eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Bericht door BASSMAN »

Ge zult nog een paar of méér keer omvallen door niet tijdig uitgeklickt te zijn.Maar this wel een feit dat het beter fiets met ckiks
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

het rendement ligt hoger met klikpedalen door de trekkracht die je mee ontwikkelt, doch de duwkracht gaat in verhouding tot vroeger wat achteruit.
dat ondervind je maar pas wanneer je weer eens met gewone pedalen fietst om het verschil te voelen.
en toch rijd je beter en iets sneller met klikpedalen.
king_of_nothing
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:25
Rijdt met: Onone Mudbike - Scapel 29
Contacteer:

Bericht door king_of_nothing »

3s schreef:
devil biker schreef:ik rei al van het begin met klikpedalen (een goei 1,5j) op aanraden van de fietsenmaker.
in het begin wel eens tegen de grond getotterd en het gebeurt nog wel eens :lol:
maar verzeker u, ge gaat er geen spijt van hebben van de klikpedalen (ge kunt trekken en duwen en ergens boven op een berg geraken waar ge zonder klikkers niet op zou geraken).
op de mtb zou ik ze niet meer kunnen missen :wink:
Bedankt! Zal er eens over nadenken volgend seizoen als ik een nieuwe velo denk aan te schaffen :wink:! :bounce: :bounce: :bounce:
misschien best al wat oefenen op de oude fiets, want met een nieuwe fiets voor het eerst met klikpedalen rijden ...
Gebruikersavatar
kogaboy
Mountainbiker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 07 aug 2004 03:33

Bericht door kogaboy »

ik zou ni meer zonder klikpedalen kunnen :-D :-D :-D
mtb_jonas
Mountainbiker
Berichten: 530
Lid geworden op: za 04 nov 2006 13:32
Rijdt met: thompson razor zoom

Bericht door mtb_jonas »

je kunt er ook makkelijker hopkes mee maken voor die boomstronkskes of plassen die je wil vermijden


ik zou ook niet meer zonderkunnen alhoewel dat ik het in het begin niet zag zitten :p
Gebruikersavatar
3s
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 01 feb 2008 16:19
Rijdt met: Thompson Sub01 (V-brakes - full Deore - Suntour XCR)

Bericht door 3s »

king_of_nothing schreef:
3s schreef:
devil biker schreef:ik rei al van het begin met klikpedalen (een goei 1,5j) op aanraden van de fietsenmaker.
in het begin wel eens tegen de grond getotterd en het gebeurt nog wel eens :lol:
maar verzeker u, ge gaat er geen spijt van hebben van de klikpedalen (ge kunt trekken en duwen en ergens boven op een berg geraken waar ge zonder klikkers niet op zou geraken).
op de mtb zou ik ze niet meer kunnen missen :wink:
Bedankt! Zal er eens over nadenken volgend seizoen als ik een nieuwe velo denk aan te schaffen :wink:! :bounce: :bounce: :bounce:
misschien best al wat oefenen op de oude fiets, want met een nieuwe fiets voor het eerst met klikpedalen rijden ...
Hmmm, zou wel eens goede tip kunnen zijn #-o :wink:.
Gebruikersavatar
iron gonzo
Mountainbiker
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 18:21
Rijdt met: GEPIDA deore LX/XT + Giant Terrago

Bericht door iron gonzo »

wel wel wel
hier ben ik weer

na gisteren de positie van mijn plaatjes juist te zetten met specialiest als begeleiding, ging het in klikken en uitklikken stukken beter.
ze stonden een klein beetje te veel naar achter.

dus deze morgen test van het werk gedaan.
ik moet zeggen dat alles veel vlotter ging.
ook het trappen ging beter en de belasting van de knieën is precies minder geworden.
dus de eerder vermelde pijn (zie ander topic) is uitgebleven vandaag.

op het werk heb ik nu wel mijn spanning van de veer op het pedaaltje 2 klikken bijgedraaid.
nu beweegt mijn voet minder axiaal. en zit ik ietsje vaster op de pedaaltjes.

de test
einde werk rap omkleden afmelden en wegwezen.
toch nu effe de borduur proberen nemen; en hup erop zonder probleem
de positie doet dus veel. die mm dat ze verzet zijn is dus optimaal.
en jump er terug af met bijde wieletjes van de grond en zonder rode wangen. :-D

om naar huis te rijden kan ik dus echt via modderpaden gaan.
dus effe ommetje om te testen natuurlijk.
duikt de 1ste put op en jump er over.
joepie ik krijg het onder de knie... ook al is het een beetje raar gevoel.
dan komt er modder.
effe doorsjeesen dacht ik zo.
achterwieletje breekt uit. IK GA OP MIJN BEK, IK GA OP MIJN BEK speelt er zich af in mijn hoofd.
effe bijsturen en niet remmen maar doorgaan.
OEF IK BEN NIET OP MIJN BEK GEGAAN.
zonder klikpedalen had ik mijn voet al over de grond laten glijden om bij te sturen in die situatie.
nu is het dus puur zoeken achter de juiste techniek.

