Onderhoud

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Onderhoud

Bericht door JanMan »

Bij iedere rit krijgt je mtb schokken , opdoffers en trillingen te verwerken. Stuk voor stuk behandelingen waardoor je schroeven ( of toch die van je fiets..) wel eens durven loskomen. Maar de wielen krijgen ook allerlei krachten te verwerken. Bovendien wordt er ook nog eens kwistig met water , modder , zand en stof gestrooid. Daarom is het van belang om je fiets op die essentiele punten te onderzoeken voor je hem weer in de strijd gooit.

1. Schoonmaken

Het eerste wat je moet doen is de fiets schoonmaken. Alleen op die manier krijg je duidelijk zicht op wat er je te wachten staat. Gebruik bij de groote schoonmaakbeurt warm water en zeep. Gebruik voor de echt vuile delen een borstel met zachte haren of een sponsje. Water onder hoge druk is af te raden omdat hierdoor de lagers veel meer water te slikken krijgen en dat is er niet goed voor... Om het schuim er af te spuiten kun je de fiets afspuiten met een brede waterstraal.

Het wekelijks kuisritueel bestaat uit volgende stappen :

- Afspuiten van de fiets met waterslang zodat het grootste vuil weg is.

- Wielen uit de fiets halen

- Zeepsopje maken en de fiets insponzen

- De fiets afspuiten

- Wielen insponzen en met borstel over banden gaan.

- Wielen afspuiten ( best niet met hogedruk omdat je dan het vuil in de lagers spuit )

- Wielen in fiets plaatsen

- Beschermende laklaag aanbrengen met behulp van polish

- Ketting afkuisen met vod en opnieuw invetten. Hier gebruik ik teflonspray voor of de Motorex lube.



2. Smeren

Smeer je ketting in voor ze droog komt te staan en begint te roesten. Vergeet ook niet de scharnierpunten van je derailleurs en remmen niet. Let ook op de conditie van je ketting : Te fijne tussenpunten , verwrongen schakel , ...

3. Besturing

Knijp de voorrem dicht en duw de fiets naar voren en naar achteren. Op die manier kun je voelen of er speling staat op de balhoofdlagers. In dat geval zal je meestal een tikkend geluidje horen. Het probleem kan ook van het vork komen , dan zou ik geld gaan afhalen naar de bank en naar je fietsenmaker rijden.

4. Stuur

Controleer of het stuur nog stevig vaststaat met de stuurpen. Maak van de gelegenheid ook gebruik om de bar-ends , de handvatten en de remhendels te controleren.

5. Remmen

Inspecteer de remblokjes want in combinatie met modder kunnen ze verrassend snel slijten. Zorg er voor dat je de stalen bevestigingsbout niet ziet. Want als je hier mee remt op je velg , zou je wel eens vonken kunnen zien. Wat zeker niet bevorderlijk is voor je bike... Controleer tevens dat je remkabel nog stevig vast en de positie van je remblokjes

6. Kabels

Kijk of er nergens geen knikken in je kabels zitten. Als de kabels schroef gaan kun je deze smeren. Dit is wel niet bij alle modellen nodig.

7. Wielen

Controleer of je wielen geen zijdelinge speling vertoont. Laat ze draaien en ga na of ze niet op en neer bewegen en soepel draaien. Controleer of je snelsluiting nog klemt.

8. Banden

Controleer slijtage van de noppen en de flanken. Breng de banden steeds op luchtdruk voor je op pad gaat met je bike.

9. Einde

Veel plezier bij je volgende rit ! Tot dan kan je genieten van je blinkende zo goed als nieuwe fiets.


Jan Verbeeck
Plaats reactie