training vs weinig tijd

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Te Voet
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 04 aug 2008 11:24
Rijdt met: ne zwarte

training vs weinig tijd

Bericht door Te Voet »

Gisteren heel laat thuisgekomen en bijgevolg laat kunnen gaan rijden... #-o Hierdoor eigenlijk maar een half uureke den tijd gehad om iets te kunnen presteren voor het donker was.
Nu heb ik er dan maar 10 km van kunnen maken aan een gemiddelde van 19,9 op een glooiend offroad parcours. En ik was echt kapot...
Normaal rij ik gemiddeld 18,0 gedurende 2h00 dus ongeveer 34 tot 36 km.
Heb ik mij gisteren nu te zwaar laten gaan of is dat gewoon afzien om bij te trainen???
Tips zijn welkom 8)
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Een fatsoenlijke verlichting aanschaffen. :wink:
Vermoeidheid, geen tijd om te eten en dan nog cijfertjes verwachten om van te duizelen.
Soms is het beter naar je lichaam te luisteren en een trainingsbeurt over te slaan.
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Idd. Koop u een setje goede verlichting zoals een sigma evo x ofzo en dan kan je gewoon blijven biken in het donker. Zo doe ik het ook trouwens.
Gebruikersavatar
Te Voet
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 04 aug 2008 11:24
Rijdt met: ne zwarte

Bericht door Te Voet »

heb gisteren idd ook die overweging gemaakt...
Maar ik heb schrik van de konijnen, althans om die beesten plat te rijden...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Te Voet schreef:heb gisteren idd ook die overweging gemaakt...
Maar ik heb schrik van de konijnen, althans om die beesten plat te rijden...
Yep, ook al gehad.
Aan de Scheldedijken thv Steendorp wemelt het van de bunny's.
Eentje die net voor mijn wielen plots in de lichtbundel sprong #-o .
Nog proberen jumpen, maar 't was er boenk op #-o
Gelukkig recht kunnen blijven, stuur wel krom...
Beestje had blijkbaar niks.
s' Nachts zien ze mij daar niet meer, de konijnen hebben gewonnen :lol:
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

ik denk niet dat een half uur hard doortrappen veel uitmaakt als 'training'. Zeker op een fiets gaat dit je conditie niet veel verder helpen.

Niet dat het kwaad kan maar als je ook zegt dat je moe was na de rit (wat lijkt op te hard of te laat sporten) denk ik niet dat je veel bijgetraind hebt, vermoeidheid is geen goede graadmeter voor trainingsefficientie.
Het enige waar een half uurke goed voor is: spieren even los maken. Wat goed is tussen trainingsdagen in of in aanloop van een wedstrijd om niet stil te liggen. Maar dan moet je ook rustig rijden en niet boven je normale tempo, dus daar is je huidige training niet geschikt voor.

Advies:
- koop een goede lichtset om langer te kunnen rijden, ook in de winter ga je daar nog plezier van hebben\
- plaats je training op een andere dag en ga gewoon even kort alles los rijden om alle zorgen uit je hoofd te krijgen en je stramme spieren na een dag achter een bureau te zitten even los te werken
- train op de baan, daar zitten minder konijnen. Baantraining gaat je conditie verbeteren en daar zal je op je andere tochten ook plezier van hebben
Gebruikersavatar
Te Voet
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 04 aug 2008 11:24
Rijdt met: ne zwarte

Bericht door Te Voet »

van het weekend op 2 dagen ongeveer 60 km gefietst en toch een beter gevoel gehad, desondanks ik opnieuw aan een hoog gemiddelde reed.
Verschil is wel dat het nu vlak was...
Gisteren rust en vandaag zoek ik opnieuw op de fiets te kruipen voor een kleine rit.
Kan er iemand mij vertellen wat een ideaal middel is voor stramme spieren ?
Gebruik nu jeneverbes in mijn bad...
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

na het sporten in een ijskoud bad gaan zitten. 10 minuten, dan even er uit om je spieren weer te laten opwarmen en dan weer 10 minuten er in.

Afkoeling en temperatuurswisselingen zorgen voor bloeddoorstroming = spierherstel=minder stijve spieren.

Als je het echt goed wil doen gebruik je ijswater.


Ik denk niet dat er veel middeltjes zijn die echt werken, badolie werkt slechts oppervlakkig maar zoals met zoveel middelen: het zit tussen de oren.
Gebruikersavatar
Te Voet
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 04 aug 2008 11:24
Rijdt met: ne zwarte

Bericht door Te Voet »

BRrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
meestal douch ik achteraf even met koud water , na het warme bad wel teverstaan... maar raak ni echt kouder dan 23 graden...
Btw is da na zo'n krachtinspanning niet slecht voor de tikker zo een afkoeling, verschieten ...
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

ik dompel ook enkel mijn benen onder. Zo'n ijsbeer ben ik ook niet ;)

En ik vul mijn bad tot ik mijn benen kan onderdompelen met koud water, ga daar even inzitten, spoel me dan onder de douche onder warm water af (om me te wassen en mijn spieren weer op te warmen) en ga daarna weer even in het bad zitten. maar dat doe ik ook enkel als ik hevige inspanningen geleverd heb.
Plaats reactie