Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door eL Tee »

Momenteel smijten ze met 26inchers naar uwen kop: iedereen wilt nu nen 29er… Dus ja, je kan zaakjes doen op de 2de hands markt.

Maar…

Je hebt dan vooreerst géén garantie. Daarenboven koop je nogal dikwijls eens iemand anders zijn miserie, vooral als je er niks van af weet…

Qua maat zal je ergens zweven tussen een Medium en een Large, met een neiging naar Large toe. Dit is geen exacte wetenschap… Ik ben 1m82 en rij met een Large (29er) wegens 'verkeerd gekocht'. Ik heb me daarna wel volledig laten opmeten en m'n fiets goed laten zetten door een ervaren 'bikefitter'. Met 't zadel wat verder naar voor te zetten op een andere zadelpen zonder offset was 't opgelost…

Maar eigenlijk open je voor deze vragen een nieuwe topic, zodat je de 'aankoopadvies'-topic niet 'bevuilt' ;-)
Gert93
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: di 07 jan 2014 15:07
Rijdt met: cube acid 2009

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Gert93 »

hallo,
zo een 8 jaar geleden kreeg ik mijn eerste mountainbike, een merida matts80. Hiermee heb ik over de jaren vele km's gereden en ben ik vooral XC leuk beginnen vinden. Nu is deze fiets onlangs gestolen en leek dit mij een oppurtuniteit om een leuke nieuwe fiets aan te schaffen. Mijn budget is echter niet zo groot (500-600euro) maar na wat opzoeken vond ik toch wel enkele mogelijkheden. Nu lijkt met mij toch even een goed idee om de opinie van de anciens te vragen. (ik ben een recreatief rijder die vrij handig is)

even een opsomming van de gevonden mogelijkheden:
1)Granville EVO 30 (€599)
Fork: X FUSION ENIX RL
Group: ACERA 24V ACERA
Rear derailleur: ACERA
Brakes: DISC BRAKE TEKTRO AGUILA MECH
Wheelset: RODI32 HOLES QR Black
http://granvillebikes.com/evo" onclick="window.open(this.href);return false;

2/3)Trek 3900 Disc (€499) / 4300 (€599)
vork: SR Suntour XCM / SR Suntour XCM
groep: Altus M310, 8 speed / Acera M390, 9 speed
achter der: acera M360 / acera M390
brakes: Tektro HDC 300 / Shimano M395

4) Specialized Hardrock Sport (€469)
vork: SR Suntour SF13-XCT-MLO
groep: Altus shifter, sunrace casette, SR Suntour XCT crank
achter der:
brakes: Tektro HDC 300
wielen: HR Disc, 26", alloy double-wall, disc, pin joint, 25mm, 32h

5)Cube Aim SL 26 (€549)
vork: SR Suntour XCT MLO
groep: Shimano Altus SL-M310
achter der: Alivio RD-M410, 8-speed
brakes: Shimano BR-M395


6) Cube Analog 26 (€650 lbs/€506 online)
vork: RockShox XC28
groep: acera FC-M371
achter der: deore
brakes: Shimano BR-M395

7) Giant Talon 27.5 (€550)
vork: Suntour XCT MLO
groep: Sram X4 shifters, Altus front der, Shimano HG31 11x34 casette, SR Suntour NEX crank
achter der: Sram X5
brakes: Tektro Novela
wielen: Giant CR70, double wall

8/9) SCOTT Aspect 950 (€499) / Aspect 940 (€599)
vork: Suntour XCT-29 / Suntour XCM-HLO 29
groep: Acera / Shimano SL-M370-9R, front der FD-M370, crank FC-M391, casette CS-HG20-9
achter der: acera / Acera RD-M390
brakes: Shimano BR-M375 L / BR-M395
wielen: Alex ACE 24 / Syncros X-39

voel je vrij om adviezen en opmerkingen te geven of andere fietsen voor te stellen
GuineaPig
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2013 16:02

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door GuineaPig »

Heb je aan de mogelijkheid gedacht om tweedehands te kopen? Dan kom je wat verder met je budget...
Gert93
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: di 07 jan 2014 15:07
Rijdt met: cube acid 2009

