een band als je vork/demper oppompen.Ik denk dat voor een band een adapterstuk nodig is dat je eerst op het ventiel schroeft en dan pas de pomp bevestigd.Het opzetstuk met de "uitsparing voor een schroevendraaier" is eigenlijk voor een vork of demper op druk te zetten.Zie een paar reviews van onze engelstalige vrienden op MTBR.
You do indeed need to screw the Presta fitting on before, then screw the pump on.
presta valve must be attached to tube before attaching schrader valve as it will not spin independent from the hose.
Gebruikersavatar
Mattias_P
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 16:41
Rijdt met: Specialized Stumpjumper Expert 2010

Bericht door Mattias_P »

Hey i-DSI en IPPE,

Eerst en vooral al bedankt voor de tips, maar jammergenoeg had ik die zaken al geprobeerd.
Vooral wat IPPE zegt, eerst de presta fitting op de tube bevestigen en dan de pomp op de fitting draaien, maar dan blijft de afstand tussen de pomp en de valve zelf te groot, waardoor de valve niet wordt ingedrukt en er dus geen lucht in de band kan gepompt worden (het lijkt of de schroefdraad op die fitting gewoon te lang is). Zelfs wanneer alles zo strak mogelijk is aangedraaid wordt de valve niet geraakt.

Heel raar, maar zal maandag maar eens langs m'n locale fietsenboer gaan.

Wordt vervolgd...



Groeten,

Mattias
Plaats reactie