tandwiel versleten?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
crebilis
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 aug 2009 00:16
Rijdt met: Scott Scale 80

tandwiel versleten?

Bericht door crebilis »

Hallo,

Ik heb een drietal maand geleden mijn eerste MTB gekocht. Een scott scale 80. Nu heb ik sinds een week of twee het probleem dat mijn ketting bij hard doortrappen een tand oveslaat op mijn kleinste tandwiel.
Na dit zelf te proberen oplossen (ketting & tandwielen opnieuw insmeren, versnallingskabel verstellen) ben ik met dit probleem naar mijn fietsenmaker gegaan. Die zei meteen dat mijn kleinste tandwiel versleten was. Voornamelijk omdat ik te veel op de baan heb gefietst en dus teveel op mijn kleinste tandwiel. Ik heb zo ongeveer 800 kilometer op de kilometerteller staan, waarvan tussen 400 en 600 inderdaad op de baan is (onder andere van brussel naar zee en terug gefietst), maar toch vind ik dat mijn tandwiel wel erg snel versleten is.

Mijn vraag is nu: kan dit inderdaad? En is het normaal dat dit zo snel verslijt? Vallen dit soort kosten onder de garantie? Volgens de fietsenmaker moeten waarschijnlijk al mijn tandwielen worden vervangen en kunnen de kosten tot 150 euro oplopen. Voor een fiets die in totaal 700 euro heeft gekost en nog maar 3 maand oud is, vind ik dit wel veel kosten.
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

het lijkt mij snel maar als je inderdaad veel afstand op dat ene tandwieltje aflegt niet helemaal onmogelijk.

Het probleem klinkt alsof het inderdaad een versleten ketting/cassette is en ik denk niet dat je LBS hierover zou liegen.

Een ketting rekt langzaam uit bij slijtage en schuurt zich in de tandwielen, bij mij was na 1500km dacht ik mijn ketting de laatste keer aan vervanging toe en dan moet de cassette meteen mee vervangen worden en mogelijk ook kettingbladen vooraan.
Bij jou lijkt het echt het tandwieltje te zijn maar je rijdt al 800km met dezelfde ketting ==> die moet mee vervangen worden want anders heb je heel snel een opnieuw uitgesleten cassette (veel sneller dan nu het geval was) en mogelijk ook schakelproblemen.

Dit is slijtage en valt niet onder de garantie.

150€ vind ik veel, online kosten een degelijke cassette+ketting 50€ (http://www.bike-discount.de/shop/k667/a ... 11-34.html). Plaatsen kan niet zo veel tijd kosten om 100€ uren aan te rekenen. Ik schat het bij een LBS op 75€ om alles te plaatsen ipv 150€ dus dat is wel een heel dure LBS.
Het is geen moeilijk uit te voeren werkje, je hebt enkel een gepaste sleutel nodig om je cassette los te maken, zelfs als het je eerste keer is kan dit niet meer dan 1u vragen (ik denk zelfs slechts 0.5u).

Algemene advies:
- rij niet altijd op dat kleine tandwiel, het is beter voor je conditie, traptechniek om in hogere frequentie (souplesse) te leren fietsen.
- Een MTB is beter geschikt om off-road te gaan ;)
- schakel tussen verschillende versnellingen om niet alle slijtage op 1 tandwiel te concentreren
- het kleinste tandwiel slijt sneller weg dan grotere dus is het ook beter om een zo groot mogelijke tandwielen te gebruiken (ook vooraan) als je lang in eenzelfde versnelling trapt
crebilis
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 aug 2009 00:16
Rijdt met: Scott Scale 80

Bericht door crebilis »

Bedankt voor het snelle antwoord en de tips :). Ik wist niet dat een tandwiel en ketting zo snel konden verslijten. Volgende keer doe ik de herstellingen wel volledig zelf. Das een pak goedkoper. Nu enkel hopen dat de kosten mee zullen vallen :).
Gebruikersavatar
moddercrosser
Mountainbiker
Berichten: 368
Lid geworden op: za 20 aug 2005 11:47
Rijdt met: CUBE e mtb Hd 500

Bericht door moddercrosser »

Als ik dit lees, is er me 1 ding duidelijk : uwe LBS zet u af dat het niet erger kan. Na 800km (dan nog vooral op de baan) , kan er nog niets versleten zijn !!!.

