Wat raden jullie me aan ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
boats
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 dec 2006 14:04
Rijdt met: massi, trek 8500(2007)

Wat raden jullie me aan ?

Bericht door boats »

hallo ,
kan iemand mij wat raad geven inzake het beslissen om twee MTB aan te schaffen ?Vriendin en ik . Het zou de bedoeling zijn te gaan fietsen in de ardennen en op de baan . Ikzelf ga veel hier lokaal fietsen en dat kan wel op terrein zijn .
Ik voorzie een budget van +/- 4000 eur voor de 2 fietsen . Ik denk wel iets te gaan vinden voor dit budget? Merk en types zijn welkom . =D>
fast_bunny
Mountainbiker
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 06 aug 2006 13:04
Rijdt met: Santa Cruz blur LT2

Bericht door fast_bunny »

" lokaal " , wat wil dat zeggen ? de ardennen ?

als het je eerste MTB is van degelijke kwaliteit is, zou ik je toerfiets willen aanraden , eventueel een fully ( vooraan en achteraan geveerd , meer comfort ) en gelet op het vermelden van de ardennen kan ik zeggen dat ik vrienden met een fully in de afdaling niet kan volgen omwillen van die vering ( ikzelf heb een sportievere toerfiets ).

a , rijden in de ardennen ( rotsachtig parcour , snelle hobbelige afdalingen ) vereisen eigenlijk een wat steverige band

als ik je een bike met goede prijs/kwaliteit verhouding kan aanbevelen , een cube is zo'n fiets. ikzelf heb de mijne hier gekocht http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1286004766

tot slot , ga niet naar een fietsenwinkel die je een prijs verkoopt , maar wel één die je een product verkoopt, met alle dienstverlening die daarbij hoort: keuze van het model en maat , aanpassing van de instellingen van de fiets aan je lichaamsbouw, vervanging en aanpassing van onderdelen naar jouw wens, technische uitleg over de technologieën en de instellingen, aanpassing van de veringen aan je gewicht enz.
boats
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 dec 2006 14:04
Rijdt met: massi, trek 8500(2007)

Bericht door boats »

hey fast,

lokaal wil ik zeggen aan de kust , ben nu terug begonnen met fietsen zo'n 5O km per dag en begin meer en meer zo wat van die mtb routes te gaan opzoeken maar ook gewoon de baan.
Ik heb momenteel een massi met xt achter en de rest stx. Dat kader is geveerd voor en achter .
Nen trek zou dat niets zijn voor mij denk je ? Zo'n 8500? Wil gewoon nen goeie . Heb deze gekocht bij ene in maldegem bike stock of zoiets . ..
Slechte ervaring gehad destijds. Heeft gewoon niet de feeling en de kennis van een versnellingsysteem af te stellen .
En die ardennen is om mijn vriendin mee te krijgen . En haar op iets te zetten dat vooruit gaat . Dat ze nog altijd gaat moeten stampen dat weet ik ook wel maar ge heb een fiets en ge hebt een fiets hé.
fast_bunny
Mountainbiker
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 06 aug 2006 13:04
Rijdt met: Santa Cruz blur LT2

Bericht door fast_bunny »

voor zand heb je dan weer andere banden maar soit , het gaat hier over een fiets.

ivm een MTB , toevallig stond in de vorige mountain bike plus ( magazine , okt/nov mummer ) een test over een trek ( fully ) met als conclusie :

trek heeft met deze aluminium top fuel wat ons betreft een goede stap gezet om een betaalbare versie van hun topmodel op de markt te brengen .... ( prij : 2499 )

misschien dat nummer eens nabestellen
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

boats schreef:hey fast,

lokaal wil ik zeggen aan de kust , ben nu terug begonnen met fietsen zo'n 5O km per dag en begin meer en meer zo wat van die mtb routes te gaan opzoeken maar ook gewoon de baan.
Ik heb momenteel een massi met xt achter en de rest stx. Dat kader is geveerd voor en achter .
Nen trek zou dat niets zijn voor mij denk je ? Zo'n 8500? Wil gewoon nen goeie . Heb deze gekocht bij ene in maldegem bike stock of zoiets . ..
Slechte ervaring gehad destijds. Heeft gewoon niet de feeling en de kennis van een versnellingsysteem af te stellen .
En die ardennen is om mijn vriendin mee te krijgen . En haar op iets te zetten dat vooruit gaat . Dat ze nog altijd gaat moeten stampen dat weet ik ook wel maar ge heb een fiets en ge hebt een fiets hé.
ik zou zeggen ga eens naar wat fietsenmakers in de buurt en laat hen eens wat voorstellen doen, qua merken er zijn honderden verschillende mtb-merken, daar moet je eigenlijk zelf wat in kiezen hé, je hebt de grote merken zoals gaint, trek, specialized,... maar dan heb je ook nog online merken zoals cube en canyon die zijn doorgaans scherper geprijt maar dan heb je wel ook een mindere service, je moet bevoorbeeld naar het buitenland gaan voor garantie en komen aandraven met een spliksplinter nieuwe mtb bij je fietsenmaker om wat afstellingen te doen, hij zal je niet al te graag zien komen. van die dingen,dat zijn keuze's die je zelf moet maken hé
Lucky22
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: do 24 aug 2006 13:08
Rijdt met: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)

