Slicks om snel te rijden

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Frietvetfrietje
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 06 aug 2010 13:35
Rijdt met: American Eagle Taos 330

Slicks om snel te rijden

Bericht door Frietvetfrietje »

Ik ben nog nieuw op dit forum en ik heb hier al een heleboel interessante dingen gelezen over slicks maar toch heb ik nog enkele vragen...

Ik heb nu Geax Saguaro (2.0)banden gemonteerd om offroad te rijden, maar ik vind ze toch iets te zwaar om gewoon mee rond te rijden (wat ik het meest van de tijd doe met mijn mtb). Daarom zou ik graag slicks leggen, maar ik weet niet welke..

Ik zou vooral slicks willen om sneller te kunnen rijden zonder veel meer energie te verbruiken. Moet ik dan dunne slicks nemen? En zijn ze dan nog betrouwbaar in de regen? Moet ik dan ook nieuwe binnenbanden hebben ?

Ik had in decathlon slicks gezien : http://www.decathlon.be/NL/band-tr-top- ... 111660972/. Deze zien er dun uit, of hebben ze toch een hoge rolweerstand.

Alvast bedankt :D
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Bericht door joske77 »

ik heb kojaks liggen, 1.35 die bollen goed maar beter is een 28" velg om MTB naven te spaken en koersbandjes te leggen...

gezien de grotere omtrek tegenover een 26" MTB wiel ga je veel vlotter snel rijden
Gebruikersavatar
mitsy
Mountainbiker
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 18:27
Rijdt met: S-WORKS

Bericht door mitsy »

joske77 schreef:ik heb kojaks liggen, 1.35 die bollen goed maar beter is een 28" velg om MTB naven te spaken en koersbandjes te leggen...

gezien de grotere omtrek tegenover een 26" MTB wiel ga je veel vlotter snel rijden

????? Kan niet met elk frame toegepast worden????? [-X [-X [-X
Maar een 29er is idd een mogelijke oplossing alhoewel er sliks genoeg op de markt zijn voor 26".
Toen ik nog klein was en niet beter wist :oops: (niet dat ik nu veel weet) reed ik met vredestein sliks.

Maar door de jaren heen heb ik volgende dingen geleerd.
Rolweerstand zit tussen de oren. #-o
Dikke banden, lage druk en stampen maar, confort en training tesamen.
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Bericht door joske77 »

omtrek van een koersband zal ongeveel t zelfde zijn als van een 26" wiel met dikke noppenbanden hoor...

in 99% van de gevallen gaat dit lukken volgens mij
bij mijn cube reaction is het alvast geen probleem (ik heb het getest met wielen uit de fiets van m'n broer)
Gebruikersavatar
Hemd
Mountainbiker
Berichten: 2385
Lid geworden op: di 21 mar 2006 22:34
Rijdt met: Vanalles e bekke

Bericht door Hemd »

Slicks genoeg op de markt. Rolweerstand zit idd tussen de oren.
Heb de test is gedaan (met rustdag tussen), zelfde fiets (mtb). Andere banden, eerst met slicks, daarna met (pythons dacht ik) mtb banden op 2 bar. Zelfde afstand, zelfde hartslag. Verschil ? Nee dus.
Doe al mijn trainingen dus met de mtb op de weg. Saguaro 2.2 rond de 1 bar (29"). Ben zelfs te lui om mijn banden optepompen.
Frietvetfrietje
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 06 aug 2010 13:35
Rijdt met: American Eagle Taos 330

Bericht door Frietvetfrietje »

Merci voor alle reacties en wat betreft die rolweerstand, dat kan idd wel waar zijn, want met mijn noppenbanden rij ik soms sneller dan wielertoeristen...

Maar moest ik die slicks van decathlon kopen (zie link), zou ik dan een andere binnenband nodig hebben? Ik heb op zich al een redelijk fijne binnenband...

Mvg
Gebruikersavatar
Frost
Mountainbiker
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 jan 2010 17:56
Rijdt met: Cannondale Flash 29er carbon 3

Bericht door Frost »

Zijn inderdaad andere binnenbanden die je dan moet steken!Hoe breed is uw huidige buitenband?
Gebruikersavatar
chriskenis
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 11 okt 2009 10:57
Rijdt met: Bulls Bushmaster

Bericht door chriskenis »

ik rij nu zelf al een tijdje met kojaks rond, bollen super en pakken comfortabeler dan een noppenband (op het asfalt dan toch)

ik heb de 2.0 op 45 PSI, ik rij zelf ook geregeld mannen op de koersfiets voorbij maar rij dan sowieso altijd al redelijk hard

deze staan geregeld in promo bij CRC, momenteel uit stock
Frietvetfrietje
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 06 aug 2010 13:35
Rijdt met: American Eagle Taos 330

Bericht door Frietvetfrietje »

Mijn huidige zijn 2.0, maar de buitenbanden zitten er soms nogal slapjes om vind ik ...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

chriskenis schreef:Ik rij zelf ook geregeld mannen op de koersfiets voorbij...
Degene die ik tegenkom zal je niet voorbij steken, rijden in groepje van 20 man en vlammen rond de 50km/u... 'k Wil u eens zien peddelen met uw 44-11 :lol:
Plaats reactie