De beginnershoek

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
souli_z
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 feb 2013 19:03

Re: De beginnershoek

Bericht door souli_z »

hallo ik ben hier nieuw en ik sta op het punt om een mtb te kopen maar dit gaat mijn eerste zijn dus wil ik niet zoveel uitgeven . http://nl.kapaza.be/antwerpen/mountainb ... 177725.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

zou dit een goede fiets kunnen zijn het is een hicker en is zogezgd 2 jaar oud ? heeft wat onderhoud nodig maar ik vraag toch liever advies . kan iemand mij helpen ?
ras8176
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 01:04
Rijdt met: cube acid 2010 xt Giant nrs
Contacteer:

Re: De beginnershoek

Bericht door ras8176 »

souli_z schreef:hallo ik ben hier nieuw en ik sta op het punt om een mtb te kopen maar dit gaat mijn eerste zijn dus wil ik niet zoveel uitgeven . http://nl.kapaza.be/antwerpen/mountainb ... 177725.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

zou dit een goede fiets kunnen zijn het is een hicker en is zogezegd 2 jaar oud ? heeft wat onderhoud nodig maar ik vraag toch liever advies . kan iemand mij helpen ?
Om eerlijk te zijn zou ik hem laten staan, de reden:

*afmontage laat nogal de wensen over, dit omdat het goedkoopste shimano groep er op zit en
gaat niet lang mee op terrein.
*uitklap anker (standaard) kan voor onnodig letsel veroorzaken.
*frame lijkt wel kindermaat.
*vork is niet sterk genoeg.
*remmen laten de wensen over.

Mijn advies:
Stel je budget iets meer omhoog richting de 300€, en kijk naar een mountainbike met minimaal shimano deore groep er op. Deze groep is beter bestand tegen al dat terrein geweld, en rijdt toch prettiger.
Suc6 met je zoektocht.
HG5681
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 21 feb 2013 12:19
Rijdt met: Ghost HTX Lector 20th

Re: De beginnershoek

Bericht door HG5681 »

Hallo,

weer een nieuwe biker. :-D Ik heb wat raad nodig van de gevorderden onder ons. Ik heb lang getwijfeld tss 26 en 29 inch maar heb dan toch maar gekozen voor het comfort van de 29inch.
Ik twijfel tussen een van beide mtb's. Het zou fijn zijn moesten jullie me kunnen helpen in deze keuze!
Het is voornamelijk voor xc.

Thanks!

http://www.ghost-bikes.com/bikes-2013/b ... kec_id=557" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.cube.eu/nl/hard/cross-countr ... ion-sl-29/" onclick="window.open(this.href);return false;
insideout2
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 06 jun 2011 14:48
Rijdt met: Canyon Nerve 8.9

Re: De beginnershoek

Bericht door insideout2 »

Geen nieuwe biker, maar de bedoeling is om terug de fiets op te kruipen.
Had vroeger een Cube Attention, voor de rest weet ik er niet veel meer van :D

Dit vond ik alvast een heel goed topic: http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=26&t=79421" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder heb ik totaal geen idee wat ik zou kopen.
Budget rond de 1000€.
Nieuw vs tweedehands? pfff geraak er niet aan uit. ](*,)
nellepelle
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 mei 2013 11:39

Re:

Bericht door nellepelle »

walter b schreef:Hallo iedereen,

Ik ben zinnens een cannondale te kopen. ofwel een one twenty1 of een one forty 3.Heb in antwerpen in 2 winkels gaan informeren maar alles is via de catalogus.Geen enkele van deze winkels hebben er een binnenstaan.Ik zou nu wel graag de fiets eens in het echt zien voor ik er een bestel.De winkels zijn in putte (antwerpen) en in kalmthout.
Weet er van jullie misschien een winkel die cannondales verkoopt en er heeft staan. In de geburen van Antwerpen liefst.
Dank bij voorbaat

hey, ik rij zelf ook met een 120 en weer dat chamizo in mechelen deze normaal wel in stock heeft .
mischien kan je daar eens gaan kijken.
Gebruikersavatar
Valtho
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 05 jun 2013 14:06

Re: De beginnershoek

Bericht door Valtho »

Ook een nieuwe biker hier, zowel bij dit forum als bij het fietsen. Ben ook op zoek naar aankoopadvies, alsmeden training en mooie gebieden om te fietsen en die nog niet te zwaar zijn. Kom uit Maastricht, dus ben geen Belg maar 't ligt er wat in de buurt, niet?
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: De beginnershoek

Bericht door whaleshark »

