Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
janm
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 01 okt 2014 20:48
Rijdt met: Giant Talon / Felt Q600

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door janm »

een jonge 2 de hands fiets is ook een mogelijkheid om budget te sparen. met een kenner aan je zijde kan je op de 2 de hands markt best koopjes vinden voor 1000 euro. maar zoals eerder gezegd moet je u dan wel vergezellen van een kenner.
viper_
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 09 mar 2018 10:07

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door viper_ »

Hoihoi,

Iemand aankoopadvies voor een cc hardtail Mtb
Merk CUBE spreekt mij het meeste aan voor de moment
Budget rond de 1000eurotjes


Thx!
mafel
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 20:30
Rijdt met: Orbea Laufey H20

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door mafel »

Vandaag de Orbea Laufey H20 besteld !

https://www.orbea.com/be-nl/brands/laufey/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gentei
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 apr 2018 22:00

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Gentei »

Hallo

Ben nieuw hier ik speel al langer met het idee om aan een mountainbike te kopen zodat ik wat meer actiever ben.
In het begin zou ik wat meer naar parken gaan en rond het stad fietsen (route naar het park)
Als mijn 1ste mountainbike zou ik voor SCOTT fiets gaan meer bepaald de Aspect, vandaag heb ik 2 winkels bezocht die SCOTT fietsen verkoopt.
Nu wat mij opviel toen ik thuis was en de foto's bekeek dat de Aspect fietsen bredere banden hebben dan de scale fietsen...
Stel dat ik een Aspect fiets bestel/koop zou ik dan dunnere banden erop kunnen zetten zoals op een scale fiets?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Free_ltd »

Gentei schreef:Hallo

Ben nieuw hier ik speel al langer met het idee om aan een mountainbike te kopen zodat ik wat meer actiever ben.
In het begin zou ik wat meer naar parken gaan en rond het stad fietsen (route naar het park)
Als mijn 1ste mountainbike zou ik voor SCOTT fiets gaan meer bepaald de Aspect, vandaag heb ik 2 winkels bezocht die SCOTT fietsen verkoopt.
Nu wat mij opviel toen ik thuis was en de foto's bekeek dat de Aspect fietsen bredere banden hebben dan de scale fietsen...
Stel dat ik een Aspect fiets bestel/koop zou ik dan dunnere banden erop kunnen zetten zoals op een scale fiets?
Normaal gaat dat wel, maar rij gewoon die eerste banden op.
Gentei
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 apr 2018 22:00

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Gentei »

De voorlopige kanshebbers.
Aspect fietsen
" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik voor de Aspect van 999 zou gaan kan ik even goed voor die Scale gaan want deze heeft dezelfde prijs en is een klasse hoger, however als ik die van 1099 euro pak heb ik 15% korting bij de winkel waar ik hem koop...
Scale fietsen
" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Gentei op za 28 apr 2018 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door vedet »

Free_ltd schreef:
Gentei schreef:Hallo

Ben nieuw hier ik speel al langer met het idee om aan een mountainbike te kopen zodat ik wat meer actiever ben.
In het begin zou ik wat meer naar parken gaan en rond het stad fietsen (route naar het park)
Als mijn 1ste mountainbike zou ik voor SCOTT fiets gaan meer bepaald de Aspect, vandaag heb ik 2 winkels bezocht die SCOTT fietsen verkoopt.
Nu wat mij opviel toen ik thuis was en de foto's bekeek dat de Aspect fietsen bredere banden hebben dan de scale fietsen...
Stel dat ik een Aspect fiets bestel/koop zou ik dan dunnere banden erop kunnen zetten zoals op een scale fiets?
Normaal gaat dat wel, maar rij gewoon die eerste banden op.
Of je vraagt aan je dealer om die te wisselen bij aankoop
HUSKE
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 06 jun 2018 19:09
Rijdt met: Geen :(

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door HUSKE »

Aangezien dat ik wat teveel kilo's bijkom en veel te weinig beweeg heb ik het idee aangevat om terug te fietsen. Nuja terug, dat is ruim 18 jaar geleden dat ik nog een fiets heb gehad :-" . Ik ben 1m78 groot, binnenbeenlengte 86cm en 78kg zwaar.
Mijn origineel budget was 1250€, maar dat lijkt niet genoeg :lol: .

