welk remsysteem?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Surviver III
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 04 jan 2008 23:24
Rijdt met: Cube Reaction HS33 2008

welk remsysteem?

Bericht door Surviver III »

Hallo,

Sta op het punt een nieuwe MTB te kopen (bedoeling is om de wekelijkse toertochten te rijden, vnl hier in het west-vlaamse).

Wat denken jullie van het remsysteem: hydraulische schijfremmen of hydraulische velgremmen?

- prijs aankoop
- gemak van onderhoud
- prijs bij vervanging
- welke kan ikzelf het gemakkelijkst vervangen
- schijfremmen: toch redelijk wat lawaai na een zand- of modderstrook
- levensduur
- het gemak van remmen (welk systeem voel je het makkelijkst aan?)
- qua uitzicht schijven misschien mooier maar beter?
- bij velgremmen blijft modder meer opeengehoopt aan je remsysteem
- ...

Wat is jullie advies?
Merci op voorhand.
Gebruikersavatar
devil biker
Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 18 mei 2006 19:44
Rijdt met: cube ltd team , trek top fuel 8 2010
Contacteer:

Bericht door devil biker »

gebruik de zoekfunctie eens :wink: er staat hier zoveel aan informatie op deze sait over schijfremmen enz .

ik zelf gebruik hayes nine (hydraulische schijfremmen) en ben er heel kontent over.
het enigste nadeel is dat als ge door modder en plassen rijd ze effe lawaai maken, maar houd rap weer op.
Gebruikersavatar
Buldazor
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 03 dec 2007 19:02
Rijdt met: Trek 6500 Disc

FF opgezocht voor je op wikipedia grtrz

Bericht door Buldazor »

Schijfrem bij een fiets
Het meest eenvoudige voorbeeld is de velgrem van een fiets: door het aantrekken van het remhandel worden de blokjes tegen de velgrand aangedrukt en remt de fiets. Bij zwaardere voertuigen en bij sommige fietsen wordt er een aparte schijf op de naaf gemonteerd waartegen de remblokjes drukken. De schijfrem bij een fiets wordt hydraulisch of mechanisch bediend vanaf het stuur. Een hydraulische schijfrem werkt met de wet dat vloeistoffen niet te comprimeren zijn. Lucht is wel te comprimeren, daarom is het ook gevaarlijk als er lucht in de hydraulische leiding van een schijfrem zit.

Een hydraulische rem werkt door de hendel in te knijpen. Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. Wanneer de olie door de leiding is gestroomd, komt deze in de remklauw (ook wel caliper genoemd). In de caliper wordt de olie verdeeld door naar de zuigers en met de duwdruk die dan wordt uitgeoefend met de remhendel worden de zuigers uit de remklauw op de remschijf geduwd. De meeste systemen zijn "open" remsystemen, wat inhoudt dat er een luchtgaatje in het oliereservoir op het handvat zit zodat overige olie in het reservoir kan lopen. Warme olie zet uit; bij een gesloten systeem wordt de druk in het systeem steeds hoger doordat de olie niet kan ontsnappen. Hierdoor is het mogelijk dat de remblokken vastlopen op de schijf door het uitzetten van de olie.

Het voordeel van een schijfrem bij fietsen is:

Een schijfrem levert een grotere remkracht, ook bij nat weer.
Een schijfrem aan de as is minder gevoelig voor vuil. Dat is een voordeel voor terreinfietsen.
Met een schijfrem kan men beter doseren met remmen
Als er een grote slag in het wiel zit, kan men met een schijfrem gewoon doorfietsen. Bij een velgrem zal het wiel niet meer vrij kunnen draaien.

Er zijn ook wat nadelen:

Het zou zwaarder zijn dan een velgrem, hoewel een zware set velgremmen zwaarder is dan lichte schijfremmen.
Er is een speciale naaf en vork nodig waardoor wielen niet eenvoudig met medefietsers uitgewisseld kunnen worden.
Een schijfrem is kwetsbaar, bij een val kan de schijf gemakkelijk krom worden, waardoor verder fietsen vaak onmogelijk is. Dat gebeurt overigens niet vaak.
xcbart
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: za 29 dec 2007 16:11
Rijdt met: granville xc-10

Bericht door xcbart »

ng voordeel van schijfremmen t.o.v. velgremmen

op modderstoken met wat fijne steenslag in klit alles samen rond de velgremmen. bij schijfremmen zal je dit minder ( snel) tegenkomen.

vooral betere dooseerbaarheid was voor mij doorslaggevend
Gebruikersavatar
Lieferschein
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: zo 04 jun 2006 15:02
Rijdt met: Canyon (geblutst) , streetracer
Contacteer:

Bericht door Lieferschein »

als je enkel in west-vlaanderen gaat rijden is een hydraulische velgrem denk ik de beste oplossing hoor.
Enkel en alleen al voor het onderhoud en het wisselen van de remschoenen.
Ik heb nu al 4 jaar magura HS33 en het enige dat ik heb moeten doen in die 4jaar is de blokjes vervangen(maar dat moet bij elk type rem).
Surviver III
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 04 jan 2008 23:24
Rijdt met: Cube Reaction HS33 2008

Bericht door Surviver III »

:-D

alvast bedankt voor jullie argumentatie
velo-crasher
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 10:05
Rijdt met: chopper

Bericht door velo-crasher »

je kan ook magura velgremmen nemen betrouwbaar maar om het jaar een onderhoudt nodig
velo-crasher
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 10:05
Rijdt met: chopper

Bericht door velo-crasher »

je kan ook magura velgremmen nemen betrouwbaar maar om het jaar een onderhoudt nodig
velo-crasher
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 10:05
Rijdt met: chopper

Bericht door velo-crasher »

je kan ook magura velgremmen nemen betrouwbaar maar om het jaar een onderhoudt nodig
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

Hmm, ik rijd (momenteel) ook alleen in West-Vlaanderen met schijfremmen, daarvoor met goedkope V-brakes. Mijn bevindingen zijn dat ik veel beter kan doseren met mijn schijfremmen (Shimano Deore LX).

Ook geen last meer van modderophoping. Man, wat heb ik vroeger gevloekt op de modder!! Nu aleen maar nog modderophoping nabij mijn voorderailleur (low clamp), gelukkig niet meer bij mijn remmen. Ik heb nog moeten stoppen met rijden omdat wielen blokkeerden van de modderophing nabij mijn V-brakes #-o
Plaats reactie