Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door crosserke585 »

dennisVO schreef:ik heb de 29er.
maar zou er niet mee inzitten om met een 650 te rijden, best of both worlds misschien?
Dat is het volgende punt, ik ben van DH 26" gewoon en van dirt zelfs 24"... dus ik heb geen idee hoe 29 gaat aanvoelen, testwerk zal dit moeten uitsluiten :-)
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Frakke »

https://www.mhw-bike.com/cube-reaction- ... -2018-8367" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/alma-29-h10-18" onclick="window.open(this.href);return false;

Update naar xt remmen de orbea.

Dus alu vs carbon en 2x11 vs 1x12
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door crosserke585 »

Odan schreef:ik denk dat 150 mm veerweg om een XC fully te zijn wat veel is ( als het puur voor xc is he), dat is eerder AM/enduro terein
ik zou dan eerder kijken naar iets met 120mm/29" en voor en achter zoals een canyon Neuron ,Trek fuel Ex , scott spark ...

Zit er veel verschil op 120mm veerweg (canyon neuron 8.9) of 100mm (Trek top fuel 8) ?
Of is dit verwaarloosbaar?
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door hitchhikerzguide »

Toch een 20-tal mm...
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door aresius »

Beide bikes zijn toch iets meer verschillend, dan enkel de 20 mm veerweg...
De Trek is iets meer "racy" dan de Canyon. Kort door de bocht zal de Trek iets directer zijn dan de relaxere Canyon. De Canyon zal iets stabieler zijn op afdalingen en leuke stukken.
Probeer met beide eens een testrit te doen en dan zal je de verschillen normaal wel merken.

Enkele jaren geleden ben ik ook van een 100mm fully overgestapt naar een 120mm fully. Het verschil was enorm.
Ik moet er ook wel bijvermelden dat er zo'n 10 jaar leeftijdsverschil zat tussen de bikes, de geometrie was gedurende die periode ook al sterk geëvolueerd. De bikes zijn iets lager & langer geworden. Met de Endorfin had je het gevoel dat je op de fiets zat (redelijk hoog), nu met de Flux heb je het gevoel dat je meer in de fiets zit.
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door crosserke585 »

aresius schreef:Probeer met beide eens een testrit te doen en dan zal je de verschillen normaal wel merken.
Dat is nu net het probleem.. mijn eigen lbs kwam dus eerst al af met de giant trance 27.5 als xc topfiets...
Andere shops hier in de buurt concentreren zich vooral op road bikes...

Canyon word al moeilijk om te testen aangezien ze geen dealers hebben, misschien op velofollies maar dat is nog wel even wachten (nu heb ik nog wel wat tijd).
Trek heb ik geen idee van of ze regio Antwerpen een test kunnen aanbieden, ik kan me wel verplaatsen maar ga geen 400km rijden om een test te rijden, aangezien een test het gevoel van de bike wel gaat geven maar toch niet alles bepalend is aangezien je geen dagen in een bos kan gaan rondbollen...
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door aresius »

In Wijnegem is er een Trek dealer, Costermans.
Misschien kan je bij hen horen wat er mogelijk is voor een testrit of er een te huren.
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door crosserke585 »

aresius schreef:In Wijnegem is er een Trek dealer, Costermans.
Misschien kan je bij hen horen wat er mogelijk is voor een testrit of er een te huren.

thx! Dat is niet ver uit mijn buurt, ik spring er zeker eens binnen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door aresius »

De Trek consumer day net gemist :(

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/consumerday/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door crosserke585 »

Ja ik zag het.. Nu op zich is dat niet zo'n ramp.. Ik wacht eerst op mijn 13e maand e.d...
Ik ben nu vooral aan het zoeken welke bike specificatie / budget gewijs bij me past zodat ik niet in 3 dagen tijd 100 bikes "moet" bekijken...

Ik vermoed dat ik ga proberen te wachten tot eind januari om langs velofollies te gaan en zo mogelijk daar te kunnen testen.
(ik ben er nog nooit geraakt tijdens mijn downhill / dirt periode :-D )
Plaats reactie