vraagje (Sigma)fietscomputer

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Tom-pson
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 21 jan 2007 18:27
Rijdt met: Thompson s-bend, LX groep

vraagje (Sigma)fietscomputer

Bericht door Tom-pson »

Ik heb onlangs een nieuwe Sigma kilometerteller gekocht.

Nu staat er in het boekje dat het magneetje dat in je spaken hangt niet verder dan 5 mm van de sensor aan je voorvork mag hangen. En die sensor en magneet hangen volgens het boekje ook zo dicht mogelijk bij de velgrand. (dus aan de buitenkant)

Nu, bij mijn fiets moet ik de sensor bijna halverwege mijn vork hangen omdat de afstand tussen sensor en magneet anders te groot is.

Mijn vraag was nu: Heeft dit geen invloed op de meting? maw zal de aangegeven snelheid juist zijn als je de juiste wielmaat ingeeft, maar je sensor/magneet wat lager gemonteerd zijn?

danktuAlvast.
Gebruikersavatar
zanneis
Mountainbiker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 07 dec 2004 18:38
Rijdt met: Cube

Re: vraagje (Sigma)fietscomputer

Bericht door zanneis »

Tom-pson schreef:Ik heb onlangs een nieuwe Sigma kilometerteller gekocht.

Nu staat er in het boekje dat het magneetje dat in je spaken hangt niet verder dan 5 mm van de sensor aan je voorvork mag hangen. En die sensor en magneet hangen volgens het boekje ook zo dicht mogelijk bij de velgrand. (dus aan de buitenkant)

Nu, bij mijn fiets moet ik de sensor bijna halverwege mijn vork hangen omdat de afstand tussen sensor en magneet anders te groot is.

Mijn vraag was nu: Heeft dit geen invloed op de meting? maw zal de aangegeven snelheid juist zijn als je de juiste wielmaat ingeeft, maar je sensor/magneet wat lager gemonteerd zijn?

danktuAlvast.
Zal zeker juist meten. Meting gebeurt door aantal omwentelingen te vermenigvuldigen met wielomtrek (gebaseerd op wielmaat). Aantal omwentelingen is dezelde aan je velg of meer naar je wielas toe.
Tom-pson
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 21 jan 2007 18:27
Rijdt met: Thompson s-bend, LX groep

Bericht door Tom-pson »

ahzo..
tis een geruststelling 8) Zie dat ik trager fiets dan word aangegeven :-D
Plaats reactie