De beginnershoek

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Brutus1977
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 11 nov 2014 20:25

Re: De beginnershoek

Bericht door Brutus1977 »

Hallo iedereen,

Ik heb mij een nieuwe MBT besteld een Cube LTD SL 29 eind deze maand zou ik hem hebben,mijn vorige MBT was een Thompson Athena wat een verschrikkelijke fiets was me dat zeg,volgens mij heeft de verkoper toen gewoon een fiets aan mij verkocht die veel te klein was want als resultaat mijn onderrug en mijn knieen overbelast.Dus heb ik die fiets maar aan de kant laten staan en er een city bike van gemaakt en aan mijn broer gegeven.
Maar na 5 jaar twijfelen is het terug beginnen te kriebelen om er terug mee te beginnen,want zeg nu zelf wat is er beter om in de open lucht uw hobby te kunnen beoefenen.
Want het wordt eens tijd dat ik terug uit die luie zetel kom en eens ga genieten van de natuur.
Nu heb ik een vraagje ,wat zijn de ideale vaste routes in Limburg om terug te beginnen met MTB die niet te zwaar zijn in het begin ?
Het is vooral om te genieten en rustig aan alles terug op te bouwen zodat ik eens een rit van 40 of zelfs 60 km aan kan.

Groetjes en veel fiets genot gewenst
Brutus1977 =; :-D
mohowzeg
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 feb 2014 19:25

Re: De beginnershoek

Bericht door mohowzeg »

Hey , ik zal me ook even voorstellen .
Ik ben Marc , 44 jaar en rij al enige tijd met koersfiets . Vorig jaar paar toertochten gedaan met mijn oude trek en het beviel me dus even uitzien naar een andere fiets was de boodschap . Daar ik nogal wat fietsen herstel van mensen uit mijn omtrek als hobby blijft hier veel oud maar nog steeds bruikbaar materiaal liggen zo had ik me voorgenomen om mijn mtb zelf op te bouwen met wat ik liggen heb . Enige zoektocht was het kader en de vork ( vast ).
In maart hier al een berichtje gepost daarover maar dan even niet mee bezig geweest .
Maar nu is het zo ver , Heb 2dehands kader gekocht van thompson xc-980 met vaste carbon vork . Beetje gebruik sporen maar geen overvloed aan . Nu wordt hij volledig deore lx afgewerkt ( heb ik liggen ) 3x9 . Wielen zijn uit een specialized fiets , remmen zijn hydrolische van schimano , stuur , stuurpen , kabel , enz is hergebruikt materiaal .
Nieuw gekocht cassette , ketting , crankstel .
Totaalprijs van de fiets zal 350 euro bedragen .
Er zal wel ondertussen beter op de markt zijn kwa afwerking maar kost niets en je moet altijd zelf stampen zeg ik .

Nu nog de tijd vinden om te biken
Gerrit M
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 nov 2014 21:14
Rijdt met: Granville XC10, Merida Big Seven XT edition

Re: De beginnershoek

Bericht door Gerrit M »

iets wat ik dus ook vergeten was op het forum, kleine introductie :-) bij deze dus ...
Ik ben Gerrit, paar jaar geleden mountainbike gekocht,maar wegens aanslepende schouderblessure en andere omstandigheden nooit toe gekomen om mij op de sport toe te leggen.Nu sinds een maand of 3 besmet geraakt met het MTB virus na het meerijden van zo een VTT in Wervik. Langzaam aan conditie opbouwen (die zat onder 0) nu, rij nu VTT tochtjes mee van 30-40 km (nen mens moet toch ergens beginnen he) en genieten van de natuur ! Mijn stalen ros is een Granville XC 10 26" waar ik tot nu toe toch vrij tevreden over ben. Mss ooit in de toekomst es uitzien naar een upgrade, maar voor 2014 is het budget al uitgegeven aan een koersfiets ;-)

Veel koersplezier iedereen !
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: De beginnershoek

Bericht door Wacky-S »

Wees welgekomen op het forum Marc en Gerrit M (o)
thomas-89
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 25 jan 2015 17:30
Rijdt met: sensa fiori, isaac impact, ridley noah rs

Re: De beginnershoek

Bericht door thomas-89 »

Heij iedereen
ik ben Thomas ,25jaar en van de kempen meerbepaald Dessel
ik rij al 9 jaar met de MTB nu enkel recreatief
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: De beginnershoek

Bericht door whaleshark »

Welgekomen... veel lees plezier.
BirgerVHB
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 11:42

Re: De beginnershoek

Bericht door BirgerVHB »

Dag allen,

Ik ben Birger, 35 jaar, Gistel (W-VL) en kocht recent een MTB, Trek Gary Fisher Cobia 29er (2013).
Ben startend recreatieve MTBer, en maakte die keuze na wat knieklachten uit vorige sport.
Ik hoop hier wat kennis op te doen.

Zo had ik een (misschien domme) vraag: :oops:
Op mijn voorvork staan 2 draaiknopjes. De rechter is de lock-out, om de vering aan en uit te zetten.
Op de linker staat er 'air'. Is dit om de hoeveelheid vering aan te passen? Want deze kan ook meer of minder worden aangedraaid.

mvg
LowieVanee
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 07 apr 2015 13:38
Rijdt met: Cube LTD SL 29er 2015

Re: De beginnershoek

Bericht door LowieVanee »

Dag iedereen

Ik ben Lowie, afkomstig uit West Vlaanderen! Ik mountainbike nu reeds 1 jaar.

Ik rijd met een Cube ltd SL 29 uit 2015.

Voila, nu heb ik mezelf ook voorgesteld ;)
Gebruikersavatar
stegosteph
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 01 mei 2015 12:17
Rijdt met: searching...

Re: De beginnershoek

Bericht door stegosteph »

Ik stel mezelf even voor! Steph(anie), 27, uit Limburg.

Een tweetal jaar geleden ben ik begonnen om meer aan mijn conditie te werken, en sinds een anderhalf jaar zoek ik de lokale bospaden op ipv verharde fietsroutes. Jammer genoeg is de MTB die ik momenteel heb niet echt gemaakt voor het zwaardere werk, en na meer dan een jaar van gewone bumpy forest trails kraakt en piept het ding dan ook naar behoren. Het ding is ook eigenlijk veel te klein voor mij. Ik zou graag wat meer uitdagende routes doen en goede techniek aanleren, tijd voor een upgrade dus! Ik ben nu ongeveer een maand aan het rondkijken, want ik wist eigenlijk helemaal niet waar ik op moest letten, maar dit forum heeft al veel geholpen! Ik weet nu dat ik met mijn budget van +/- 700 beter een tweedehands MBT kan aanschaffen, dus ik kijk nog rustig wat verder en laat jullie weten als ik denk iets interessants gevonden te hebben. (als jullie toevallig iets hebben staan wat mij zou kunnen liggen, laat maar weten! Ik kijk sowieso regelmatig op de Te Koop pagina)

Buiten het fietsen met de trouwe woef aan mijn zijde (ik durf het echt niet mountainbiken/cross country te noemen) kijk ik ook graag naar ijshockey, lees ik veel, en pik ik regelmatig een filmpje mee.

Aangenaam, iedereen!
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: De beginnershoek

Bericht door kazzz »

Hey hey, veel plezier gewenst met het Mountainbiken.. Hoe het noemt of wat het juist is, maakt niet uit. Als je je maar amuseert!
Plaats reactie