Oxford Freelander DA...voor grote beginneling?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Dikken_Tony
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 02 jun 2008 16:24
Rijdt met: Driewieler

Oxford Freelander DA...voor grote beginneling?

Bericht door Dikken_Tony »

Hallo

eerst en vooral...proficiat met jullie hechte gemeenschap en forum...veel informatie op te vinden die mensen vooruit helpt

ik ben, beginneling in het MTB...heb het paar keer gedaan met huurfiets en wil nu misschien toch overgaan tot de aankoop van mijn eigen fiets..ben hiervoor vandaag naar een fietsenwinkel geweest...de uitbater raadde me aan om niet echt een echte MTB te kopen aangezien dat voor rugklachten zou kunnen zorgen gezien mijn lengte 1m97....eerder raadde hij een model aan waarbij het stuur makkelijk verschuifbaar in hoogte is...
hij verwees daarbij expliciet naar dit model

http://oxford.vdbparts.be/_2008/_gamma/ ... /index.php

wat denken jullie hiervan? is dit een zgn hybride fiets? of wat moet ik hierjuist van verwachten...gezien de kostprijs van 600 euro leek het me toch verstandig eerst de vraag voor te leggen

8)
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Dat is inderdaad een hybride. Als ik jou was zou ik meteen voor een echte MTB gaan. Met deze fiets ga je zeker toekomen voor vlakke toertochten etc, maar als je op termijn naar technische afdalingen gaat in heuvelachtig gebied gaat deze toch tekort schieten denk ik.
En dat van die lengte is toch geen argument om naar een hybride te gaan. Je moet gewoon een bike nemen die je past. Je zal misschien iets intensiever moeten zoeken, maar er zijn zeker frames/bikes te vinden voor mensen met jouw grootte. 29inch wielen zijn in jouw geval ook zeker een optie.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Als die uitbater vindt dat 197cm lengte een uitzondering is voor de keuze van een mountainbike, dan moeten er veel mensen zich gaan ophangen.
Neem nu eens een kijkje bij Ghost http://www.ghost-bikes.com/2008/ , daar zijn de lengtes van de chainstay aangepast aan de grote van het frame.
Gebruikersavatar
Donny
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 23 apr 2008 09:08
Rijdt met: Merida TFS-900 Magura

Bericht door Donny »

Merida gaat ook tot heel grote maten in hun frames... (heb ik gemerkt bij de lbs) tot 24".

en beginnen prijselijk. Misschien daar ook eens kijken? Met een hybride kan je eventueel een toerrit doen... maar het is niet aangeraden. (je kan er steeds cyclocross-banden opzetten)
Gebruikersavatar
Nijntje
Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: za 22 okt 2005 23:55
Rijdt met: Cube LTD5

Bericht door Nijntje »

Niet meer naar die fm gaan.

Ik ben 1,95m en ik rijd met een 22" cube, en zit daar perfect op. Ik moet wel zeggen dat ik zéér lange benen heb, en een iets korter bovenlijf. De cube heeft een relatief korte bovenbuis, en is daardoor ideaal voor mij.

Trek en Specialized hebben ook grote maten, en daar is de bovenbuis een stuk langer van. Hun grootste maten zijn zelfs te groot voor mij.

Een neef van mij is 2,04m en die rijd op de grootste granville. Hij zit daar ook perfect op.

Als uw fm dus zegt dat je last zal krijgen van uw rug omdat je te groot bent, zou ik daar zeker niet meer terug gaan, en eens rondkijken naar een andere fm die er meer van kent... :roll:
Maartend
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: do 29 dec 2005 23:05
Rijdt met: Cannondale Scalpel carbon

Bericht door Maartend »

De beste man verkoopt blijkbaar geen MTB's en wil wel aan jou verdienen of weet niet waar hij het over heeft.
In beide gevallen; wegblijven en een MTB kopen.
Plaats reactie