Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Jarno9
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: za 26 mar 2011 10:55
Rijdt met: Niner Air 9, Cannondale Optimo, Cannondale CAAD2
Contacteer:

HBD

Bericht door Jarno9 »

volgens mij is de Happy Bike Days van O2Bikers een uitstekende wijze om ideetjes op te doen voor een nieuwe bike...
500 testfietsen is dan ook niet nix... :lol:
sensimare
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 mei 2011 14:43
Rijdt met: martelly

is Martelly een goed merk?

Bericht door sensimare »

goeiedag

ik ben beginner en zou een tweedehands Martelly willen kopen, maar er is weinig te vinden over dat merk. Iemand die ervaringen heeft? Aan te raden of af te raden?

dank
hendrikzx6r
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 27 okt 2011 22:14
Rijdt met: voorlopig oude nest

nieuwe cube mtd

Bericht door hendrikzx6r »

Hey allemaal, ff jullie ervaring aanspreken.

Na 4 jaar wielrennen is de fun er af en ben ik met mn 10jaar oude mtb toertochten beginnen doen...

Staat me erg aan en wil een nieuwe fiets kopen.

Heb mn oog laten vallen op een Cube Ltd team 2011 (20%korting).

De FM heeft me opgemeten en volgens hem kom ik uit op 19,2 inch.

De 18inch moet de zadelpen op de limiet staat, geen mm over.
De 20inch staat zadel iets boven het stuur, met de zadelpen mooi iets over de helft.

Volgens FM is de 18inch echt te klein, en kan ik beter 20 nemen.

Ik was stomverbaasd omdat ik slechts 1m77 meet, binnenbeen 82cm.
Wel lange armen en hoge heupkom...

Zelfs op de 20inch zich ik nog vrij recht, zonder probs aan het stuur.

Is het mogelijk een 20 inch voor iemand van 1m 77???

Grtzz

EDIT: als ik de geometrie bekijk, lijkt de cube wel klein ivm 20inch van andere merken...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: nieuwe cube mtd

Bericht door RigolleM »

Ff snel naar de geo gekeken van de huidige Cube LTD en een 20" zitbuis meet 490mm en bovenbuis 596mm.
490mm/25.4(inch in mm)=19.3", dus als uw FM 19,2" meet dan zit je volgens mij goed.
De 18" (17,7" in werkelijkheid) van de Cube zou ook lukken, je zit dan iets korter en je hebt een speelsere (lees meer wendbare) fiets. Je gaat waarschijnlijk met je lange armen mss wel een iets langere stuurpen moeten nemen, waardoor het stuurgedrag wat logger wordt, terwijl met de 20" deze iets directer gaat sturen.
Ik heb een binnenbeenlengte van 85,8cm en meet 1,80m en rij rond met fietsen tussen 18 en 18,5", koersfiets maat 56. Ik kijk nooit naar de inches van de fabrikant, maar naar de effectieve maten in mm om te weten of de geo mij gaat liggen of niet.
Wil je 100% zeker zijn laat je eerst een opmeten bij een professionele opmeter (topics genoeg hier op het forum) en probeer eens een 18" en 20" uit vooraleer je overgaat tot aankoop.
hendrikzx6r
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 27 okt 2011 22:14
Rijdt met: voorlopig oude nest

re

Bericht door hendrikzx6r »

Ik heb met beide maten een testrit gedaan vlak na de opmeting...
Naar mijn gevoel zat ik bovenop het voorwiel van de 18". De 20" voelde wat beter aan.
Maar ja, ik ben nu ook geen juiste maat mtb gewoon én wat zegt een testrit van een km ofzo... .

Volgens wrench science zou ik een overall reach moeten hebben van 70cm en zou die ideale framemaat C-T 18" zijn of 17" C-C.

Op de 20" fiets zou dit komen op 599mm + lengte stuurpen dus 100mm stuurpen.

Op de 18" fiets zou dit komen op 578mm + lengte stuurpen dus +/- 120mm stuurpen. Lijkt me al vrij lang?

Qua hoogte van het frame benadert de 18" (volgens RC) de ideale maat maar qua lengte lijkt me de 20" beter.

'T is allemaal nie simpel :)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: re

Bericht door RigolleM »

Met 'proberen' bedoelde ik testrijden op parcours, op straat ga je weinig of niks slimmer worden hoe de fiets zich gedraagt op MTB terrein.

Ik rij ook rond met 120mm stuurpennen op beide fietsen ;-)
hendrikzx6r
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 27 okt 2011 22:14
Rijdt met: voorlopig oude nest

re

Bericht door hendrikzx6r »

Uiteraard, denk echter dat de fietsenboer zijn bedenkingen heeft als ik zeg, ja laat me met beiden eens een toertocht doen :lol: .

Uiteraard zal die 18" kunnen passen, mits een andere stuurpen en een andere zadelpen (want als ik spd's ga gebruiken ga ik over de max hoogte gaan).

Doch vraag ik me af of dit nodig is, terwijl de 20" geen aanpassingen nodig heeft...
Gebruikersavatar
Diehard_Biker
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 22:43
Rijdt met: Spezialized S-Works

weet niet?

Bericht door Diehard_Biker »

Of dit echt een beginnersfiets is Bulls copperhead 3, 5 th anniversary editie, ziet er wel goed uit voor die prijs, wat de concurrentie doet voor die prijs?
Henny
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 13:50
Rijdt met: nog aan te schaffen

aankoopadvies voor beginners

Bericht door Henny »

Heel interessante info maar hoe zit het eigenlijk met de vrouwenfietsen? De keuze hierin is enorm beperkt zodat ik toch liever een mannen MTB kies. Raadt u me een mannen MTB aan als beginnende MTB-fietster aan?
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

Mijn vrouw heeft ook een mannen MTB gehad. Niets verkeerds mee hoor.
Plaats reactie