De beginnershoek

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: De beginnershoek

Bericht door whaleshark »

Wel gekomen... Ik wens je nog veel zoekplezier, naar een MTB... soms moet je wat geduld hebben , maar hier op het forum kun je wel iets vinden, zon heb ik een zeer goede MTb gevonden voor m'n zoon voor +- 700 euro...

Grtz
Gebruikersavatar
stegosteph
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 01 mei 2015 12:17
Rijdt met: searching...

Re: De beginnershoek

Bericht door stegosteph »

Hoi iedereen, ik heb nog eens wat rond gesnuffeld en kwam uit op de volgende:

http://www.kapaza.be/nl/mountainbikes/s ... 283911.htm

http://www.kapaza.be/nl/mountainbikes/c ... 583892.htm

http://www.kapaza.be/nl/mountainbikes/t ... 923264.htm

Ik ben wel niet zeker van de maat... Ik ben 1m78, binnenbeen 84, dus ik val zo juist tussen een Medium en een Large in, als ik het goed begrijp...

Wat denken jullie?

Even ter herhaling: ik heb mijn oude goedkope mountainbike versleten gereden in de Limburgse bossen en zoek nu een upgrade om wat intensiever en technischer te gaan rijden. Mijn budget ligt rond de 700 à 800. Alle hulp welkom!
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: De beginnershoek

Bericht door whaleshark »

Het is heel moeilijk om die 3 advertenties te beoordelen... alle 3 hebben bijna geen informatie...
Op het eerste zicht is de S-works de beste van de 3, maar dat is afhankelijk van de staat van de bike...
Ik zou in uw plaats een bericht sturen naar de verkopers om volgende zaken te weten te komen:

-Welk type MTB is het?... er zijn zoveel soorten Cube's...
-Van welk jaar is de MTB?
-Wat was de nieuwprijs?... die Cube bvb. zal waarschijnlijk nieuw niet veel meer kosten dan de vraagprijs...Als je het jaartal en het type fiets hebt kun je makkelijk googelen over welke mtb het gaat en wat hij in de tijd gekost heeft... sommige verkopers vragen 2de hands meer dan de nieuwprijs...
-Is er een aankoopfactuur aanwezig?... 2de hands, 3de hands?? Gestolen MTB?
-In welke staat is de MTB?... Laatste onderhoud?...Zijn er al onderdelen, zoals ketting, tandwielen, remmen vervangen? Heeft de voor vering onderhoud gehad?
-Mag je er een testrit mee maken?... Breng eventueel iemand mee met veel ervaring.

Veel plezier met de zoektocht naar een nieuwe MTB...

Grtz Oscar
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: De beginnershoek

Bericht door Reflex »

Ik vind ze allemaal duur om eerlijk te zijn. Zijn allemaal fietsjes van jaren oud die destijds nieuw maar een 1000/1400 euro hebben gekost. Net die S-works zou het overwegen waard kunnen zijn.

De Cube is een Cube LTD uit 2012 en de nieuwprijs was 999 als ik het goed heb.
De trek 8000 komt uit 2009 en de nieuwprijs zat rond de 1300/1400 euro.
De S-works komt uit 2008 of 2009.
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: De beginnershoek

Bericht door whaleshark »

Zoals ik al zei: op het eerste gezicht is de S-works de beste van de drie, afhankelijk van de staat van de mtb.
: is de cube veel te duur... het komt wel meer voor dat een verkoper veel te veel vraagt :-)
Gebruikersavatar
hcmudd
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 02 jun 2015 02:04

Re: De beginnershoek

Bericht door hcmudd »

Yuw peepz
Stijn hier, regio Hasselt en ben 26 jaar.
Fiets gekocht voor naar het werk te gaan (5min fietsen) en voor te proeven van het mountainbiken.
Nog maar pas begonnen dus. Ondertussen hebben we de smaak wel al zeer goed te pakken.
De microben over gekregen van een goede vriend. De manier en passie hoe hij over zijn ritten vertelde of als hij mij zijn GoPro beelden showde heeft mij overhaalt. En het is dan ook nog eens gezond.. :wink:
Ga vooral regio kiewit-zonhoven-bokrijk-genk biken.
Moest iemand in deze regio trails weten die echt de moeite zijn gelieve te sharen (moet het forum nog fatsoenlijk uitspitten).

De bike die ik gekocht heb is een Trek 6300 model 2011.
Specs:
Frame
Alpha Black Aluminum (Size: M)
w/semi-integrated head tube, twin taper down tube w/integrated gusset, formed top tube, wishbone seatstay, forged dropouts w/rack & fender mounts, replaceable derailleur hanger

Vork
RockShox Recon Silver
w/coil spring, rebound, remote lockout, alloy steerer, 100mm travel

Wielen
Shimano alloy M475 hubs; Bontrager Ranger 32-hole rims

Banden
Bontrager XR3, wire bead, 26x2.2"

Shifters
Shimano M590, 9 speed

Voorderailleur
Shimano Deore

Achterderailleur
Shimano Deore XT

Crankstel
Shimano M542, 44/32/22

Cassette
SRAM PG-950 11-34, 9 speed

Pedalen
Wellgo alloy platform

Zadel
Bontrager Evoke 1

Zadelpen
Bontrager, 31.6mm, 20mm offset

Stuur
Bontrager Low Riser, 31.8mm, 25mm rise, 9 degree sweep

Stuurpen
Bontrager SSR, 31.8mm

Balhoofdset
1-1/8" threadless, semi-integrated, semi-cartridge bearings

Remsysteem
Avid Juicy 3 hydraulic disc brakes


Ik heb voor deze bike €400 betaald (2de hands). Hij zei dat hij er "in der tjd" €1000 voor zou betaald hebben.
Klopt dit? Of is het zever in pakjes geweest?
Wel helemaal geen gebruikssporen te zien. De "rubberen tapkes" stonden nog op de banden.
Heb ik hier een goede deal bij gedaan?
Maakt eigenlijk niets uit.. Ben er super tevreden van!

