Hollandse nieuwe ..

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gummikoe
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 22:45
Rijdt met: in overweging

Hollandse nieuwe ..

Bericht door Gummikoe »

Goedemorgen,
Ik heb al twee dagen een beetje zitten neuzen op dit forum via de zoekfunctie want ik wil beginnen met mountainbiken en ben op zoek naar een 'beginnersfiets' tot zo'n 1000 euro, een hardtail en misschien een full suspension tot 1500 euro. Vanwege omstandigheden beperk ik mij tot het merk Cube, waarover ik al aardig wat van voorstanders en tegenstanders op dit forum heb gelezen.

Ik denk dan in de basis aan de LTD Comp, LTD Team of AMS Comp.
De meningen zijn verdeeld, Cube zou een goede value for money zijn, maar een mountainbike van 1500 euro met full suspension wordt niet aangeraden omdat je dan beter een veel duurdere fiets zou moeten kopen ivm de kwaliteit van de shock achter.

Gisteren ben ik voor het eerst wezen rijden op de oude Cannondale F600 van mijn vader. Op deze fiets zit ik te ver voorover en mede door het moeten wennen aan de remmen en het niet gebruiken van de voorrem, heb ik gisteren al gelijk twee koprollen gemaakt tijdens het 'afdalen' van twee meter hoogte.. :lol:

Als ik mensen zo hoor spreken over de afmontage van de fietsen dan heb ik nog heel veel te leren en ik hoop dat ik deze kennis mede hier kan opdoen. Adviezen zijn altijd welkom.

Nog even kort.. Gummikoe heb ik gekozen als nick vanwege mijn andere fiets, een BMW R1150GSA, en omdat Skip al bezet was. Met die naam ben ik op andere fora te vinden. Tevens kom ik uit Nederland, woon vlak bij België en ga zeker ook op zoek bij mijn buren voor mooie mountainbike routes.
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Bericht door Brunox »

De Cube LTD Race lijkt me toch nog net een stukje beter, voor slechts een kleine meerprijs dan de andere HT
Gummikoe
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 22:45
Rijdt met: in overweging

Bericht door Gummikoe »

maakt een andere shifter en crankset dan zoveel verschil? Ok, hij heeft ook een iets ander frame en is 500gram lichter. Ik weet dat ik er niet naar moet kijken, maar matzwart vind ik wat saai en de candy green spreekt me meer aan dan de candy blue. Vandaar mijn interesse in de Team
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Bericht door joske77 »

dat uw budget voor een Fully 1500€ is en voor een hardtail 1000€
volg ik toch niet helemaal, volgens mij koop je voor 1500€ een echte degelijke en mooi afgewerkte bike
ik denk dan bv aan een CUBE reaction of een canyon Grand canyon 7.0 en zelfs een 8.0 dacht ik

maarja t zijn uw centen he
(maar als ik dat budget had zou ik nie twijfelen)

Succes met de zoektocht/aankoop
Gebruikersavatar
Canis Lupus
Mountainbiker
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 okt 2008 15:39
Rijdt met: Trek Top Fuel 9.8 2009

Bericht door Canis Lupus »

Brunox schreef:De Cube LTD Race lijkt me toch nog net een stukje beter, voor slechts een kleine meerprijs dan de andere HT
Dito mening!

& dat matzwart.... sexyyyy! :lol:
Gummikoe
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 22:45
Rijdt met: in overweging

Bericht door Gummikoe »

@Joske77, ik begrijp wat je bedoeld. Op zich is dat ook niet echt te rijmen, maar ik vroeg me af of het zinvol is om 1500 euro uit te geven aan een fully welke ongeveer dezelfde specs heeft als een HT van 1000 euro.
Ik begrijp ook dat ik voor dat geld de Reaction of de LTD CC 2009 kan aanschaffen. Ik vraag me dan af of het zin heeft om als beginner een fiets te kopen welke volledig is afgemonteerd met XT. Volgens een moutainbikende collega zou een SLX/XT combinatie ook voldoende moeten zijn voor de eerste jaren.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Gummikoe schreef: Volgens een moutainbikende collega zou een SLX/XT combinatie ook voldoende moeten zijn voor de eerste jaren.
En de jaren daarna. :wink:

X0 en XTR zijn geen must.
Gebruikersavatar
Canis Lupus
Mountainbiker
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 okt 2008 15:39
Rijdt met: Trek Top Fuel 9.8 2009

Bericht door Canis Lupus »

Gummikoe schreef:@Joske77, ik begrijp wat je bedoeld. Op zich is dat ook niet echt te rijmen, maar ik vroeg me af of het zinvol is om 1500 euro uit te geven aan een fully welke ongeveer dezelfde specs heeft als een HT van 1000 euro.
Ik begrijp ook dat ik voor dat geld de Reaction of de LTD CC 2009 kan aanschaffen. Ik vraag me dan af of het zin heeft om als beginner een fiets te kopen welke volledig is afgemonteerd met XT. Volgens een moutainbikende collega zou een SLX/XT combinatie ook voldoende moeten zijn voor de eerste jaren.
Hmmmm.... uiteindelijk zijn er Cubes die bijna volledig full XT-afgemonteerd zijn in model 2008 voor de prijs van de SLX 2009-modellen.... Dan zou ik niet twijfelen wat te nemen.
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Bericht door bosse »

volgens mijn mening kun je best hier op het forum een tweedehands kopen van ongeveer1000-1500! dan heb je meteen een goede fiets tegen de zelvde prijs als een "minder" goede nieuwe fiets
Plaats reactie