Hallo MTB-ers,

Na een aantal weken rondneuzen op dit forum wordt het tijd om me even voor te stellen. Vroeger heb ik redelijk wat gefietst en ook met een 250cc 2 takt motor gereden. (motor-cross).Vorig jaar juni met m'n vrouw en 2 kinderen ( nu 14j en 17j) naar de Ardennen geweest om wat te mtb-ken, ik vond dat wel leuk. Half september terug geweest met m'n vrouw en vrienden en wat serieuzere paden gereden. Bij de afdalingen voelde ik me weer als vroeger, vliegen en jumpen...superleuk. bergop rijden was een heel ander verhaal... maar dat zal wel beteren als ik enkele kilootjes magerder zal zijn :-) We zijn zo enthousiast dat we binnenkort naar Sud-Tirol gaan om te MTB-ken. Een ski/mtb-hotel op 1500m. Ik zie er al erg naar uit.
Momenteel rijdt ik op een +15j oude Testarossem-fully-mtb, die ik gewonnen heb met de "Humo".
Nog altijd een zeer goede fiets om ruig parkoer mee af te dalen, maar op vlakke- en bergop stukken wiegt deze fiets heel erg. Ik ben dus op zoek naar een andere fiets... Ik twijfel erg tussen een fully of een hardtail, nieuw of tweedehands...Mijn budget is +- 1500 euro , ik ben ook nog een diepzee-duiker en dat kost ook aardig wat centen.
Nu, ik heb nog 2 maand tijd om een andere fiets te vinden, voor we naar Italie vertrekken dus tijd genoeg om op dit forum iets te vinden.

grtz Whaleshark
Erik1971
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 22 jun 2013 23:24

Re: De beginnershoek

Bericht door Erik1971 »

Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik bepaalde topics van het forum aan het lezen; vooral 'beginnershoek' met de tips tot aanschaf nieuwe MTB, vielen zeker in de smaak.
Vermits ik van plan ben een nieuwe fiets te kopen, had ik toch wel enkele vraagjes voor de mede-posters onder jullie. Alsook aankoopadvies is welkom. Maar daar ga ik elders een topic voor openen. :wink:
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: De beginnershoek

Bericht door kazzz »

Hey MTB'kers,

Ik ben David, 31 jaar en altijd heel sportief geweest (atletiek (belgisch kampioen), kickbox, squash, )...... tot een jaar of 6 geleden. Werk, vriendin (ondertussen vrouw), de bouw, ... Alles wat heel veel tijd opslorpt en als ontspanning liever een pintje drinken is dan sporten.

Nu maar eens de koe bij de horens gevat en mij een MTB gekocht. Ik heb een racefiets staan maar ik kruip er niet op omdat het gewoon voor mij, veel te saai is enkel en alleen op de weg. Vroeger heb ik wel altijd graag met mijn (communie :) ) Trek MTB gereden dus daarom dat ik nu de draad deftig wil opnemen.

Ik heb een Stevens Wave 2011 2e hands gekocht op aanraden van mijn kameraad die het nieuwe model heeft en andere kameraad met exact hetzelfde model. Ik heb dit voor een zeer gunstige prijs kunnen kopen en blijkbaar was volgens kameraad alles perfect in orde. Verkoper had deze in een opwelling nieuw gekocht (1700€) en had geld nodig voor zijn verbouwing nu. Alles lijkt ook uit te wijzen dat deze zeer weinig en niet intensief zijn gebruikt (originele banden nog op, normale pedalen, geen framebeschermer waar de ketting is, en maar 1 klein minuscuul mm² lak af, ...)

Het doel: kunnen deelnemen aan de toertochten in de winter en geen mal figuur slaan :) Ik ga dus beginnen met een maandje 2x per week te gaan mtb'en, maar dan nog 70% weg en 30% offroad en stilletjes opbouwen. Ik ben ook weer aan het lopen, dus dat zijn de andere 3 dagen :)
Ergens eind augustus zou ik toch al aan de toertochten proberen deel te nemen in de buurt en dan de kortste stukken. En dan zien we wel.

Voorlopig heb ik nog schoenen (Sidi?) en klikpedalen nodig (http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/peda ... 35crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;) en kleding (waar kan ik goedkope setjes vinden? Logo's of merken interesseren mij niet, moet goed zitten)
En dan ben ik gesteld om te vertrekken denk ik.. :)

[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/27/fgj9.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/197/q4ai.jpg]
mambo
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 jul 2013 01:29

Re: De beginnershoek

Bericht door mambo »

hi ieder ,
kom mij even voorstellen
ben jo van zaffelare, 40j en altijd zot geweest van mtb's maar met een gewicht van 145k kwam daar nie veel van in huis .
dus heb ik voor mijn eigen beslist:dit kan zo niet verder ik laat een gastric bypass ondergaan,en sindsdien superblij da ik da gedaan heb.
vorige maand (35k lichter)mijn eerste allroad gekocht op 2dehands ,ne stevens en super goe fietske .
maar na de bossen van pyuenbroek toch een beetje te licht bevonden dus ging de zoektocht verder en uitgekomen op een rockrider 8.1 van ne mens dat er maar een maand mee gereden e.
ike blij en volgends de comentaren hier en daar is dit toch een goede fiets..... zo weer een mtber bij grtzzzz jo
Plaats reactie