Ketting vervangen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

joske77
Mountainbiker

Bericht door joske77 »

om het met een mooi spreekwoord te zeggen,
een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel,

dit gaat dus zowel op voor nieuwe als voor oude kettingen
he
Vos in de bossen
Mountainbiker
Contacteer:

Bericht door Vos in de bossen »

Gisteren heb ik een nieuwe ketting gekocht, en de andere laten slijpen...
'Tis voor mijn kettingzaag :lol:
Guy S.
Mountainbiker
Contacteer:

Re: Ketting vervangen

Bericht door Guy S. »

Neobiker schreef:
Nu mijn vraag: Om de hoeveel km word de ketting best gewisseld?
Tot de laatste snik gebruiken is zeker niet goed voor de tandwielen heb ik hier gelezen.
PS: ik heb bijna 2700 km.
Om de hoeveel kilometer is moeilijk te zeggen. dat hangt af van de gebruiksomstandigheden, bijvoorbeeld veel op de baan rijden of veel modderritten en het onderhoud dat de ketting krijgt.

Algemeen word aangenomen dat je de ketting best vervangt als ze ongeveer 0,75% langer geworden is als je, zoals de meesten onder ons, met aluminium tandwielen rijd. (1% bij stalen tandwielen)

Als je nu een nauwkeurige meetlat hebt kan je dit gemakkelijk zelf meten. 1 schakel is 1/2" lang (=12,7mm) en wanneer je dan over 20 schakels meet (een nieuwe ketting = 254mm) weet je dat je de ketting moet vervangen wanneer je op 255,9mm uitkomt (afgerond 256mm).

Je kan het jezelf natuurlijk ook gemakkelijk maken en een kettingmal ( 'chain checker') kopen.
Ik heb de 'Caliber 2' van Rohloff en vervang mijn ketting ongeveer om de 1500 km.
Zotte Marre
Mountainbiker
Locatie: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Bericht door Zotte Marre »

KMC9-93 kettingen, schakelt super, en zeer sterk, nog nooit breuk gehad. Vroeger met XT kettingen regelmatig, en ik moest niet wachten tot ze 2000km hadden!
Een goede verzorging is natuurlijk onontbeerlijk. En als je langere marathons rijdt, in relatief droge omstandigheden, na een halve rit ketting eens smeren, daar genieten ze nogal van, ze !!!
Vos in de bossen
Mountainbiker
Contacteer:

De ketting heeft al 2972 km, en ik kan het 1cm van de grote tandwiel aftrekken...
Time to change :(
Vos in de bossen
Mountainbiker
Contacteer:

Jaws

:-?
Zo noem ik mijn bike nu !!!!
Waarom ???
Wel, niet alleen is de ketting lang genoeg om op een tandem te dienen, maar mijn 3 tandwielen, vooral de middelste zien eruit als de kaak van een witte haai, maar dan omgekeerd (scherp en driehoekig)...
Dusse cassette, ketting en cranks vervangen...
Lbs is in congé tot volgende week.
Nu ben ik verplicht om op de vlakke fietspaden achter de gepensionneerden te fietsen !!!!
Morgen toch met een kameraad een 80 km fietsen, dit om de genadeschot af te schieten op mijn terminale aandrijfsysteem.
Zal dan 3200 km op de teller hebben.
Toch bedankt voor de goed raad, dit voor de toekomst (2 kettingen gebruiken o.a)
=D>
kawa
Mountainbiker

Re: Jaws

Bericht door kawa »

Neobiker schreef: Dusse cassette, ketting en cranks vervangen...
Waarom crank vervangen? Je kan ook tandwielen apart kopen hoor.

LBS in verlof? Er zijn er genoeg die nog open zijn, waarom wachten?

Toen je een nieuwe ketting kocht, heb je toen de cassette niet mee vervangen? Zou je normaal altijd moeten doen, een nieuwe ketting op een versleten cassette werkt niet.
BASSMAN
Mountainbiker
Locatie: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Bericht door BASSMAN »

Neobiker schreef: :-?
Zo noem ik mijn bike nu !!!!
Waarom ???
Wel, niet alleen is de ketting lang genoeg om op een tandem te dienen, maar mijn 3 tandwielen, vooral de middelste zien eruit als de kaak van een witte haai, maar dan omgekeerd (scherp en driehoekig)...
Dusse cassette, ketting en cranks vervangen...
Nu ben ik verplicht om op de vlakke fietspaden achter de gepensionneerden te fietsen !!!!
Morgen toch met een kameraad een 80 km fietsen, dit om de genadeschot af te schieten op mijn terminale aandrijfsysteem.
Zal dan 3200 km op de teller hebben.
Toch bedankt voor de goed raad, dit voor de toekomst (2 kettingen gebruiken o.a)
=D>

Die van genk is in verlof tot 11aug,maar die bij u in de buurt is toch open.Heb daar gisteren mijn materiaal gekocht(tandwiel voormidden,ketting ,cassette) p.s is wel iets duurder dan.......
Vos in de bossen
Mountainbiker
Contacteer:

kawa schreef:
Neobiker schreef: Dusse cassette, ketting en cranks vervangen...
Waarom crank vervangen? Je kan ook tandwielen apart kopen hoor.

LBS in verlof? Er zijn er genoeg die nog open zijn, waarom wachten?

Toen je een nieuwe ketting kocht, heb je toen de cassette niet mee vervangen? Zou je normaal altijd moeten doen, een nieuwe ketting op een versleten cassette werkt niet.
Had ik nog nie gedaan :oops: hoor...
Ik had wel een nieuwe ketting gekocht bij Didden in Dilsen, voor mijn Stilh kettingzaag :-)
Ondertussen heb ik gebold met mijn ouwe ketting totdat het af en toe zei
Kraaaak (deze middag op de Duivelsberg nog).... :cry:
De middelste is op, de buitenste ziet er ook uit als een haaienkaak en de kleinste, 'tja, als je zover bent !!!! beter alles vervangen, of niet ...
Lbs hier in de buurt (Niel zeker ????)...
Is een beetje moeilijk, ik heb daar mijn fiets niet gekocht, verkoop deze merk niet, en dan op onderhoud gaan, dit doe ik niet graag. Is wel een toffe gast, outfit en kleinigheden daar gekocht, schoenen enz....
Hij gaat verhuizen en uitbreiden vanaf september)
kawa
Mountainbiker

Bericht door kawa »

dacht dat je zelf alles ging vervangen, vandaar...
Plaats reactie