eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nijntje
Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: za 22 okt 2005 23:55
Rijdt met: Cube LTD5

Bericht door Nijntje »

pvandebe schreef:
pcbiker schreef:
pvandebe schreef: Probeert ne keer en laat het ons weten :lol:
zinnig antwoord =D> =D>
:roll:
Ja, wa wilt ge, dat 'k nu naar buiten ga en een bunnyhop probeer ?
ja
Gebruikersavatar
Nijntje
Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: za 22 okt 2005 23:55
Rijdt met: Cube LTD5

Bericht door Nijntje »

Gewoon proberen die dingen. Je staat er stabieler op, het rijd makkelijker, want je kan ook trekken. Om te oefenen, zou ik eerst een gewoon in de straat rijden, met 1 voet ingeklikt, en de ander niet. Dan haal je de ingeklikte voet uit het pedaal, en klik je er weer in, en terug eruit,... Zodanig dat je het gevoel krijgt van de werking.
Van mij is het ondertussen zo dat als ik op gewone pedalen rijd, ik mijn voet ook al draaiend van het pedaal haal, uit gewoonte van de klikkers.
Probeer ook eens wat het beste voelt voor je zelf, je voet naar binnen draaien om uit te klikken of naar buiten draaien.
En van dat gewoon uittrekken, daar moet je niet mee inzitten. Als het echt nodig is, zijn je voeten zeker op tijd vrij! Geloof me :lol:
Gebruikersavatar
Manouche
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 17:44
Rijdt met: Vintage Cannondale Super V 900

Bericht door Manouche »

TRAPTECHNIEK MET KLIKPEDALEN

Oké... de voor en nadelen van klikpedalen zijn allemaal de revue gepasseerd. Maar mijn vraag is: hoe moet men precies 'pedaleren' met klikpedalen. Moet die 'hefbeweging' nadrukkelijk uitgevoerd worden of is een mooie ronde beweging voldoende?
Ikzelf heb heel recent klikpedaaltjes opgeschroefd en heb de indruk dat ik als beginner teveel nadruk leg op de hefbeweging - ten nadele van mijn duwbeweging. (en ten nadele van bepaalde spieren die ik vroeger blijkbaar niet gebruikte)
Ik merk ook dat ik mijn zadel nog een stukje hoger moest zetten om een soepele draai te vinden.
Kortom mijn vraag is simpel: hoe rij je het rendabelst met klikpedalen? Is daar een techniek voor? Ik fiets al een halve eeuw op gewone trappers en ben dus 'duwen' gewend.
Alvast bedankt.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Eum....ge blijft duwen als basis, maar bergop of in versnelling moet je ook trekken. Doe maar 'ns een brug of zo op de twee manieren.

En als je in een duivelse klim zit vol wortels. Wel, die ene laatste wortel die je zonder kliks niet overgeraakt, daar trek je je gewoon over....
Gebruikersavatar
Wowtre
Mountainbiker
Berichten: 484
Lid geworden op: ma 06 sep 2004 12:48
Rijdt met: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
Contacteer:

Bericht door Wowtre »

pcbiker schreef:is het met die plaatjes nog mogelijk om een bunnyhop te doen door je fiets omhoog te trekken met de pedalen?
no problemo
Manouche schreef:Kortom mijn vraag is simpel: hoe rij je het rendabelst met klikpedalen?
ik zou het begot niet weten, heb dat nog niet geanaliseerd, dat komt een beetje vanzelf zeker
mtb117
Mountainbiker
Berichten: 605
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 06:43
Rijdt met: gaint atx

Bericht door mtb117 »

ROMEL
JurgenG schreef:
3s schreef:Wat is eigenlijk de kostprijs geweest voor gans de vernieuwing van pedalen?
Bij Decathlon:
Pedalen M520: € 34,90
Plaatjes voor één zijde zonder kliksysteem SMPD22: € 7,90
Schoenen MT31: € 59,90

Dus totaal € 102,70, schoenen inbegrepen
Gebruikersavatar
Manouche
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 17:44
Rijdt met: Vintage Cannondale Super V 900

Bericht door Manouche »

pvandebe schreef:Eum....ge blijft duwen als basis, maar bergop of in versnelling moet je ook trekken. Doe maar 'ns een brug of zo op de twee manieren.

En als je in een duivelse klim zit vol wortels. Wel, die ene laatste wortel die je zonder kliks niet overgeraakt, daar trek je je gewoon over....

Thanx. Ik zal proberen wat minder krampachtig te trappen. Mooi rondpeddelen.
Ik popel al om het in het bos te proberen, maar eerst nog wat wennen en de juiste afstelling vinden.
feyenandy
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 05 nov 2008 11:46
Rijdt met: cube reaction 29 pro

Bericht door feyenandy »

Kan ik eens iets vragen aan de kenner. Hoe kan je het systeem op je pedalen losser zetten. Ale dat ze er rapper in en uit klikken want vooral in de rechterpedaal heb ik steeds moeilijkheden om in te klikken links gaat vlot

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Als je met shimano's rijd moet ik in herhaling vallen #-o
hoe zet ik dat best op minimumspanning

Door de gebruiksaanwijzing te lezen:
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 606542.pdf
Kort uitgelegd: het inbusvijsje, dat je aan beide zijden van het pedaal vind, wat losser draaien
feyenandy
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 05 nov 2008 11:46
Rijdt met: cube reaction 29 pro

Bericht door feyenandy »

ok vriendelijk bedankt. Hoe rijden de meeste beginnende bikers tamelijk los of volledig vast?

Mvg Andy
Plaats reactie