fiets 'ophangen'

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
darkdust
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 19 nov 2007 22:21
Rijdt met: Trek 8000 2008

fiets 'ophangen'

Bericht door darkdust »

Hey,

Wegens plaatsgebrek heb ik haken geïnstalleerd aan het plafond waar ik de fietsen aanhang. Voor de racefietsen lijkt het mij geen probleem, maar kan dit geen kwaad voor de mijne TREK 8000 met een REBA SL als ik die ophang ? Want dan hangt de vork ondersteboven. :roll:
yajop
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: za 08 sep 2007 09:41
Rijdt met: Cube XMS

Re: fiets 'ophangen'

Bericht door yajop »

darkdust schreef:Hey,

Wegens plaatsgebrek heb ik haken geïnstalleerd aan het plafond waar ik de fietsen aanhang. Voor de racefietsen lijkt het mij geen probleem, maar kan dit geen kwaad voor de mijne TREK 8000 met een REBA SL als ik die ophang ? Want dan hangt de vork ondersteboven. :roll:
ik heb in de Gamma een ophangsysteem met katrol gekocht voor 5€,een haak aan het stuur en eentje aan het zadel en de fiets hangt netjes rechtop,voor da geld kan je ni sukkelen.
markasiet
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 09 mei 2008 12:57
Rijdt met: Trek 830

nog goedkoper

Bericht door markasiet »

ik gebruik oude buitenbanden die ik over de dwarsbalk van de carport gooi,
Dan kan je je bike aan het zadel ophangen
lekker gemakkelijk en goedkoop
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Zoekfunktie gebruiken :roll: : http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... en&start=0 en http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... sc&start=0

Voor uwe vork kan het geen kwaad volgens Fox en volgens mij voor uwe Reba ook niet. Het heeft zelfs het voordeel dat de vilten ringen die net onder de oliekeerringen zitten van olie worden voorzien zodat de oliekeerringen gesmeerd worden, waardoor uw vork beter zal reageren.
scalpel 1
Mountainbiker
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 10:33
Rijdt met: cannondale scalpel 1 carbon

haken

Bericht door scalpel 1 »

als je heb op de kom hangt kan het zijn als je met schijfremmen rijd
dat er luchtbellen zich in de leiding zich verplaatsen en de remkracht
verliest
ook de vork kan minder beginnen te werken doordat olie stilstaat
in plaatsen waar dit niet mag .

het hoeft niet altijd te gebeuren

maar voorkomen is beter dan genezen
Gebruikersavatar
native instinct
Mountainbiker
Berichten: 695
Lid geworden op: do 11 mei 2006 19:14
Rijdt met: Scott Scale 710 Nino Schurter

Bericht door native instinct »

Volgens mij zit er in een hydraulisch remcircuit GEEN lucht en is het DICHT dus kunnen er zich volgens mij geen luchtbellen in het remcircuit nestelen of de fiets nu rechtstaat of ophangt maakt, denk ik, geen verschil uit.
Voor een vork daarentegen moet je de vork een paar keer in en uit laten veren vooraleer terug te gaan fietsen en zeker wanneer de fiets een paar dagen ( weken ) met zijn voorwiel omhoog hangt.
Maar het kan geen kwaad voor de vork.
Gebruikersavatar
sensa catena
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 01 sep 2008 12:54
Rijdt met: sensa catena

Re: haken

Bericht door sensa catena »

scalpel 1 schreef:als je heb op de kom hangt kan het zijn als je met schijfremmen rijd
dat er luchtbellen zich in de leiding zich verplaatsen en de remkracht
verliest
ook de vork kan minder beginnen te werken doordat olie stilstaat
in plaatsen waar dit niet mag .

het hoeft niet altijd te gebeuren

maar voorkomen is beter dan genezen
Als je je fiets ophangt met het voorwiel naar beneden,dan moet je vooraf de remhendel met een elastiek dichttrekken,anders kunnen er luchtbellen in het circuit terechtkomen(bron MTB GUIDE VAN 2006)
greets catena
Gebruikersavatar
native instinct
Mountainbiker
Berichten: 695
Lid geworden op: do 11 mei 2006 19:14
Rijdt met: Scott Scale 710 Nino Schurter

Bericht door native instinct »

Mij niet verkeerd begrijpen he :wink:
Het is niet dat ik u niet geloof
maar ik zou eens nen deftigen uitleg willen langswaar die lucht in het circuit geraakt :oops:
Ik vergelijk het altijd met een remcircuit van een auto, daar is zoiets ondenkbaar TENZIJ je ergens met een lek zit natuurlijk
Gebruikersavatar
Fred83
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: vr 08 feb 2008 03:43
Rijdt met: Granville Pulse

Bericht door Fred83 »

native instinct schreef:Mij niet verkeerd begrijpen he :wink:
Het is niet dat ik u niet geloof
maar ik zou eens nen deftigen uitleg willen langswaar die lucht in het circuit geraakt :oops:
Ik vergelijk het altijd met een remcircuit van een auto, daar is zoiets ondenkbaar TENZIJ je ergens met een lek zit natuurlijk
Zet ne keer uwen auto op zijn dak, er zal dan wel lucht in zijn remleidingen komen.

En de uitleg is als volgt, in het reservoir van de remleidingen is er altijd lucht, door hem op zijn dak te zetten gaat de lucht zich een weg naar boven banen en zal dus terecht komen in je hoofdremcilinder.

Dit voorbeeld van de auto op zijn dak te plaatsen is overdreven maar is dus wel degelijk zo dat er dan zonder lek lucht in het circuit komt. Bij een fiets zit er ook altijd een beetje lucht in het reservoir en het terugslagklepje sluit niet voldoende af om deze lucht vervolgens in de leiding te laten komen. Nu spreek ik wel over shimano, wat betreft andere merken kan ik geen oordeel geven.

En heb ik geen gelijk?
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

Geen idee, maar in mijn handleiding staat voor ontluchten dat ik het reservoir moet vol doen dat het overloopt, dan komt er nog zo een rubberke in dat er zeker geen lucht in zit ....

Eric B
Plaats reactie