met het zweet (had ik al hoor) om mijn voorhoofd zet ik de tocht verder.
toch maar zoeken naar de best berijdbare plaatsen na dit schuif insidentje.

bijna thuis moet ik nog een stevige kuitenbijter over en het is een deftig tegenwindje.
komt er doodleuk een wielrenner naast mij rijden.
veel wind he vandaag, meld hij doodleuk.
ik "och valt wel mee" en versnelt hij.
kon het niet laten en heb in zijn wiel blijven hangen voor een tijdje.
duidelijk gefrustreerd dat ik mee kon. is hij bij de afdaling recht op zijn trappers gaan staan.
ik heb mij dan maar laten uitbollen tot thuis.

jaja klik pedaaltjes.
na 1 jaar ongeveer zonder om het gebeuren te leren kennen blijkbaar nu een goede overstap gemaakt.

ik kan het alleen maar aanraden voor de beginners om eens je de fiets onder controle hebt over te schakelen.

ik had ook veel in mijn gedachten rondspelen van constant op de bek gaan en andere belachelijke situaties. maar toch blij dat ik nu de stap gemaakt heb.
ik moet nog veel oefenen uiteraard, maar dat neem ik er graag bij
Gebruikersavatar
3s
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 01 feb 2008 16:19
Rijdt met: Thompson Sub01 (V-brakes - full Deore - Suntour XCR)

Bericht door 3s »

Bedankt voor het fijne verslag, je doet me al iets meer overhellen richting klikpedalen :wink:. Vooral t feit dat er ook "combiné" moglijk is op dezelfde pedaal lijkt me handig!

Wat is eigenlijk de kostprijs geweest voor gans de vernieuwing van pedalen?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

kostprijs hangt af van welke pedal je neemt vooral...

shimano heeft zo een aanbieding lopen gehad. uit ervaring van vrienden weet ik dat dit in de praktijk geen aanrader is , en je echt wel beter kiest voor een wat duurder pedaal, van rond de 90-110 euro. dan heb je niet de top maar wel heel goede.

kies je voor een Shimano pedaal : kies ineens een XT versie.
ben je 100 zeker dat je iets goed hebt, en niet te duur.

de plaatjes raad ik eerder met 3% speling aan (de meest vaste) ipv de gebruikelijke 6%
ook omdat je hierdoor juist nog meer gevoel van de fiets krijgt, en je beter leert 'sturen' op je achterwiel. (het doordrukken en corrigeren in bochten door middel van druk op je pedalen in de draairichting naar je achterwiel gericht - denk aan de downhillers en free-riders)
klinkt nogal technisch. :-D

de goedkope gaan vaak snel speling krijgen, bij modder vaker voor problemen zorgen enz.. bijkomende blessures daardoor zijn niet uitgesloten. (blessures door te veel speling van, het pedaal zelf, en vallen door onverwacht losschieten enz..
Metalpe
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: do 05 jan 2006 23:11

Bericht door Metalpe »

Ik rij nog steeds niet met klikpedalen. Al de valverhalen ivm niet op tijd uitgeklikt komen etc blijven voor mij de doorslag geven.

Ik rij niet op tijd maar voor het plezier, opbouw en behoud van conditie en de beleving van de prachtige natuur, dus de extra (trek)-kracht is voor mij geen overtuigend argument. Ik probeer meestal wel flink door te rijden, zodat ik steevast moe en voldaan aankom, maar of mijn gemiddelde nu 20km/u is of 21km/u, dat laat me koud.

Verder heb ik Afbeelding deze pedalen. Het zijn pedalen van cannondale met een soort van uitstekende schroefjes. Als je gewone sportschoenen of skateschoenen aanhebt (alles behalve keiharde legerbotinnen;)), bijten de pedalen zich serieus vast. Ik ben er nog nóóit afgeschoven. Dit haalt, voor mij althans, het argument dat zegt dat je van gewone pedalen afschuift, onderuit.

Als ik zo lees op het forum, is er echter bijna niemand die net zoals ik zonder klikpedalen rijdt buiten een paar absolute beginners... Ofwel schaamt men zich ervoor ;).

Neen, doe wat je zelf wil. Ga je voor tijd en extra trekkracht, koop dan klikpedalen. Doe je het enkel voor de natuur en wil je niet onderuit gaan omdat je niet uitgeklikt geraakt, koop er dan geen.

Ik heb dankzij de mtb al 2 keer in het ziekenhuis gelegen met gebroken neus, aantal tanden uit, gezicht langs alle kanten kapot etc... Ik ga het zonder blijven doen... Ik neem elke afdaling die ik zie, maar ik wil tenminste onmiddellijk mijn voet aan de grond kunnen zetten als ik het nodig acht.
Plaats reactie