Schoonmaak fietsie

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Biker2
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 okt 2007 11:18
Rijdt met: Merida

Schoonmaak fietsie

Bericht door Biker2 »

Ik fiets nu al een aantal jaren maar heb toch een vraag betreft de schoonmaak/onderhoud van mijn fietsie! :wink:
Tot voor kort ging ik naar de carwash en spoelde de fiets grondig af, dit is me laatst afgeraden ivm water op ketting en tussen keringen.. [-X
Wel sprayde ik altijd alle bewegende delen in met teflon/sillecon spray in..

Wat is jullie tip? [-o<

Vriendelijke groet,

Ene Hollander die fietst in Friesland, Drente en Veluwe!!!
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

Water op de draaiende delen is op zich niet het probleem, maar wel de druk waarmee dat water op de lagers en dichtingen komt. Door die (te) hoge druk spuit je de smurrie via de dichtingen in de lagers.
Met de tuinslang en weinig druk kan je zonder probleem na een wasbeurt wel alles afspoelen. :wink:
Gebruikersavatar
Ken1984
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 30 sep 2007 15:40
Rijdt met: Grand Canyon AL 29 7.9

Bericht door Ken1984 »

Ik gebruik een beetje autoshampoo en een washandschoen en daarmee kuis ik 't fietsje af en ga ik ook eens over de ketting. Daarna afspoelen met enkele gieters :oops:, opdrogen, ketting nog eens droogmaken met een vod en onmiddellijk terug inspuiten. Heb nog ontvetter staan voor wanneer de ketting te verontreinigd zou worden!
Gebruikersavatar
Arez
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 08 jan 2007 10:40
Rijdt met: cannondale F600

Bericht door Arez »

Ik gebruik een borstel die ik kan aansluiten op de waterleiding. Ik denk niet dat er iets gemakkelijkers bestaat.
witteke
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:12
Rijdt met: specialized

Bericht door witteke »

Water is geen probleem maar blijf wel met hoge druk van uw rollementen
dit is enorm slecht weet van ondervinding in vriendenkring al eens
problemen geweest
dreft met beetje petrol ontvet ook goed
Gebruikersavatar
den mountenbiker
Mountainbiker
Berichten: 4603
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 22:44
Rijdt met: Merida matts sport 300

Bericht door den mountenbiker »

Arez schreef:Ik gebruik een borstel die ik kan aansluiten op de waterleiding. Ik denk niet dat er iets gemakkelijkers bestaat.
Doe dat ook eens en idd goed systeem =D>
Gebruikersavatar
Arez
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 08 jan 2007 10:40
Rijdt met: cannondale F600

Bericht door Arez »

Kzal het eens volledig schetsen:

- Ik haal men wielen en ketting af de bike
- Hang men fiets onder de carport omhoog en begin aan het kader met véél water via de borstel)
- Wanneer het kader klaar is begin ik aan de wielen (ook met de borstel)
- Vervolgens ga ik met een zeemlap over het kader
- daarna ga ik met een slechte doek over de plaatsen die nog beetje vuil kunnen zijn (trapas etc)
- Met de doek ga ik ook snel langs men velgen en spaken
- De cassette vliegt er dan uit en maak ik perfect droog met de slechte doek
- Cassette terug monteren, wielen erin, ketting gaat in een bakje olie dat ik verwarm, daarna hang ik deze omhoog om uit te laten lekken

En klaar is kees, volléédig gekuist (geweldig blinkend) op minder dan 45 minuten.
Gebruikersavatar
Kinnie
Mountainbiker
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 08 nov 2005 21:26
Rijdt met: Trek Procaliber

Bericht door Kinnie »

De cassette en ketting er telkens afdoen vind ik persoonlijk wel iets te. M'n fiets is ook na iedere rit grondig gekuist, maar ik heb nog nooit m'n cassette en ketting eraf gedaan om te fiets te kuisen.
Alle plekken zijn perfect kuisbaar (voor zover dit woord bestaat) zonder je doe boel moet demonteren.
Het kan natuurlijk nooit geen kwaad é
Gebruikersavatar
Arez
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 08 jan 2007 10:40
Rijdt met: cannondale F600

Bericht door Arez »

Kinnie schreef:De cassette en ketting er telkens afdoen vind ik persoonlijk wel iets te.
Met een powerlink is de ketting veruit het gemakkelijkste te poetsen,

en de cassette er afnemen, het kan persoonlijk zijn, maar ik vind het veel handiger ze één voor één even droog te wrijven dan aan heel men wiel zitten "kullen" met een veter of dergelijke
Captain
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 10 aug 2007 22:32
Rijdt met: Viper TR 3.0

Bericht door Captain »

Ik spuit eerst alles af met de tuinslang, zodat het groot vuil eraf is. Dan pak ik een borsten met lange half harde haren en een emmer warm water met superontvetter (dreft of per of zo iets) en "schrob" ik men cassette goed af en laat men ketting ronddraaien zodat die gelijk ook zuiver is. Dan met een zeem snel men kader zuiver maken. Alles trug afspuiten, snel drogen, en de ketting/casettig/schroefkes/... met de compresseur afspuiten.

na een paar ritjes steek ik men ketting ook es in de benzine.
Plaats reactie