Ik zal veel op straat rijden, af en toe bospaadje en ook de mijnterril in Beringen (zowat mijn achtertuin). Ik denk dus aan een hardtail aangezien dat goed lijkt aan te sluiten met mijn behoefte. Merk wat ik voor ogen heb ik Cube en hieronder de dingen die ikzelf gevonden heb.
Ik ben door onvriendelijke/onbehulpzame verkopers in de buurt terecht gekomen bij een bikeshop in Geleen. Van bij mijn thuis een half uurtje rijden met de auto. Maar heb daar in mijn ogen een goede uitleg gekregen.

Bij de aankoop van een fiets hoort een bikefitting (eventueel ander zadel/stuurpen), latex behandeling van de banden tegen lekrijden (oid), drinkbushouder/drinkbus, pedalen en eerste nazicht gratis.

In deze winkel stonden 3 interessante fietsen.

1) Cube Reaction Race 2018 - wss maat 19" - 1300€ - https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... blue-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordeel: 29", 1 x 12 aandrijving van SRAM (GX), dus onmiddeling single blad vanvoor, steekas met boost voor/achter, prijs
Neutraal: Shimano Deore remmen (M6000), volgens de medewerker zijn dat de XT remmen van 3 jaar terug, ze hebben ook eenzelfde kamer voor olie als de huidige XT
Nadeel: Rocksox Judy Silver TK air vork.

2) Cube Reaction SL 2018, wss maat 19" - 1700€ - https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... mint-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordeel: Fox Rythm voorvork, lock op stuur, alles Shimano XT behalve casette, dat is de SLX. Steekassen + boost voor/achter
Nadeel: Prijs

3) Cube Reaction TM - wss maat 20" - 1700€ - https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... lack-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordeel: 1x11 aandijving met XT derailleur, SLX shifter en SLX casette, Fox 34 Rythm vork, steekassen + boost voor/achter, wat beter op technisch terrein, dropper zadel. Stoerder uiterlijk door de kleinere velgen
Neutraal: Magura MT4 trial remmen, race face aeffect crankset, al zouden deze niet slecht zijn.
Nadeel: 27,5" wielen, al zijn deze wat dikker wat ze dichter bij 29" brengt, band is wat breder dus wat zwaarder trappen, prijs

Ik vind de Cube Reaction Race een mooie fiets en ben wel te vinden voor de 1x11 aandrijving, alleen de voorvork lijkt niet zo goed.
De Cube Reaction TM vond ik heel stoer, dropper post is mss wel handig bij het stoppen aan een licht ofzo :p. Maar deze fiets heeft 27,5" wielen + Fox 34 Rythm vork en is dus nog wat stijver en meer wendbaar. Lijkt me op de mijnterril dan wel weer leuk.
De Cube Reaction SL heeft dan weer een mooiere kleurencombo en is goed afgemonteerd.

********** Dan heb ik nog een fiets gevonden, zonder bikefitting, pedalen etc

De Cube LTD SL 2017 - 1275€ - https://www.cube.eu/nl/2017/hardtail/lt ... line-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordeel: Fox float performance voorvork, alles shimano XT behalve de casette vanachter, die is de SLX wat ook niet slecht is.
Nadeel: Geen steekassen.
Hier is eigenlijk de vraag of de steekassen de 350€ waard zijn (pedalen extra en geen bikefitting) of niet want voor de rest is dat een goed afgemonteerde fiets. Hier is het wel uw plan trekken waar je bij de andere winkel goed geholpen wordt.

Iemand die een goed licht op dit alles kan schijnen?
Laat ik de fiets met 27,5" wielen beter links liggen, kies ik beter voor de Reaction Race of trek ik toch 400€ meer uit voor een goed afgemonteerde Reaction SL? Of toch aar een aandrijving met maar 1 blad vooraan, iedereen die ik spreek is daar zo enthousiast over.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door _Knarf_ »

Van Cube ken ik niet zo veel maar ik vindt ze nogal duur precies.

Trek
Boostnaven
1x12
€1500 en daar gaat sowieso 10% af bij iedere velomaker.
Ne kader die volgens mij beter is dan die cube
Isospeed

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... rCode=grey" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin405
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: za 27 okt 2018 16:37

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door kevin405 »

Dag

Ik heb deze wielset op het oog . Het is voor mijn cube reaction pro 2018 up te graden met betere wielen.

https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels ... ssion-3-29

Iemand ervaring hiermee ?
Plaats reactie