eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iron gonzo
Mountainbiker
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 18:21
Rijdt met: GEPIDA deore LX/XT + Giant Terrago

eerste ervaring klikpedalen

Bericht door iron gonzo »

wel wel wel.
ben een beetje verrast van het resultaat.

zoals je al kon volgen in andere topic is mijn nieuwe aanwinst pedaaltjes M520 en schoentjes MT31
dus gisteren avond alles gemonteerd volgens boekje.

in een kader staat duidelijk dat je deftige veiligheidsstappen moet volgen voor het gebruik.
ik alles zo gezegd zo gedaan.
op de fiets zittend steunend tegen de muur
voetjes op de grond, voetjes op het pedaal tot ik de techniek van het losmaken goed door had.
dan effe rijden in straat en tijdens het rijden af en toe de voet los en terug inklikken.

dan stoppen en niet vergeten uitklikken of je ligt tegen dek.

alles gaat bijzonder vlot.
en nu komt het.

deze morgen zo fier als een gieter pakske aan schoentjes aan rugzakske op de bult.
klaar voor de start.
wil effe van mijn oprit rijden (zonder ingeklikt te zijn) en voor dat ik het wist zat ik al ingeklikt. effe paniek vlak voor de baan #-o gelukkig net op tijd kunnen uitklikken. oef of er gingen hier anders enkele gezinsleden zitten lachen hebben vanachter het raam.
vertrek met de fiets en nu heb ik moeite om in te klikken (daarnet zonder dat ik het wist) vindt niet direct de juiste positie
uiteindelijk lukt hij mij en kan ik mijn tocht verder zetten met ingeklikte voeten.
doet wel raar de eerste Km
kom ik aan het rode licht waar ik over moet om dan links er terug door de lichten te rijden.
aha optijd 1 voetje uitklikken dacht ik bij mezelf en ja alles zonder probleem.
op dat moment slaat het groen en denk bij mezelf "over de baan moet ik toch stoppen" dus eniet inklikken gewoon effe bijduwen en dan voetje terug op de grond.
klikt mijnschoen zich tochwel vast zekers :-?
lap effe paniek aan deze lage snelheid maar kan mij nog schorren tegen de verlichtingpaal en op het gemak voetje uitklikken en op de grond.

de rest van het traject ging zeer vlot. zonder noemenswaardige omstandigheden.
op het werk aangekomen moet ik een stevige borduur op om mij aan te melden.
sjonge sjonge sjonge
heb ik daar een figuur geslaan
ben wel niet op mijn bek gegaan maar het heeft niet veel gescheeld.
en wat anders zeer vlot ging met mooie jump is geeindigd voor de borduur en ben dan maar wijselijk afgestapt.

dit wordt mooi als ik eens de bossen in duik voor de eerste keer met Klik pedalen.
denk dat ik mijn motorkledij ga aan doen met extra beschermstukken in.

zal dus nog veel moeten oefenen om de technieken met vastgekklikte voet te kunnen doen.

groetjes Bart
Zouf
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 18:52
Rijdt met: Focus Black raider

Bericht door Zouf »

Ben er ook nog niet aan toe om klikpedalen te gebruiken en dit verhaal
helpt niet echt . #-o :-D
Gebruikersavatar
3s
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 01 feb 2008 16:19
Rijdt met: Thompson Sub01 (V-brakes - full Deore - Suntour XCR)

Bericht door 3s »

Hey,

Heb absoluut nog niet nagedacht om over te schakelen naar klikpedalen, ook beetje schrik dak te veel op "me mulle" zal gaan.
Wat zijn de voordelen voor een niet-wekelijkse rijder? (of is er een link naar een vorige post, via de zoekfunctie geraak ik er precies niet...) :oops: :oops: ).
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Geloof me, na 3 ritten is het over.. Ik ben zo mn nieuwe bike mét klikkers ooit gaan showen op de kermis.. Denk dat ik de grootste attractie was.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bericht door G-m@n. »

ik heb ook lang gereden zonder klikpedalen, en nu ik ze één keer heb zou ik niet meer zonder gaan rijden!
veel handiger :wink:
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

Hoi,

ikzelf heb intussen ook mijn 2 eerste ritjes gedaan met klikpedalen (en SH56-plaatjes) en kan ze eerlijk gezegd al niet meer missen.

Veel succes ermee
Gebruikersavatar
3s
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 01 feb 2008 16:19
Rijdt met: Thompson Sub01 (V-brakes - full Deore - Suntour XCR)

Bericht door 3s »

JurgenG schreef:Hoi,

ikzelf heb intussen ook mijn 2 eerste ritjes gedaan met klikpedalen (en SH56-plaatjes) en kan ze eerlijk gezegd al niet meer missen.

Veel succes ermee
En waarom precies? Als ik nog goed kan lezen in andere topics vooral omdat je meer kracht kan zetten?
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

3s schreef: En waarom precies? Als ik nog goed kan lezen in andere topics vooral omdat je meer kracht kan zetten?
Ik vermoed dat je vraag hierop slaat?
en kan ze eerlijk gezegd al niet meer missen
Met kracht heeft dit bij mij weinig te maken, daar heb ik de fysiek (nog niet) voor.
Pluspunten voor mij persoonlijk zijn:
-de zekerheid dat ik niet meer van mijn pedalen schiet is al een pluspunt. In het verleden heb ik zo een paar keer mijn kuiten en scheenbenen open gehaald #-o
-een betere positie van mijn voeten op mijn pedalen (plaatjes zijn afgeregeld door Bullen)

Ik heb op mijn pedalen ook de plaatjes van Shimano waardoor ik op één kant met het kliksysteem kan rijden, op de andere kant zonder. De andere kant heb ik eigenlijk nog niet echt gebruikt.
Gebruikersavatar
devil biker
Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 18 mei 2006 19:44
Rijdt met: cube ltd team , trek top fuel 8 2010
Contacteer:

Bericht door devil biker »

ik rei al van het begin met klikpedalen (een goei 1,5j) op aanraden van de fietsenmaker.
in het begin wel eens tegen de grond getotterd en het gebeurt nog wel eens :lol:
maar verzeker u, ge gaat er geen spijt van hebben van de klikpedalen (ge kunt trekken en duwen en ergens boven op een berg geraken waar ge zonder klikkers niet op zou geraken).
op de mtb zou ik ze niet meer kunnen missen :wink:
Gebruikersavatar
3s
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 01 feb 2008 16:19
Rijdt met: Thompson Sub01 (V-brakes - full Deore - Suntour XCR)

Bericht door 3s »

devil biker schreef:ik rei al van het begin met klikpedalen (een goei 1,5j) op aanraden van de fietsenmaker.
in het begin wel eens tegen de grond getotterd en het gebeurt nog wel eens :lol:
maar verzeker u, ge gaat er geen spijt van hebben van de klikpedalen (ge kunt trekken en duwen en ergens boven op een berg geraken waar ge zonder klikkers niet op zou geraken).
op de mtb zou ik ze niet meer kunnen missen :wink:
Bedankt! Zal er eens over nadenken volgend seizoen als ik een nieuwe velo denk aan te schaffen :wink:! :bounce: :bounce: :bounce:
Plaats reactie