Waarop moet ik letten???

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brentje
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 15:14
Rijdt met: Bianchi Nayala, Giant NRS Alluxx SL - XT - Sid team

Waarop moet ik letten???

Bericht door brentje »

Hallo
Graag had ik een nieuwe mountainbike gekocht. Waar moet ik ZEKER op letten bij mijn aankoop? Speelt de grote van het frame ook een curciale rol zoals bij een koersfiets? Hoe kan ik deze bepalen. Welke onderdelen zijn van de betere (versnellingen)? Ik heb een budget van om en bij de 1000euro.

Met vriendelijke groeten en dank, Tony
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Waarop letten :

1) Afwerking van het frame. Het Frame is het hart van de fiets! Let bevoorbeeld op Kabelrouting (bij voorkeur langs de bovenbuis) en op kleine details zoals : zijn er gaatjes voorzien om water uit het frame te laten lopen? etc.

2) Vork : bepaald heel fel het rijgedrag van de fiets, en is zeker niet goedkoop om te vervangen. Een goeie vork is echt zijn geld waard.

3) Versnellingen (van goedkoop naar duur)
Shimano : Tourney, Altus, Acera, Alivio, Deore, LX, XT, XTR (tussen LX en XT zitten nog Hone en Saint, maar dat zijn freeride-groepen)
Sram : Hoe hoger het cijfer, hoe beter.

X9 van sram is gelijkwaardig aan XT van shimano.

4) Wielen : Stevige, maar vooral lichte wielen is wat je zoekt.

5) Remmen : Schijven, V-brakes of Maguras?
Hierover zijn al ontelbaar veel filosofien geschreven op dit forum, even de zoekfunctie gebruiken en je vind ze allemaal.


'Kleine onderdelen' zoals banden, stuur,... zijn minder belangrijk omdat die makkelijk en relatief goedkoop te vervangen zijn. De meeste fietsenwinkels passen voor relatief weinig geld de fiets aan aan je voorkeur. Laat je dus niet afschrikken door een vlak stuur als je liever een gebogen hebt.


Voor 1000euro moet je zeker vinden :
- Stevig aluminium frame (double butted)
- Vork : Rockshox Tora, Manitou Sliver, Marzocchi MZ-reeks of iets in die prijsklasse
- Versnellingen : Mengeling waar alle componenten minstens deore of hogere kwaliteit zijn.
- Wielen : Gewone gespaakte wielen op deore naven of iets in die stijl
- Remmen : Basismodel hydraulische schijven (Avid Juicy 3, Hayes Sole, Formula K18,...) of degelijke V-brakes.

Ik raad aan van gewoon eens bij de fietsenmaker in de buurt langs te gaan om eens te kijken wat hij je kan aanbieden.

En vergeet niet... het belangrijkste onderdeel van uw nieuwe aankoop is de testrit!
beebap
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 11:26
Rijdt met: aant kijken voor nieuwe

Re: Waarop moet ik letten???

Bericht door beebap »

brentje schreef:Speelt de grote van het frame ook een curciale rol zoals bij een koersfiets? Hoe kan ik deze bepalen.
zou ik graag ook eens willen weten ? bijvoorbeeld voor iemand van 1m70 en iemand van 1m85, dan weten de meesten wel wat voor grote en voor "klein" mensen is :-)

(ben zelf 1m85 en op zoek daarmee :lol: )

mvg Beebap

PS: the OM --> interessant =D>
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

The OM schreef:
4) Wielen : Stevige, maar vooral lichte wielen is wat je zoekt.
Ik zou de stelling omkeren: lichte, maar vooral stevige wielen. In die prijsklasse (1000 euro) moet je echt niet op gewicht gaan letten. In deze klasse primeert vooral de functionele kwaliteit van de onderdelen.

Wat betreft de maat: een persoon van 1m85 zit goed op een Large frame. Maw iets tussen 19 en 20,5 inch.
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

@ scelter : In dat van de wielen geef ik je inderdaad gelijk :-D

Voor die maat, baseer je beter op binnenbeen lengte voor je frame maat te berekenen.

op http://www.bikefitting.com vind je daar redelijk wat over :wink:
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Jezelf opmeten geeft natuurlijk betere resultaten. Ik gaf dan ook maar een ruwe richtlijn.
Plaats reactie