training: rijden op souplesse

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Bossi13 »

Dat zijn waarden die ik aflees na de ritten toen en nu.

Resultaten van de inspanningstesten:

Oktober 2019 aeroob 150/ anaeroob 197
Juni 2020 aeroob 187/ anaeroob 249

door de coronamaatregelen mag ik morgen mijn volgende test niet uitvoeren :-( Alles verplaatst naar een nog te bepalen datum.

Van waar de vraag RigolleM?

Misschien interessant om te weten dat ik nooit gefietst heb. Altijd deze sport gehaat als de pest. Uiteindelijk toch geprobeerd en beviel me. De reden van trainingen is om conditie op te doen en te verbeteren op een zo kort mogelijke tijd omdat ik zo graag de Roc d'Azur eens wil rijden. 5 dagen zonder competitie.

Groetjes,

Bossi
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door chrisper »

Off topic,
Roc d azure staat ook ooit op mijn programma. 2019 had ik de kans om met fietsmakkers mee te gaan. Maar omdat die allemaal beter zijn dan mij, en ik geen fully had, mijn techniek heel slecht was, dacht ik daar niet teveel kon gaan doen.
Heb ik al spijt van gehad.

On topic,
Mijn gemiddelde cadans ligt ook tussen 85-90 na een rit, alles inbegrepen.
Sinds ik vlottere cadans heb aangeleerd, bevalt me dit veel beter. Maar heb ik het zware stoempen wel verleerd. Het lukt me nie lang om es zwaar te trappen, kan het maar even aanhouden.
Moet er daar dan ook niet op getraind worden? Soms is dat toch ook es nodig? Of beeld ik me dat in?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door RigolleM »

Bossi13 schreef: zo 15 nov 2020 22:44 Van waar de vraag RigolleM?
De tijd van inspanningstesten liggen al lang achter mij, ik fiets nu vooral voor mijn plezier, genieten van de omgeving en om nog een beetje fit te blijven...

Roc Azur heb ik ook al meerdere keren gedaan, eerste keer was in 2009.. Goede herinneringen aan die Rocs!

Ik had al een vermoeden dat dit gemiddelden waarden waren op basis van een volledige rit. FTP waarden is op basis van een uur goed doorfietsen en die liggen meestal hoger dan de gemiddelde waarden van vermogenmeters, daarom mijn vraag!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door RigolleM »

chrisper schreef: zo 15 nov 2020 23:58 Off topic,
Roc d azure staat ook ooit op mijn programma. 2019 had ik de kans om met fietsmakkers mee te gaan. Maar omdat die allemaal beter zijn dan mij, en ik geen fully had, mijn techniek heel slecht was, dacht ik daar niet teveel kon gaan doen.
Heb ik al spijt van gehad.
Och, aan de start staan veel Fransen met wat je met moeite een MTB kan noemen, vaak ook met allerlei prularia op hun hoofd en kledij... Bij de eerste meters dat het omhoog gaat, stappen ze af... Elke afdaling doen ze te voet...

Je hoeft je daar dus niks van aan te trekken. De laatste keer gestart met een hardtail, terwijl de keren er voor met een fully gestart, en het ging ook.
Achteraf vastgesteld dat ik griep had, want tijdens de ROC Marathon ging het voor geen meter en de zondag ben ik zelfs niet meer gestart (te ziek).
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Bossi13 »

OK,

Ik volg die trainingen ook om op een zo kort mogelijke periode beter te worden. Moest ik dat gaan kweken door voor mezelf veel te rijden zou het allemaal langer duren en het is nu niet dat ik nog 20j ben en tijd met hopen heb om eraan te werken :-)
Ook niet de bedoeling om dat te blijven volgen, eens op redelijk niveau is het welletjes.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door RigolleM »

Bossi13 schreef: ma 16 nov 2020 09:02 Ik volg die trainingen ook om op een zo kort mogelijke periode beter te worden. Moest ik dat gaan kweken door voor mezelf veel te rijden zou het allemaal langer duren en het is nu niet dat ik nog 20j ben en tijd met hopen heb om eraan te werken :-)
Ook niet de bedoeling om dat te blijven volgen, eens op redelijk niveau is het welletjes.
Rij je met een vermogensmeter of is dit op basis van hetgeen Strava weergeeft?
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Bossi13 »

Op mijn koersfiets heb ik een vermogensmeter alsook op de Tacx natuurlijk.
Op mijn fully staat geen vermogensmeter. Al zou ik dat stilaan wel willen aanschaffen.
Meer als gadget hoor. Op mijn leeftijd denk ik niet dat dat mij nog verder gaat brengen om daarmee te trainen.

Groetjes,

Bossi
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Bossi13 »

chrisper schreef: zo 15 nov 2020 23:58 Off topic,
Roc d azure staat ook ooit op mijn programma. 2019 had ik de kans om met fietsmakkers mee te gaan. Maar omdat die allemaal beter zijn dan mij, en ik geen fully had, mijn techniek heel slecht was, dacht ik daar niet teveel kon gaan doen.
Heb ik al spijt van gehad.
even off-topic - sorry.
Misschien moeten wij eens afspreken om te zien of wij samen kunnen gaan? Misschien liggen we dicht bij elkaar qua fysiek en techniek.

Groetjes,

Bossi
Plaats reactie