Een MTB oké, maar welke maat ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Een MTB oké, maar welke maat ?

Bericht door Mister No Chaïn »

Op 12 en 13 maart is er een testdag van Trek, je kan je via elke Trek-dealer inschrijven.
Een fietsenwinkel kan nu ook moeilijk ieder jaar in allerhande maten in koers, mtb, elektrisch etc testfietsen in dienst gaan nemen.
https://www.facebook.com/events/903156956465369/
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Een MTB oké, maar welke maat ?

Bericht door chrisper »

Mister No Chaïn schreef:Op 12 en 13 maart is er een testdag van Trek, je kan je via elke Trek-dealer inschrijven.
Een fietsenwinkel kan nu ook moeilijk ieder jaar in allerhande maten in koers, mtb, elektrisch etc testfietsen in dienst gaan nemen.
https://www.facebook.com/events/903156956465369/


SCHITTEREND!!!!
da s de perfecte oplossing.
ik wist niet eens dat dit bestond
kr1st0f1
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 01 feb 2016 10:36

Re: Een MTB oké, maar welke maat ?

Bericht door kr1st0f1 »

Hallo,

Ik ga vanavond naar een 2dehands mountainbike kijken trek 4900 in perfecte staat (als eerste mtb).

Het 'probleem' is echter dat de framemaat 19,5 inch is terwijl ik 1.80m ben met een binnenbeenlengte van 83cm. De verkoper zegt dat zijn vrouw er mee reed en die is slechts 1,76m !

Volgens internet neem ik best een 18,5 inch. Ons doel is om in vriendengroep lange afstanden te gaan doen en zodoende onze conditie te verbeteren / op peil te houden.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Een MTB oké, maar welke maat ?

Bericht door Mister No Chaïn »

En 'het internet' heeft het dan specifiek over dat Trek kader?
Want zo'n 4900 is een instap-mtb en heeft hierdoor niet bepaald een sportieve geometrie. Zeer korte bovenbuis, je vindt fietsen in 19.5 waarvan de bovenbuis gemakkelijk 3cm langer is als die 4900.

Dus nee ik zou niet meteen zeggen dat die fiets te groot is voor jou. Moest je die vraag stellen over een X-caliber dan was het volmondig ja.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Een MTB oké, maar welke maat ?

Bericht door chrisper »

ik heb nu ook een trek superfly gekocht, ook 1m80 en binnenbeen 87
ik heb ook een 19,5 inch in trek maten.
want bij trek zijn de maten bvb 19,5inch (18,5inch werkelijk) = dit staat zo vermeld op de trek website (en stond ook op mijn frame)
dus ik vermoed dat bij trek een grotere maat word vernoemd terwijl het werkelijk een kleinere frame is.
om de maten te vergelijken kijk je beter naar zadelbuis hoogte en vooral bovenbuis lengte.
voor dezelfde frame maten heb je bij verschillende merken soms 18 inch, 19 inch, L, 56 .........
zou makkelijker zijn als alles uniform was, maar ja...

en vergeet niet, testen is weten vind ik
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Een MTB oké, maar welke maat ?

Bericht door kawa »

chrisper schreef: zou makkelijker zijn als alles uniform was, maar ja...
Wat is er mis met "centimeters"?

Alles is uniform, je kijkt gewoon naar de geometry-tabel van de fiets die je wil kopen.
Of het merk die fiets nu S-M-L noemt of 16" t/m 21", dat speelt toch geen rol.
Plaats reactie