Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Mister No Chaïn »

De fox is beter dan de reba maar de combo X7/X9 schakelt wel beter als SLX/XT. Het belangrijkste is het rijgevoel! In 29 een MTB vinden waar ik me goed op voel vind ik een moeilijke zoektocht :P
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door RigolleM »

Qua afmontage lopen beiden op hetzelfde spoor.
Als je in deze prijsklasse gaat shoppen zijn beide vorken even goed ;-)
Qua geo zitten beiden ook wat in hetzelfde vaarwater, maar de Trek zal iets wendbaarder zijn door de kortere zitbuis (Medium).
Wat je ook kiest, je kan geen slechte keuze maken :-)
Bram01
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 sep 2014 11:36

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Bram01 »

ik ben een echte beginner, namelijk dat ik altijd een roadie ben geweest, en in de winter eigenlijk stopte met fietsen.
Maar dit jaar wil ik doorrijden, en ga een MTB aankopen.

Echter... mijn budget is SUPERbeperkt, ik dacht aan +/-300euro.
Ik weet ondertussen dat ik daar geen 29er met discs en XT voor ga hebben.

Maar ik ik vroeg me gewoon af:
- zoek ik best naar een topfiets van toch al een 5-10 jaar oud, of kijk ik naar een 'instapper' van aan paar jaar oud?
domane
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 sep 2014 21:20

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door domane »

aangezien ik een 29'er aanschaf verkoop ik mijn 26"en valt binnen je budget :wink:
janm
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 01 okt 2014 20:48
Rijdt met: Giant Talon / Felt Q600

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door janm »

ik heb de giant talon 27,5 aangeschaft, zo uit de winkel meegenomen :-)

waarom een 27,5? ik heb al van verschillende kanten gehoord dat binnen dit en 2 jaar de 29 ers er volledig uit zullen gaan.
nu ben ik niet het type dat alles wat men zegt zomaar gelooft, maar als een FM dat al zegt, kan iemand dat nog bevestigen?
in ieder geval zijn mijn eerste indrukken van de giant zeer positief,
hij heeft deore shifters, een deore voorderailleur, en een xt achterderailleur,
voor een solofietser die het meeste van de tijd op de weg rijdt waarschijnlijk wel voldoende zeker.
ook de eerste ervaring met klikpedalen op de mtb zijn goed meegevallen, op de koersfiets rij ik al jaren met klikkers, maar op de mtb niet, nu wel dus.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door RigolleM »

janm schreef:waarom een 27,5? ik heb al van verschillende kanten gehoord dat binnen dit en 2 jaar de 29 ers er volledig uit zullen gaan.
Ik heb gehoord dat mijn vrouw lesbisch is, zit al 10 jaar te wachten op een triootje... 8-[
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door kazzz »

janm schreef:ik heb de giant talon 27,5 aangeschaft, zo uit de winkel meegenomen :-)

waarom een 27,5? ik heb al van verschillende kanten gehoord dat binnen dit en 2 jaar de 29 ers er volledig uit zullen gaan.

voor een solofietser die het meeste van de tijd op de weg rijdt waarschijnlijk wel voldoende zeker.
:-D zoek eens de voordelen op van een 29" tov een 27.5". En lees dan nog eens je laatste zin...
janm
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 01 okt 2014 20:48
Rijdt met: Giant Talon / Felt Q600

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door janm »

kazzz schreef:
janm schreef:ik heb de giant talon 27,5 aangeschaft, zo uit de winkel meegenomen :-)

waarom een 27,5? ik heb al van verschillende kanten gehoord dat binnen dit en 2 jaar de 29 ers er volledig uit zullen gaan.

voor een solofietser die het meeste van de tijd op de weg rijdt waarschijnlijk wel voldoende zeker.
:-D zoek eens de voordelen op van een 29" tov een 27.5". En lees dan nog eens je laatste zin...

had ik al gedaan hoor :-)
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door kazzz »

En toch voor een 27.5 gegaan? Straf!
janm
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 01 okt 2014 20:48
Rijdt met: Giant Talon / Felt Q600

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door janm »

daar ik een prullepie op de fiets ben vind ik de looks heel belangerijk, die grote wielen in een normale kader vind ik (persoonlijk) echt niks. ik heb echt geen ambitities om met een 29 er tegen 30 per uur over de weg te kunnen fietsen, daar heb mijn koersfiets voor,

de talon die in de winkel stond, sprak me enorm aan, ook mijn koersfiets is een giant, en daar ben ik al jaren tevreden van.
ik heb inmiddels al men eerste (kort) ritje erop zitten, en ben er wreed content mee.
Plaats reactie