Tubeless banden

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ka.dee
Management
Berichten: 1495
Lid geworden op: di 19 feb 2002 02:00
Rijdt met: Rider Expert

Tubeless banden

Bericht door ka.dee »

De tubeless-techniek werd bij haar introductie 6 jaar geleden als een ware revolutie voor de fietswereld omschreven. Het succes liet dan ook niet lang op zich wachten. Te beoordelen aan de vele topics leek het ons interessant om even een stand van zaken op te stellen en wat duidelijkheid te scheppen over bepaalde verhalen die over tubeless de ronde doen.

Wat verstaat men onder tubeless?
Tubeless is het systeem waarbij men een luchtdichte buitenband zonder gebruik te maken van een binnenband op de velg monteert. Doordat tubeless banden geen gebruik meer van een binnenband maken moet de buitenband volledig luchtdicht zijn. De fabrikant plaatst aan de binnenkant van de band een extra laag waardoor de band luchtdicht wordt. Door die extra laag zijn Tubeless banden dan ook iets zwaarder dan de niet-Tubeless modellen.

Waarom tubeless?
De tubeless-techniek biedt vandaag de dag de beste garantie tegen lekken. Doordat er geen binnenband wordt gebruikt, hoef je je geen zorgen te maken over risico’s op een lek door een snakebite (stootlek). Bij dit type lek wordt de buitenband op twee punten doorboord door de velg, nadat die tegen een voorwerp is opgebotst.
De tweede oorzaak van een lek is perforatie door een scherp voorwerp, zoals een doorn. Bij een gewone band gaat het voorwerp zowel door de buitenband als binnenband. Vervolgens begint het voorwerp te bewegen, waardoor er een gat in het oppervlak van de binnenband gevormd wordt, waarlangs de lucht ontsnapt. Bij een tubeless band blijft de doorn (hopelijk) in de band steken, waardoor de lucht slechts heel langzaam kan ontsnappen. Als bijkomende bescherming kan je ook nog een antilek vloeistof gebruiken in combinatie met de tubeless-band. Hierover later meer.

Buiten de lagere kans op lekrijden hebben tubeless-banden nog andere voordelen. Doordat de binnenband wegvalt hoef je je band niet zo hard op te blazen. Door de lagere bandenspanning heb je meer comfort en meer grip, want het raakvlak van de band is door de lagere bandenspanning groter.
Tubeless banden zouden wetenschappelijk gezien een beter rendement en een betere remwerking hebben. Doordat de band letterlijk één geheel met de velg vormt, is er geen sprake meer van wrijving. Hierdoor wordt alle energie van het wiel ook daadwerkelijk in snelheid omgezet.

Waarom niet tubeless?
Doordat de band luchtdicht moet zijn is er een extra laag op de buitenband aangebracht wat een extra gewicht van een 50 tot 200gr meebrengt. Deze extra massa bevindt zicht aan de buitenkant van de wielen en heeft hierdoor invloed op het rendement.
Tubeless banden zijn nog steeds duurder dan gewone exemplaren.

Veel gestelde vragen

1. Kunnen tubeless banden gemakkelijk worden gemonteerd en gedemonteerd?

Je kan stellen dat een tubeless band niet moeilijker te monteren of te demonteren is dan een andere band. Wel raden de fabrikanten aan om zeker geen bandenlichters te gebruiken, hierdoor kan de luchtdichte laag geraakt worden waardoor de band niet meer op druk blijft. Bij een tubeless band moet je je bij het monteren geen zorgen meer maken over de binnenband

2. Is het normaal dat mijn tubeless band lucht verliest?

Zoals iedere andere band of binnenband verlies ook een tubeless band lucht. Banden zijn gemaakt uit rubber en dit is een materiaal dat van nature uit poreus is.
Soms kan de band echter ook lucht verliezen door een slechte montage. Voor het monteren moet je er voor zorgen dat je velg proper. De randen van velg en band mag je lichtjes inwrijven met een afwassopje (vb. Dreft) omdat zo de band beter in de velg schuift.

3. Kan ik een klassieke band op een tubeless velg gebruiken?

Ja, op een tubeless wiel kan altijd een klassieke band met een binnenband gemonteerd worden. Je kunt ook een tubeless band die niet luchtdicht meer is met een binnenband combineren.

4. Kan ik een tubeless band op een klassieke velg gebruiken?

Ja, maar dan moet je eerst je velg en band luchtdicht maken door een extra velglint en antilekvloeistof.
Meer info hierover vind je op www.notubes.com

5. Zijn tubeless banden moeilijk te repareren?

Een reparatie op terrein uitvoeren is zo goed als onmogelijk. Je hebt de keuze uit twee alternatieven: ofwel maak je gebruik van een speciale vloeistof), ofwel monteer je een klassieke binnenband.
Thuis kun je dan de binnenband repareren. Dit kan je doen met de setjes die de fabrikanten verkopen of je kunt een pleister voor bromfietsen gebruiken. Gebruik liefst geen pleister voor fietsbanden want die blijken vaak te dun te zijn. Opgelet, op de binnenbant van sommige banden kun je geen pleister aanbrengen en heb je een probleem.

6. Kan men een 1.5" Tubeless-band maken?

Zoiets is uitgesloten. De band moet een bepaalde ronde vorm hebben om behoorlijk op de velg te kunnen worden gemonteerd.

7. Moet je een soepele of stijve banddraad kiezen?

Banden met een stijve banddraad zijn zwaarder en kunnen moeilijker worden gedemonteerd. Ze kunnen echter wel makkelijker worden gemonteerd, want banden met een soepele banddraad durven wel eens in een knik te gaan liggen.
Vandaag hebben de meeste banden omwille van het gewicht een soepele banddraad.
Plaats reactie