slagje in mijn band

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

slagje in mijn band

Bericht door jelleken »

hallo,

als ik rijd, en ik kijk naar de lijn van mijn achterband is het precies alsof er een slag in mijn velg zit, maar als ik dan mijn wiel doe draaien en vergelijk bij de rem is het wiel zo recht als het maar kan, dus ik dacht dat het aan de band ligt, kan dat, dat de band bvb niet overal gelijk ligt? en is dat erg?

grtz jelleken
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Ja dat kan. Als je uwe band eens terug aflaat en een zeepsopje aan de rand van uwe buitenband aanbrengt en dan terug oppompen met de compresseur en dan zal het opgelost zijn.
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Bericht door jelleken »

Angelo. schreef:Ja dat kan. Als je uwe band eens terug aflaat en een zeepsopje aan de rand van uwe buitenband aanbrengt en dan terug oppompen met de compresseur en dan zal het opgelost zijn.
ah ok, danku!
en sedert ik mijn voorwiel uit de vork gehaald heb om mijn fiets in de auto te steken, zit mijn velg op een bepaald moment dichter bij 1 van de twee remblokjes dan op een ander moment. ik heb er geen goed gevoel bij, aan wat zou dat liggen, zit mijn velg dan schuin in de voorvork?
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Ja dan kan ook.

Zeer simpel om te weten. Zet uwe fiets op de grond, maak uw snelsluiter van uw wiel maar los, je zult zien dat uw wiel waarschijnlijk ene knik gaat geven.
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Bericht door jelleken »

Angelo. schreef:Ja dan kan ook.

Zeer simpel om te weten. Zet uwe fiets op de grond, maak uw snelsluiter van uw wiel maar los, je zult zien dat uw wiel waarschijnlijk ene knik gaat geven.
ah en hoe is dat op te lossen? als ik het goed begrijp is er niks mis met mijn wiel, maar heb ik hem niet op de juiste manier terug gestoken in de voorvork?
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Ja uw wiel zal waarschijnlijk wat scheef in uw pad zitten.

Hoe je dat oplost heb ik toch just in mijn vorige post gezet.

Zet gewoon uw fiets op de grond (op zijn twee wielen), snelsluiter van uw wiel even lossen en dan terug vastzetten
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Bericht door jelleken »

Angelo. schreef:Ja uw wiel zal waarschijnlijk wat scheef in uw pad zitten.

Hoe je dat oplost heb ik toch just in mijn vorige post gezet.

Zet gewoon uw fiets op de grond (op zijn twee wielen), snelsluiter van uw wiel even lossen en dan terug vastzetten
aah, ja ok, ik dacht dat je uitlegde hoe ik het kon zien dat er iets mis was :-)

ok, bij deze, bedankt!

grtz
Gebruikersavatar
VaMalder
Mountainbiker
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 17 feb 2008 09:29
Rijdt met: Ene me 64 spaken en 2 pedalen

Bericht door VaMalder »

Die "slag" in uw band kan meestal ook verholpen worden door de band op max druk te zetten. Je hoort de band als het ware in de velg schieten.
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

Waar ligt de bult? Als hij in de buurt van het ventiel ligt, band plat laten en opnieuw opblazen terwijl je het ventiel naar binnen duwt. Anders veroorzaak je soms een bult omdat je ter hoogte van het ventiel al zoiezo een verdikking hebt van de binnenband en als je eraan trekt bij het opblazen, je een bult veroorzaakt.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

En ivm dat voorwiel, als je het loszet, nijp je de rem dicht, en dan zet je je wiel terug vast :wink:
Plaats reactie