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Gert93 »

de laatste dagen heb ik wat zoekertjes sites gevolgd om te zien wat er daar allemaal wordt aangeboden en daar komt inderdaad soms wel iets interessant voorbij. maar daar moet je wel snel zijn want vaak zijn goede aanbiedingen de volgende dag al weg.
Maar als ik voor 2de hands ga, kunnen er verborgen kosten opduiken of zijn alle gebreken meestal duidelijk op te merken? ik denk hierbij aan vork, tandwielen, remmen enz.
GuineaPig
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2013 16:02

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door GuineaPig »

Er is inderdaad een risico op verborgen kosten, maar dat kan je beperken door b.v.:

-De vorige eigenaar te vragen naar het laatste onderhoud (soms kan hij/zij een bewijsje van het laatste onderhoud voorleggen)
-Een recente fiets te kopen -> 2dehands.be staat vol met fietsen van mensen die enkele weken na aankoop beseffen dat mountainbiken toch geen hobby voor hen is, of die de verkeerde maat fiets gekocht hebben, of die een blessure hebben opgedaan, enz...
-Uiteraard je goed te informeren zodat je zelf goed kan kijken en inschatten wat de staat van de fiets is. + de fiets testen.
-...
Kenno
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: di 29 sep 2009 19:46
Rijdt met: Cube Analog met RockShox SID en XT remmen en een Trek X500

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Kenno »

Gert93 schreef:de laatste dagen heb ik wat zoekertjes sites gevolgd om te zien wat er daar allemaal wordt aangeboden en daar komt inderdaad soms wel iets interessant voorbij. maar daar moet je wel snel zijn want vaak zijn goede aanbiedingen de volgende dag al weg.
Maar als ik voor 2de hands ga, kunnen er verborgen kosten opduiken of zijn alle gebreken meestal duidelijk op te merken? ik denk hierbij aan vork, tandwielen, remmen enz.
met een extra paar ogen zie je maar dus altijd handig als je een maat / familielid meepakt. liefst iemand die er iets van kent / technisch onderlegd is
Joren00
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 jan 2014 17:51

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Joren00 »

Hallo

Ik zou graag willen beginnen Mountainbiken met kameraden. Nu ben ik al een paar winkels afgegaan en twijfel ik tussen de Cube en Thompson (thompson: http://www.thompson.be/th-web2014/neder ... rettyPhoto" onclick="window.open(this.href);return false;). --> het gaat om die van 849 euro

Ze zijn beide gelijkwaardig: 29 inch banden (schwalbe), beide zelfde afgemonteerd,...

Ik heb gehoord dat Shimano derailleurs en rockshock veringen het meest aangeraden zijn dus heb ik tijdens mijn zoektocht vooral hier naar gekeken.


Nu had ik, als leek, graag wat advies van jullie willen horen. Indien jullie andere merken of interessantere koopjes weten dan hoor ik deze graag. Mijn budget is max. 900 euro.


Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door kazzz »

Je kan in je zin "Shimano derailleurs en rockshock veringen" gewoon vervangen door "Sram derailleurs en Fox veringen".. :)

Shimano vs Sram: keuze (bv XT = X9)
Rock Shock vs Fox: keuze

Dus eventueel je zoektocht uitbreiden? Mss kan je andere koopjes vinden?
Joren00
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 jan 2014 17:51

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Joren00 »

kazzz schreef:Je kan in je zin "Shimano derailleurs en rockshock veringen" gewoon vervangen door "Sram derailleurs en Fox veringen".. :)

Shimano vs Sram: keuze (bv XT = X9)
Rock Shock vs Fox: keuze

Dus eventueel je zoektocht uitbreiden? Mss kan je andere koopjes vinden?
En wat zou jij dan aanraden voor een beginner ?
Gert93
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: di 07 jan 2014 15:07
Rijdt met: cube acid 2009

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Gert93 »

ik heb een 2de hands cube analog 2013 op het oog, deze is gewonnen in een wedstrijd en niet gebruikt, dus nog nieuw. Hij wordt verkocht voor 495 euro, wat denken jullie?
Plaats reactie