Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
fujin
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 okt 2010 22:04
Rijdt met: bulls

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door fujin »

kawa schreef:Ik ben niet zo gek van 29er instappers...

Veel hangt bij een 29er af van de wielen, en als je ziet dat een fatsoenlijke, lichte 29er wielset al bijna evenveel kost als deze hele fiets...



Ik denk dat een fiets met 26" wielen in deze prijsklasse fijner gaat rijden.
Bedankt voor de feedback.

True, maar een simpele 26 incher krijg je moeilijker kwijt na een seizoen (als het bevalt en ik wil upgraden) dan een 26inch.
Vandaar.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door kawa »

fujin schreef:
kawa schreef:Ik ben niet zo gek van 29er instappers...

Veel hangt bij een 29er af van de wielen, en als je ziet dat een fatsoenlijke, lichte 29er wielset al bijna evenveel kost als deze hele fiets...



Ik denk dat een fiets met 26" wielen in deze prijsklasse fijner gaat rijden.
Bedankt voor de feedback.

True, maar een simpele 26 incher krijg je moeilijker kwijt na een seizoen (als het bevalt en ik wil upgraden) dan een 26inch.
Vandaar.

Ik denk dat dat voor een fiets in deze prijsklasse niet zoveel uitmaakt.
Vrees dat je zowieso niet veel restwaarde moet verwachten na een jaar...
Oldenbarnevelt
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: za 20 jun 2009 12:35

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Oldenbarnevelt »

Als ik mijn beperkte ervaringen mag delen na aankoop van 2 fietsen.

1. Bepaal je budget. Koop liever geen MTB dan ééntje die te goedkoop is (en dan bedoel ik niet de prijs, maar de afmontage). Het is moeilijk om er een budget op te plakken, maar de prijs van een goede beginnersbike ligt ergens tussen de 1000 en de 1500 euro (catalogusprijs). Geef je meer uit, dan koop je volgens mij onderdelen die te duur/goed zijn voor wat je initieel nodig hebt.

2. Ga alle fietsenzaken af in een straal van 15 km. Bij je eerste fiets is het handig dat je koopt bij een LBS waar je makkelijk terecht kunt voor een klein prutske. Vraag geen korting, maar zeg dat je specifiek op zoek bent naar een overjaars model. Kortingen van 15-20% (en soms nog meer) maken dat je voor jouw budget een betere fiets kunt kopen. Vraag ook welke maat ze aanraden. Zo kan je soms te weten komen of de LBS je een te kleine/grote fiets wil aansmeren. Als je géén idee hebt van de maat: opzoeken op internet en vooral testrijden. Als je niet kan testrijden met je toekomstige fiets of een vergelijkbaar model, zou ik goed nadenken voor ik daar kocht.( Het kan natuurlijk zijn dat je bij een kleine LBS niet kan testen)

3. Maak een lijstje met daarop drie dingen.
---a) Wat vind ik van de fietsenmaker? (géén groothandel, géén gladde verkoopspraatjes, behulpzaam en vooral ervaring met MTB)
---b) Welke fiets kan ik hier kopen voor welk geld?
---c) Hoe is de fiets afgemonteerd?
Vergelijk daarna alle info op je lijstje en maak een rationele keuze na enig opzoekwerk op internet/fora/vriendenkring.
Gebruikersavatar
Bruges
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 09 sep 2013 11:25

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Bruges »

Ben sinds kort ook weer voorzichtig op zoek naar een nieuwe fiets - ga dit topic zeker onthouden! Dank! :-D
Bassie_1985
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: za 16 jul 2005 21:29
Rijdt met: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Bassie_1985 »

Bruges schreef:Ben sinds kort ook weer voorzichtig op zoek naar een nieuwe fiets - ga dit topic zeker onthouden! Dank! :-D
Trek Elite 8.5 is zeker aan te raden :wink:
Gebruikersavatar
Bruges
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 09 sep 2013 11:25

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Bruges »

Bassie_1985 schreef:
Bruges schreef:Ben sinds kort ook weer voorzichtig op zoek naar een nieuwe fiets - ga dit topic zeker onthouden! Dank! :-D
Trek Elite 8.5 is zeker aan te raden :wink:
Haha, ga ik zeker in m'n achterhoofd houden. :wink:
tomdentom
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 sep 2013 23:27

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door tomdentom »

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... orks-33423

misschien een goede aanvulling op de voorvorken
steve 85
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 31 dec 2013 16:13

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door steve 85 »

hallo iedereen ,

eerst en vooral ik ben nen echt leek als het op fietsen neer komt fietsen!
heb al aantal keer een fiets gehuurd in de ardennen enzo.. soms gebruik ik mijne maat zijne oude mtb om eens de zondag op pad te gaan.
maar dit jaar wou ik er eens werk van maken om mijn eigen fiets tekopen.
nu ik ben nogal fors gebouwd (1.85m 125kg), mijn vraag is nu of dat een mtb 1000eu+-
wel stevig genoeg voor iemand van mij postuur?
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door eL Tee »

Waarom niet?

De krachten die op een fiets inwerken bij stevig MTB-en zijn van een iets grotere grote-orde dan die extra 30 à 40 kg…

Het zwakste zal naar mijn gevoel de wielen zijn. Daar zal je aandacht moeten aan besteden. Die zijwaartse krachten op de wielen bij bochtenwerk zouden bij jouw gewicht er wel eens voor kunnen zorgen dat ze snel 'paraplu' slaan… Maar er zijn zeker wielsets te vinden die jou aan kunnen ;-)

Just my 2 cents...
steve 85
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 31 dec 2013 16:13

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door steve 85 »

zou ik best een nieuwe kopen, of mss eens zoeken op kapaza ofzo.. naar iets beter gerief voor mijn centen?
mijne maat raad mij tweedehands aan omdat ge dan voor die 1000eu een betere mtb ge hebben (volledige xt groep).
heb wel wat schrik om dan een miskoop te doen ivm maat enzo
Plaats reactie