Wel een vraag i.v.m. wendbaarheid: (misschien een domme vraag :roll: )
Kan niet zo goed scherpe bochten nemen, stuurt wat te sloom. Ik weet niet hoe ik het moet uitdrukken, maar ik neem mijn bochten eigenlijk veel wijder dan ik zou willen.
Voor een betere feeling te krijgen in de bochten met mijn stuur moet dan de stuurpen korter zijn en/of het stuur korter op het frame?

Alvast een super cool forum! Heb hier al zeer handige informatie op gevonden.

Grtz
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: De beginnershoek

Bericht door dennisVO »

hcmudd schreef: Wel een vraag i.v.m. wendbaarheid: (misschien een domme vraag :roll: )
Kan niet zo goed scherpe bochten nemen, stuurt wat te sloom. Ik weet niet hoe ik het moet uitdrukken, maar ik neem mijn bochten eigenlijk veel wijder dan ik zou willen.
Voor een betere feeling te krijgen in de bochten met mijn stuur moet dan de stuurpen korter zijn en/of het stuur korter op het frame?

Alvast een super cool forum! Heb hier al zeer handige informatie op gevonden.

Grtz
ik vond mijn fiets ook sturen zoals een camion, echt lomp in de bochten.
er stond een stuur van 71cm op, en heb dat vervangen voor een van 64cm.
het verschil was direct voelbaar, véél beter.

maar anderen gaan misschien het tegenovergestelde zeggen?
heel vaak komt een fiets zo uitgerust, dus dat moet toch ook voor een reden zijn denk ik dan.
misschien ligt het gewoon aan het ventje er op.

alleszins, je hebt al heel cheap een korter stuur bij Decathlon om het eens uit te testen (of zaag er langs elke kant een paar cm af)
Gebruikersavatar
hcmudd
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 02 jun 2015 02:04

Re: De beginnershoek

Bericht door hcmudd »

dennisVO schreef:
hcmudd schreef: Wel een vraag i.v.m. wendbaarheid: (misschien een domme vraag :roll: )
Kan niet zo goed scherpe bochten nemen, stuurt wat te sloom. Ik weet niet hoe ik het moet uitdrukken, maar ik neem mijn bochten eigenlijk veel wijder dan ik zou willen.
Voor een betere feeling te krijgen in de bochten met mijn stuur moet dan de stuurpen korter zijn en/of het stuur korter op het frame?

Alvast een super cool forum! Heb hier al zeer handige informatie op gevonden.

Grtz
ik vond mijn fiets ook sturen zoals een camion, echt lomp in de bochten.
er stond een stuur van 71cm op, en heb dat vervangen voor een van 64cm.
het verschil was direct voelbaar, véél beter.

maar anderen gaan misschien het tegenovergestelde zeggen?
heel vaak komt een fiets zo uitgerust, dus dat moet toch ook voor een reden zijn denk ik dan.
misschien ligt het gewoon aan het ventje er op.

alleszins, je hebt al heel cheap een korter stuur bij Decathlon om het eens uit te testen (of zaag er langs elke kant een paar cm af)
Is het normaal niet hoe breeder het stuur, hoe "gevoeliger" de reactie van het sturen is?
Kga het allezins eens uit proberen.
Ben wel niet van plan om m'n stuur in stukken te gaan zagen [-X haha.
Iemand nog andere tips?
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: De beginnershoek

Bericht door LaurentS »

hcmudd schreef:
dennisVO schreef:
hcmudd schreef: Wel een vraag i.v.m. wendbaarheid: (misschien een domme vraag :roll: )
Kan niet zo goed scherpe bochten nemen, stuurt wat te sloom. Ik weet niet hoe ik het moet uitdrukken, maar ik neem mijn bochten eigenlijk veel wijder dan ik zou willen.
Voor een betere feeling te krijgen in de bochten met mijn stuur moet dan de stuurpen korter zijn en/of het stuur korter op het frame?

Alvast een super cool forum! Heb hier al zeer handige informatie op gevonden.

Grtz
ik vond mijn fiets ook sturen zoals een camion, echt lomp in de bochten.
er stond een stuur van 71cm op, en heb dat vervangen voor een van 64cm.
het verschil was direct voelbaar, véél beter.

maar anderen gaan misschien het tegenovergestelde zeggen?
heel vaak komt een fiets zo uitgerust, dus dat moet toch ook voor een reden zijn denk ik dan.
misschien ligt het gewoon aan het ventje er op.

alleszins, je hebt al heel cheap een korter stuur bij Decathlon om het eens uit te testen (of zaag er langs elke kant een paar cm af)
Is het normaal niet hoe breeder het stuur, hoe "gevoeliger" de reactie van het sturen is?
Kga het allezins eens uit proberen.
Ben wel niet van plan om m'n stuur in stukken te gaan zagen [-X haha.
Iemand nog andere tips?
Hoe langer de stuurpen, hoe minder reactief de fiets stuurt. Je kan dus een kortere stuurpen proberen.
Gebruikersavatar
hcmudd
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 02 jun 2015 02:04

Re: De beginnershoek

Bericht door hcmudd »

LaurentS schreef: Hoe langer de stuurpen, hoe minder reactief de fiets stuurt. Je kan dus een kortere stuurpen proberen.
Allright, ga dit eens proberen. Thx!
Plaats reactie