Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
whacker
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 15 mar 2013 12:43

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door whacker »

Joren00 schreef:
kazzz schreef:Je kan in je zin "Shimano derailleurs en rockshock veringen" gewoon vervangen door "Sram derailleurs en Fox veringen".. :)

Shimano vs Sram: keuze (bv XT = X9)
Rock Shock vs Fox: keuze

Dus eventueel je zoektocht uitbreiden? Mss kan je andere koopjes vinden?
En wat zou jij dan aanraden voor een beginner ?
Als beginner of zelfs al als "middelmatige" (wat ik van mezelf zeker nog niet vind trouwens), denk ik niet dat dat verschil uitmaakt.
Gezien dit allemaal componenten zijn die na X tijd/kilometer al eens vervangen mogen/moeten worden, moet je je daar niet op blind staren. Je kan altijd upgraden bij het volgende "grote onderhoud".
Het is natuurlijk leuk om onmiddellijk iets deftig te hebben, versta me niet verkeerd, maar ik zou zeker geen fiets afschrijven omdat hij "maar" een bepaalde groep heeft.
Betek
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 apr 2014 08:42

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Betek »

Heb het forum gevonden na lang tevergeefs zoeken op kapaza en 2de hands.
Verschillende keren zag het er goed uit maar kwam steeds te laat :( :( :( .
Stel me nu de vraag of niet beter een nieuwe zou kopen?
In de buurt is er de winkel baik van Cannondale te Nossegem. Heeft iemand hier ervaring mee?
Daar heb ik de trail 29 4 gezien dewelke mij wel ok lijkt. Deze kost ongeveer 750 €.
Kan ik beter vinden voor deze prijs of een budget van max. 800 €?
Ben een beginnende mtb-er en wil niet onmiddelijk hoeven te veranderen van mtb.
Wens met de mtb in later stadium lange tochten te kunnen maken.
Naar welk merk gaat uw of jullie voorkeur uit?
Ben nu reeds een tijdje op zoek en begin stilaan het bos niet meer door de bomen te zien.

Thx.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Mister No Chaïn »

Betek schreef:Kan ik beter vinden voor deze prijs of een budget van max. 800 €?
Prijs/kwaliteit kan je moeilijk slechter vinden ... 750 euro voor een fiets met Alivio, een HG20 cassette en een suntour vork.
Bij Cube krijg je voor die prijs deore shifters, trapstel, ketting en cassette. Voordera slx, achterdera xt. Cannondale heeft in hun topgamma mooie fietsen, maar prijs/kwaliteit en Cannondale in 1 zin dat gaat niet samen.

http://www.futurumshop.nl/cube-attentio ... bike.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door _alain_ »

Hoe iedereen zich fixeert op slijtage onderdelen....
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Mister No Chaïn »

_alain_ schreef:Hoe iedereen zich fixeert op slijtage onderdelen....
Een fiets die niet de moeite is om te upgraden heeft geen topframe nodig.
sanne86
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 26 mei 2014 11:46

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door sanne86 »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mij een mountainbike aan te schaffen, maar ik ken er niet veel van :) .

Wat type kan ik het beste kopen, bedoeld om op de limburgse boswegen te rijden. En de maat vind ik ook lastig, ik ben een vrouw van 1.68m en heb nogal lange benen, binnenbeenlengte is 86 cm.

Alvast bedankt voor de hulp!

vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door eL Tee »

Zonder vrouwonvriendelijk te willen zijn, verre van:

Een vrouw met een hoog inkomen! (graptje!!!)

Je dient wel jouw stilleto's af te doen om de binnenbeenlengte te meten. (graptje!!!)


Ik zou jou een 27,5 of 29 hardtail aanbevelen, met een setje brede Racing Ralph-achtige banden (2,2 of breder)
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door kawa »

sanne86 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mij een mountainbike aan te schaffen, maar ik ken er niet veel van :) .

Wat type kan ik het beste kopen, bedoeld om op de limburgse boswegen te rijden. En de maat vind ik ook lastig, ik ben een vrouw van 1.68m en heb nogal lange benen, binnenbeenlengte is 86 cm.

Alvast bedankt voor de hulp!

vriendelijke groeten

Budget?
Niet onbelangrijk om raad te kunnen geven.


Ik zou ook voor een 29er gaan, op voorwaarde dat je budghet hoog genoeg ligt om er een lichte wielset in te steken...
M@rc
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 20 jun 2014 12:27

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door M@rc »

Hier ook een beginnend MTB'er.

Paar jaar met de met gewone racefiets gereden, aantal jaar niks meer gedaan en nu een paar vrienden de draad van het mountainbiken weer hebben opgenomen veel zin hen te volgen.
Ik heb momenteel een 2de hands Trek 6500 op het oog. 2,5j oud, maar eigenlijk nieuw.
XT afgewerkt, voorvork Rockshox tora, schijfremmen shimano. Vraagprijs 500 euro's.
Moet hem nog gaan bekijken, maar twijfel wat over de maat. 17,5" voor mijn kleine 1m69 is normaal net op het randje.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door kazzz »

Ik ken de geo niet van die trek, maar ik heb de nieuwe SuperFly, en daar heb ik een 17.5" in.
Ik ben 1.81 en past perfect. Ik zou ook de 18.5 kunnen nemen, maar die voelde minder vinnig aan en met 1cm langere pen (10cm ipv 9cm) past de 17.5 perfect.

Nu, je kan dat enkel weten als je met de fiets rijdt.. En ik spreek ook over een 29".
Nu, mijn vorige was te groot en dat was voor mij veel negatiever dan te klein.
Plaats reactie