De beginnershoek

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
exCite
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 sep 2010 11:20
Rijdt met: Decathlon RockRider 5.1

Re: De beginnershoek

Bericht door exCite »

_alain_ schreef:Rij dat ding op tot het langs alle kanten kraakt en kreunt,
en koop je dan een fatsoenlijkere fiets.
Rij ook zo lang mogelijk met die fiets, dan kan je je budget nog wat vergroten als je dat zou willen.

Begin niet met upgraden en dergelijke, dat is weggegooid geld.
Ik heb em gisteren na het rijden volledig afgespoten en drooggewreven, nu vroeg ik mij af wat ik met de ketting moet doen... Bepaald product opspuiten?
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: De beginnershoek

Bericht door _alain_ »

Ergens wat teflon olie,
ik ben niet de ideale man om dat te vragen als ik iedereen hier hoor hoe zij hun kettingen onderhouden.

Voor mij geldt, aandrijving en vering = proper?
Dan is de fiets ok.
Kan zijn dat er nog wat modder op de rest hangt van vorige rit(ten).
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: De beginnershoek

Bericht door eL Tee »

Elk schakeltje met een kettingspons losmaken, ontvetten met wasbenzine, droogwrijven en polijsten. :lol:

Decathlon heeft goede fietsen. Maar daar hoort de RR5.1/340 niet bij...

14kg voor een XS... Doh!?!?

Doe zoals _Alain_ zegt: oprijden die handel. Of leg er een setje Conti Traffic op, en gebruik 'm als fiets-om-mee-naar-de-bakker-te-rijden-achter-pistolekes-de-zondag-morgen...
supermotard92
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 aug 2014 16:48
Rijdt met: Custom

Re: De beginnershoek

Bericht door supermotard92 »

Ik ben Kenneth
21jaar.
Net mijn eerste mountainbike gekocht.
Zelf samengesteld
Gary Fisher frame
Hope disc brakes
Rock shock reba team voorvork
Sunrims ditch witch
Shimano deore lx versnelling .
AfbeeldingKan er mij iemand een kwaliteitsvolle versnelling aanbevelen die ik kan monteren ?

Mvg
Betek
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 apr 2014 08:42

Re: De beginnershoek

Bericht door Betek »

Ik heb maandenlang de tweedehands sites afgeschuimd om een goede mtb te vinden zonder resultaat en inderdaad je moet opletten! Nu zag ik dat ze in de AS Aventure de Cube Acid 29 voor 699,00 € staan, niet zo slecht denk ik? Volgende montage : frame alu lite 6061AMF 29" RFR geometry - versnelling achteraan XT - vooraan SLX - shifters deore Shimano - remmen Shimano hydr. discbrakes - voorvork rock schock recon silver air tk poploc 100 mm - banden schwalbe smart sam 2.é( met een gewicht van 13,1 kg.
Zou ik niet beter een fiets bij de lokale fietshandelaar kopen of zien jullie hier geen probleem?
Ik ben een beginnde biker maar zou op termijn wel wat langere tochten willen maken ook in de Ardennen.
Voor mij lijkt deze fiets een goede keuze maar kunnen jullie kenners jullie oordeel geven aub.
Alvast bedankt.

Mvg,
Bruno
patje/patje
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 okt 2014 23:15

Re: De beginnershoek

Bericht door patje/patje »

:off:
hoi iedereen wil mij even voorstellen hier
mijn naam is patrik, 34 jaar en woonachtig in limburg ( maaskant) en ben nieuw hier.
doe zelf nog niet zo heel lang aan mtb maar ben nu wel +- 150km per week op de weg aan het fietsen met de mtb om mijn conditie eerst op te bouwen om zo dan in het bos te kunnen starten.
ik ben dus een noob op de fiets die enorm veel tips kan gebruiken ;)
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: De beginnershoek

Bericht door _alain_ »

Ik begrijp niet dat al die "beginners" eerst conditie op de weg moeten gaan opdoen voordat ze het bos induiken...
In het bos krijg je geen boete omdat je traag (trager) rijdt.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: De beginnershoek

Bericht door vani »

Ik kon aardig men ùan staan met koersfiets maar MTB was rampzalig ik heb me enkele gasten gezocht waar ik vanaf april geregeld me mee ging op toertochten en eens tussendoor en veel bijgeleerd een tip die ik aan iedereen durf aanraden die pushten me niet als ik eens ergens niet afdurfde maar nu paar maand verder rij ik zowat overal naar beneden dus volgd jaar eens uitstapje naar ardennen om daar verder te leren :P
Cav_
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: za 18 okt 2014 11:47

Re: De beginnershoek

Bericht door Cav_ »

Hallo iedereen,

Ik volg dit forum al geruime tijd maar heb onlangs toch besloten om een actiever lid te worden.
Al moet ik zeggen dat de aanschaf van een nieuwe mtb (Grand Canyon CF) daar ook toe heeft bijgedragen.

Mijn naam is Kevin, regio Vlaamse Ardennen, 24 jaar. Bij gebrek aan een goede mtb reed ik voorheen vooral op koersfiets. Afhankelijk van de periode rij ik een 8tal uurtjes per week.
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: De beginnershoek

Bericht door whaleshark »

Cav,

Je woont in ieder geval in een ideale streek om te mtb'en... veel plezier
Plaats reactie