Advies aanschaf 1e MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
PTR11
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 18 aug 2021 17:05

Advies aanschaf 1e MTB

Bericht door PTR11 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een MTB.

Profiel/filosofie: Ik heb in een ver verleden veel en graag gefietst, maar het leven is daar wat tussengekomen. Ik heb nu meer vrije tijd en in de buurt (regio Leuven) nu ook aardig wat mooie parcours. Ik rij momenteel op een roestig krel van een herenfiets van 20j oud en voor op de weg stoort me dat niet eens zo veel. :-D Recent is dan toch terug de interesse gekomen om recreatief te gaan MTBen.

Soort ritten: avontuurlijk, hoe minder asfalt/verharde wegen hoe liever, totaal geen interesse in snelheid om de snelheid of tijdritten of kms vreten. Als ik rondkijk qua "disciplines", valt wat mij het meest aanspreekt blijkbaar onder "trail", hoewel ik die term niet zie terugkomen in de post hier voor beginners. Hoge Venen/Ardennen.

Budget: een stukje onder de 1000 euro, nog wat budget indachtig voor helm etc. Ik heb graag deftig materiaal, maar heb ook al genoeg andere hobbies en kosten en als neofiet wil ik ook sowieso ook niet smossen met geld. Gezien mijn huidig vervoersmiddel gaat elke nieuwe fiets een wereld van verschil zijn. :wink: Ik wil dus wel de "Aldi" fiets-val vermijden, maar als ik rondkijk, zie ik ook dat dit budget nog betrekkelijk laag is, relatief gesproken. Nu is het ook zo dat ik toch wel graag een fully zou hebben (voor het comfort, slechte rug en wat andere lichamelijke afflicties ](*,) ), hetgeen de zaak budgetair natuurlijk nog belast..

Als ik zelf rondkijk, zie ik momenteel van Decathlon Rockrider ST 530 S/ST 540 S als enige opties. Als je naar een "echt" merk gaat, kom je er bij mijn weten láng niet met mijn budget, zeker niet full suspension? Ik heb er zelf alleszins geen probleem mee om met een van Decathlon te starten.

Mijn vragen hierbij zijn:
1. Zijn er rond die prijs nog andere opties? Eventueel 2e hands, maar daar vind ik niet meteen iets.
2. Zit je met boven vermelde modellen al op iets redelijks, ver genoeg weg van een Aldi categorie?
3. De afmontage van de 540 S zou een stuk beter zijn dan de 530 S, voor maar een 100 euro meer. Ik ken niets van (verschillen in kwaliteit tussen) (merken van) onderdelen. Is het de moeite of zelfs een no brainer om voor de 540 S te gaan?
4. Wat ik wat jammer vond aan de 540 S is dat het geen 1x is zoals de 530 S. Blijkbaar is het ergens een trend naar 1x?
5. Is een suspension seat post een waardig alternatief voor achtervering?

Maten: 1m84, 66kg

Thanks!
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Advies aanschaf 1e MTB

Bericht door funkstar »

Voor dat geld zou ik toch voor een hardtail gaan of een 2dehands full suspension.
De XC reeks van rockrider valt dan zeker te overwegen.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Advies aanschaf 1e MTB

Bericht door KrisMaes76 »

punt1: heel de wereld is al een dik jaar als een zot op zoek naar fietsen, de beste 2e hands koopjes zijn dus weg. wacht je nog tot pakweg een half tot een jaar na corona, dan ben ik er zeker van dat de 2e hands markt zal overspoelt worden door corona fietsen :)

punt2: je wil avontuurlijk fietsen, dus trail / licht enduro, hierbij ziet het materiaal een pak meer af dan bij het gewone vlaamse XC, ik zou dan toch mn budget nog es herbekijken, want op een budget fiets ga je vrees ik rap brokken hebben en die hun geo is meestal ook afgestemd op XC rijden.

punt4: 1x is idd een trend, maar niets belet jou om tegen de stroom in te zwemmen, 2x systemen hebben ook nog hun plaats in de wereld :) beiden hebben hun eigen voor en nadelen

punt5: een 'suspention post' is geen alternatief voor achtervering: die post is om je comfort te verbeteren, achtervering dient om betere grip te hebben op ruwe ondergrond en heeft als bijkomend voordeel dat het comfortabeler is. Bij ruwe afdalingen / terrein sta je sowieso recht en heeft je post dus geen enkele functie
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Advies aanschaf 1e MTB

Bericht door Mister No Chaïn »

Als je écht naar fully wil voor een laag budget kan je een 26" overwegen, al ga je dan héél goed moeten uitkijken naar slijtage en andere gebreken. Want logischerwijs gaat het dan al over een ouder beestje.

Zoiets bijvoorbeeld
https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-br ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Advies aanschaf 1e MTB

Bericht door _Knarf_ »

https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-voor- ... mc=8641876

Zie het filmpje voor antwoord op al uw vragen : https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-voor- ... mc=8641876




Héél veel fiets voor die prijs.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Advies aanschaf 1e MTB

Bericht door Jumping Jack »

Alleen nooit op voorraad. Maar idd, dat ziet er een leuke fiets uit voor dat geld!
Plaats reactie