Ikzelf kom meestal rond de 1400-1800km toe en dit zijn meestal off-road km's. Als het gaat over slijkerige toestanden wat minder (1200-1500).

Wat dan die kosten betreft is 150 Euro zeker overdreven, voor de helft vervang ik ketting + cassette + tandwielen voor + derailleurwieltjes !

Ieder moet zijn kost verdienen natuurlijk, maar dit vind ik wel met de haren getrokken,

allez, suc6 nog met 't biken :wink:
Gebruikersavatar
moddercrosser
Mountainbiker
Berichten: 368
Lid geworden op: za 20 aug 2005 11:47
Rijdt met: CUBE e mtb Hd 500

Bericht door moddercrosser »

Als ik dit lees, is er me 1 ding duidelijk : uwe LBS zet u af dat het niet erger kan. Na 800km (dan nog vooral op de baan) , kan er nog niets versleten zijn !!!.

Ikzelf kom meestal rond de 1400-1800km toe en dit zijn meestal off-road km's. Als het gaat over slijkerige toestanden wat minder (1200-1500).

Wat dan die kosten betreft is 150 Euro zeker overdreven, voor de helft vervang ik ketting + cassette + tandwielen voor + derailleurwieltjes !

Ieder moet zijn kost verdienen natuurlijk, maar dit vind ik wel met de haren getrokken,

allez, suc6 nog met 't biken :wink:
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

kan zijn dat hij zijn ketting erg scheef legt, en dan slijt het erg snel... zeker Shimano tandbladen #-o

ipv shimano,tandbladen zet er een replica product op. die dingen zijn veel harder van materiaal en veel slijtvaster.
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Bericht door BASSMAN »

sunn xtreme schreef:kan zijn dat hij zijn ketting erg scheef legt, en dan slijt het erg snel... zeker Shimano tandbladen #-o

ipv shimano,tandbladen zet er een replica product op. die dingen zijn veel harder van materiaal en veel slijtvaster.
En van welk merk zou dat wezen?
Gebruikersavatar
Dingo
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
Rijdt met: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Bericht door Dingo »

Ikzelf heb 1500 km gereden met een deore ketting op een deore cassette. Daarna gewoon de ketting vervangen. De eerste 100 schakelt dat niet perfect, maar dan komt dat weer goed. En zo rijd ik 3000 off road kilometers met een relatief goedkope ketting en casette.
Daarna wissel ik de casette en gebruik ik 2 kettingen die ik elke ca 100 km wissel. Zo gaat het nog langer mee.

800 km, dat zou erg snel zijn, ik zou dat wel eens willen zien. Volgens mij zijn uw gainen zich gaan zetten en dat veroorzaakt de schakelproblemen, die snel op te lossen zijn door het afregelen van de kabels. 5 minuten werk, kost meestal niks.
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

interessante opmerking:
Slaat hij echte een tand over (doorschieten) of schakelt hij even naar een andere versnelling?

Het kan vaak hetzelfde gevoel geven als je er niet te veel op let
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Bericht door BertG »

Mijn XT cassette was versleten na een 1000km, dus na 800km is ook perfect mogelijk lijkt mij.

Veel op de baan en veel op hetzelfde (kleine) tandwiel rijden was waarschijnlijk de oorzaak. Met mijn vorige cassette heb ik trouwens meer dan 5000 km kunnen bollen (was nen Sram).

Normale prijs voor een nieuwe degelijke cassette + ketting is iets van een 50 euro.
Plaats reactie