Een MTB oké, maar welke maat ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Een MTB oké, maar welke maat ?

Bericht door JanMan »

Ieder MTB-model is in verschillende maten verkrijgbaar, zodat zowel de grotere als de kleinere medemens er zich op thuis voelt.

Hoe groter het frame, hoe groter de afstand tussen stuur en zadel, hoe hoger zadel en stuur opgesteld staan en hoe groter de afstand tussen de beide wielen. Op die manier zorgt de fabrikant ervoor dat grote fietsen ongeveer dezelfde manier reageert als de kleinere modellen.

Toch kunnen twee personen met dezelfde lichaamslengte erg verschillen op het vlak van been, armlengte en bovenlichaam.
Om een juiste keuze te maken binnen de verschillende maten moet je letten op de lengte en de hoogte van de fiets. Wie met een te grote mountainbike op stap zal gaan zal niet nauwkeurig kunnen sturen. Maar met een te kleine fiets zal je door elkaar geschud worden.

De keuze van de juiste fietsmaat kan je op een aantal manieren te weten komen :

1. Bij je fietsenmaker of eventueel in een meetcentrum je positie en fietsmaat laten bepalen. Een voorbeeld van zo'n meetcentrum is Bullen in Kinrooi. Dit is zeker niet het enigste meetcentrum.

2. Op het wereldwijde web zijn er enkele sites gericht op het berekenen van de juiste maat :
http://www.wrenchscience.com
http://www.bikefitting.com/
http://www.coloradocyclist.com/bikefit/

3. Via algemene meettabellen
Afbeelding
WardriverQ
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: za 14 apr 2007 21:53
Rijdt met: Scott Scale 70

Bericht door WardriverQ »

Effe terug naar bovenhalen, aan deze info heb ik dus al veel gehad.
Ben van plan om een nieuwe bike te kopen en ben een beetje info aan het verzamelen.
Ik ben 1m73 dus volgens de tabel is een 18 of 19 Inch goed, of neem ik beter een 17.
Als je naar 175 cm kijkt dan is er een 18 of 19 - welke is het verschil buiten de lengte van de buis of de frame maat.
Of moet ik dat beste aanvoelen?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

WardriverQ schreef: Ik ben 1m73 dus volgens de tabel is een 18 of 19 Inch goed, of neem ik beter een 17.
Als je naar 175 cm kijkt dan is er een 18 of 19 - welke is het verschil buiten de lengte van de buis of de frame maat.
Of moet ik dat beste aanvoelen?
Die tabel is niet zo goed hoor...
De twee andere tips erboven zijn veel beter.

Als je 1m73 bent zou ik zeker niet opteren voor een 19".
Ik ben 1m73 en rij met een Cannondale maat M = 18" en dit gaat net. (goedkeuring door Bullen :wink: )
Mijn vorige fiets was een 17.5" en ook die maat zat als gegoten.

Eigenlijk is de belangrijkste maat de lengte van de bovenbuis en die kan je berekenen op wrenchscience of bij een meetcentrum.
WardriverQ
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: za 14 apr 2007 21:53
Rijdt met: Scott Scale 70

Bericht door WardriverQ »

Ok thanks 4 the info
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

't beste is toch altijd te testen

Ik ben 1m78 maar voor mijn gevoel is een 19" toch beter. 18" net te klein, net niet racy genoeg....
apex
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 29 apr 2007 23:52
Rijdt met: ne rooien

Bericht door apex »

1m85 en ben aan het uitkijken voor mijn eerste mtb. 20" zou mijn maat moeten zijn maar is mijng lichaamslengte hier de enige belangrijke factor?
Gebruikersavatar
DVR-Merida
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 12 feb 2007 20:59
Rijdt met: Merida HFS 4000

Bericht door DVR-Merida »

apex schreef:1m85 en ben aan het uitkijken voor mijn eerste mtb. 20" zou mijn maat moeten zijn maar is mijng lichaamslengte hier de enige belangrijke factor?
Ik ben 1m83 - 1m84. M'n Merida HFS bestaat enkel in 18 en 20. Geen 19, dusja daar stond ik. Die verkoper heeft me toen wijsgemaakt dat ge beter een maat kleiner kan nemen dan (18). Volgens WrenchScience zou center to top frame 19 moeten zijn. Ben ik nu int zak gezet? Volgens mijn gevoel zit ik goed op m'n bike, maar het is de eerste bike waar ik wekelijk een paar keer op zit.

Naar wat ik hier gelezen heb zit ik duidelijk op nen te kleine bike!!?? Juist??

Grtz :wink:
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

veel hangt af hoe je wil rijden,
speels, betere handling op singletracks, wendbaarder -> kleiner frame
hard rechtdoor, beter (steil) klimmen -> groter frame

daarom wordt meestal ook geadviseerd om een iets kleiner frame als je net tussen 2 maten valt.
Gebruikersavatar
DVR-Merida
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 12 feb 2007 20:59
Rijdt met: Merida HFS 4000

Bericht door DVR-Merida »

superlight schreef:veel hangt af hoe je wil rijden,
speels, betere handling op singletracks, wendbaarder -> kleiner frame
hard rechtdoor, beter (steil) klimmen -> groter frame

daarom wordt meestal ook geadviseerd om een iets kleiner frame als je net tussen 2 maten valt.
OK, dus met mijn lengte heb ik dan nog een goede keuze gemaakt? Ik begon al lichtjes te panikeren... #-o

Grtz :wink:
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

DVR-Merida schreef:
apex schreef:1m85 en ben aan het uitkijken voor mijn eerste mtb. 20" zou mijn maat moeten zijn maar is mijng lichaamslengte hier de enige belangrijke factor?
Ik ben 1m83 - 1m84. M'n Merida HFS bestaat enkel in 18 en 20. Geen 19, dusja daar stond ik. Die verkoper heeft me toen wijsgemaakt dat ge beter een maat kleiner kan nemen dan (18). Volgens WrenchScience zou center to top frame 19 moeten zijn. Ben ik nu int zak gezet? Volgens mijn gevoel zit ik goed op m'n bike, maar het is de eerste bike waar ik wekelijk een paar keer op zit.

Naar wat ik hier gelezen heb zit ik duidelijk op nen te kleine bike!!?? Juist??

Grtz :wink:
Die maten zijn héél relatief hoor, ik ben zelf 1,94 m en heb ook 2 merida's, een hardtail Matts speed "lx gold edition" in maat 22" en een fully Mission Carbon maat 20". En beide zitten als gegoten.

Mijn dealer had mij ook aangeraden om in fully een maatje kleiner te nemen, en hij had gelijk :wink: .
Plaats reactie