Bericht door Lucky22 »

Ben sinds augustus na 7 jaar stil gelegen te hebben ook opnieuw begonnen en sinds 2 maanden rijdt mijn vrouw ook elke zondag een toertocht mee en is ze ook gebeten door het virus.

Ik was in augustus begonnen met een deftige 2e hands MTB ( hardtail Ghost XT afgeveerd) maar begon toch snel last te krijgen van mijn rug enz.. : de mtb was eigenlijk een maat te groot en had geen achtervering.
Ik heb me dan in september een fully aangekocht en in november ook een nieuwe MTB voor mijn vrouw.

Met jouw budget kan je werkelijk zeer goede beslissingen nemen en vertrekken met veelzijdig en goed materiaal.
Ik heb voor men eigen nieuwe mtb ook 2000 € uitgetrokken en lang nagedacht en getwijfeld wat ik zou kopen : het moest een goede MTB zijn voor toertochten, comfortabel maar toch ook snel, we gaan regelmatig naar de ardennen dus hij moet hier ook op aangepast zijn en de bedoeling is dat we er ook 1x per jaar mee naar de alpen trekken. Een veelzijdige fiets dus die alles goed kan maar nergens specifiek in uitblinkt. Na lang zoeken en bespreken met mijn fietshandelaar heb ik me een fully CUBE AMS PRO aangekocht (full XT) met fox voor en achterdemper. Ik heb het me nog geen moment beklaagd en heb ondertussen reeds 950 km mee gereden en zowel enkele malen in de ardennen als in het zwarte woud mee gereden : hij voldoet perfect. Als je beslist om bij een fietshandelaar te kopen (wat voor mij toch wat voordelen geeft zoals perfecte afstelling, goed advies (als het een goede fietsenmaker is natuurlijk), persoonlijke aanpassing enz...) dan is de prijs kwaliteitverhouding van CUBE niet te kloppen (en ze zien er nog eens mooi uit ook :wink: ).

In november stond ik dus voor de keuze om ook een MTB voor mijn vrouw te kopen : omdat het absoluut niet zeker was dat ze het ging volhouden heb ik besloten om hier toch nog niet te veel geld voor uit te geven en heb een "vrouwen" MTB van Giant gekocht (of anders gezegd specifiek laten aanpassen aan haar geometrie (ander zadel, stuurpen, enz...) en hiervoor in promotie ongeveer 600 € betaald. Ze is zeer tevreden van deze fiets maar ik merk dat ik ondertussen al bezig ben de MTB aan het upgraden met hydraulische remmen (magura HS33) enz... Alhoewel ze nog maar 2 maanden bezig is, is ze toch ook al aan het dromen van een CUBE specifiek vrouwenmodel fully van +/- 1500 €. Het is dus inderdaad niet slecht om ook voor de vrouw onmiddellijk een zeer degelijke fiets aan te kopen. Ook hier stel ik opnieuw de CUBE voor want deze fiets zullen wij binnenkort ook aankopen.

Het voordeel is dat je nog 500€ overhoud van je budget en dat is zeer belangrijk want je zal nog een helm, schoenen en kledij moeten kopen en dit in tweevoud. Ook dit is zeer belangrijk en onontbeerlijk en vraagt toch ook een bepaald budget.

Als ik en mijn vrouw werkelijk niet naar ons budget zouden moeten kijken, dan zouden we beiden met een Specialized rijden maar dan zitten we samen toch al snel ruim boven de 6000 € en dat is net iets hoog gegrepen. :wink:

Welkom to the club en veel MTB plezier.
boats
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 dec 2006 14:04
Rijdt met: massi, trek 8500(2007)

Bericht door boats »

yup kogel door de kerk en het nieuw kindje heeft een naam " TREK 8500 "2007 Volgende week levering ervan .
Denk dat het wel een goede keuze is of was. Het aanbod tegenwoordig is wel overdreven vindt ik .
Alé hoor er nu wel bij hé? 8)
Plaats reactie