Banden Schwalbe Racing

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Dirk58
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 04 jun 2007 21:54
Rijdt met: Thompson Athena Cube LTD Pro

Banden Schwalbe Racing

Bericht door Dirk58 »

Hello,

Op mijn nieuwe MTB staan er Schwalbe Racing banden op.
Hoeveel druk mag/moet hier eigenlijk opgezet worden bij een gewone toertocht?
Alvast bedankt.

Dirk
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

Bericht door bert bibber »

dit is een zeer moeilijk onderwerp
en ga je zelf moeten ondervinden.

- de tocht zelf is ook belangrijk ( modder, zand, droog, nat )

- de Schwalbe Racing zijn voor doge tochten !!!

waar er veel modder is zul je snel merken dat deze banden niet goed zijn.

pas op want ik persoonlijk vindt dat die banden zeer goed zijn voor droog en harde ondergrond

maar er is zeer weinig zijdelingse grip dus zeer gevaarlijk als je in een een gleuf of een spoor zit, voor valpartijen.

wat de druk betreft ik pomp deze bij droog weer 3,5 bar tot 4 bar
zelfs tot max 6 bar )
en bij nat weer laat ik de banden af tot 2 bar

Bert
Dirk58
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 04 jun 2007 21:54
Rijdt met: Thompson Athena Cube LTD Pro

Bericht door Dirk58 »

Bert,

Ik had inderdaad ook al wat ondervonden. De eerste keer was het droog en kon ik perfect rijden. Zalig eigenlijk. De daaropvolgende week was het iets natter en had ik 3 valpartijen.
Welke banden leg jij dan op?

Dirk
Gebruikersavatar
devil biker
Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 18 mei 2006 19:44
Rijdt met: cube ltd team , trek top fuel 8 2010
Contacteer:

Bericht door devil biker »

ik heb swalbe en nobi nic en heb er in alle weersomstandigheden al meegereden en moet zeggen het gaat wel maar soms blijft de grip wel achterwege maar dat voorkomt bij alle banden denk ik.

grtz
wannesvda
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 14:24
Rijdt met: Cube Reaction black 2006
Contacteer:

Bericht door wannesvda »

Bij zo goed als alle banden staan de minimum en maximum druk op de zijkant. Het is aan jou om hiertussen wat te spelen tot je een comfortabele druk gevonden hebt die genoeg grip biedt...
Gebruikersavatar
Max Power
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 00:36
Rijdt met: Orbea Compas /Schwinn Mesa Aluminum

Bericht door Max Power »

wegens een kapotte drukmeter blaas ik mijn banden als volgt op nu:

vrij hard blazen zodat ze bijna niet meer in te drukken zijn met de duim. Daarna even je voorwiel op een borduurrand zetten (alsof je een snakebite zou willen) en kijken hoe ver die indrukt. Ik blaas bij/los wat totdat er bij maximale kracht ongeveer 1/3 ingedrukt kan worden. Zo zit ik toch niet op superharde banden te rijden en moet ik niet bang zijn van snakebites. Ik denk dat dit overeenkomt met ongeveer of iets minder dan 3 kg.
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

Bericht door bert bibber »

Dirk58 schreef:Bert,

Ik had inderdaad ook al wat ondervonden. De eerste keer was het droog en kon ik perfect rijden. Zalig eigenlijk. De daaropvolgende week was het iets natter en had ik 3 valpartijen.
Welke banden leg jij dan op?

Dirk
bij nat weer nobby nic
heb je meer zijdelingse grip en zijn zeer goed voor grepels,sporen,gleuven

heb wel gehoord dat de nieuwe racing ralf van 2008
meer zijdelingse grip heeft maar heb ze nog niet gezien

bert
K-tch
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 11:19
Rijdt met: Cube Reaction HS33 (2008)

Bericht door K-tch »

Ik kom net terug van een weekje Ardennen, heb voorraan een Nobby Nic en achter een Racing Ralph liggen (2008), en dat ging eigenlijk best wel in het slijk. Enkel op de slijkerige stukken waar ik echt kracht moest zetten merkte ik wel dat die grip achteraan niet ideaal was, maar niet al teveel problemen ondervonden door met deze banden te rijden.

Voor de slijktochten die eraankomen ben ik wel van plan om achteraan iets anders te leggen (Michelin xcr mud of at)
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Het is wel zo dat het 2008 model en meer uitgesproken profiel heeft gekregen dan de vorige versies (dat waren bijna slicks :oops: )

Voor de druk: Ik pomp mijn banden net zo hard tot ze nog een beetje inzakken als ik op de fiets zit. Voor mij is dat een goed systeem.
biedt altijd wel genoeg grip, banden hard pompen voor weinig rolweerstand doe ik niet aan mee (want ik rijdt met little alberts)
josvantbos
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: do 13 apr 2006 14:03
Rijdt met: bianchi

Bericht door josvantbos »

dirk,

de meeste beginnende MTBers maken de fout door hun banden veel te hard te zetten, (zoals bert bibber) ze denken dat hard opgepompte banden sneller en beter rijd maar dat is helemaal niet zo.

ik rij met de Racing ralph alle tochten en wedstrijden, is het droog of modder, behalve in de ardennen dan leg ik de Nobby nics

met druk moet je een beetje spelen en ondervinden, ik pomp mijn voorband meestal op 1.8 bar en achter op 2.2 en ik rij NIET tubless. (wel opletten voor snake-bites)

probeer ook je voorband steeds 0.3 - 0.5 bar platter te zetten dan je achterband omdat op je achterband het meeste gewicht zit.

ik raad je aan om vooraan tussen de 2 en 2.5 bar te zetten en achter tussen 2.5 en 3 bar, je zal zien dat je VEEL meer grip hebt, minder zal hotsen en botsen = meer confort, je snelheid zal hoger liggen, beter bochten nemen, ....

meer dan 3 bar mag enkel als je een ritje op de weg wil doen (pomp dan 4.5 bar in beide banden).

kijk eens op de flanken van de banden, daar staat de min en max bandendruk op. bij Racing Ralph is deze min: 2.5 bar en max: 4 bar
6 bar zoals bert bibber [-X

probeer eens en mocht je nog vragen hebben laat maar weten dan
Plaats reactie