Rugklachten... Welke banden? Welk stuur?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
|JEF|
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 mei 2014 11:08

Rugklachten... Welke banden? Welk stuur?

Bericht door |JEF| »

Een tijdje geleden heb ik het mountainbiken opgegeven wegens rugklachten. Ik kan de drang echter niet weerstaan en terug een fiets gekocht, met het voornemen om misschien wat extra aandacht te besteden aan de 'afmontage' zodat de rugklachten verdwijnen of op z'n minst verminderen. Ik heb hier veel vragen bij, maar ik ga beginnen met deze twee...

Het soort band heeft een invloed op 'rijgedrag', dus zouden onrechtstreeks ook te maken kunnen hebben met de klachten. Welke breedte zouden jullie aanraden? Wanneer gebruik je het beste 2.10 of wanneer ga je breder naar 2.40 of meer?

Het stuur is ook een belangrijke aangezien dit je zithouding sterk beïnvloedt, of zelfs bepaalt. Er zijn oneindige posities van het stuur mogelijk door enerzijds type stuur en anderzijds combinatie met soort stuurpen. Deze redenering klopt toch, niet? Wanneer gebruik je best een flat stuur, wanneer een riser? Wanneer wordt up-sweep belangrijk? Wanneer back-sweep? Ik denk dat dit veel te maken heeft met persoonlijke voorkeur, en ik wil eigenlijk gewoon testen, maar ik heb natuurlijk de nodige zaken niet ter beschikking. Daarom ben ik toch benieuwd naar jullie meningen.

Bedankt alvast!
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Rugklachten... Welke banden? Welk stuur?

Bericht door chrisper »

in u plaats zou ik eerst starten met een goede positie meting bij een goede bike-fitter.
dit zal al een heel eind helpen aan veel (mogelijke) problemen.
verder is de keuze van banden breedte wat persoonlijk, alsook het soort profiel.
bredere band kan je op lagere druk rijden, en geeft je bijgevolg meer grip. (vooral tubeless)
ik denk dat de meeste mensen ruimschoots tevreden zijn met een tussensoort, meestal 2.2
misschien kan voor u een verstelbare stuurpen ook, dan kan je zo vaak als je wil de stuurhoogte aanpassen
dit veranderd uiteraard ook het stuurgedrag van de fiets een beetje.
maar ook de hoogte van je zadel, setback, positie schoenplaatjes.... kunnen een groot effect hebben tussen pijn en geen pijn.
daarom het beste advies is een bikefitting, niet goedkoop, maar veel onderdelen kopen om te testen of doktersbezoeken door pijn is ook niet goedkoop.
het scheelt je echt een hoop ellende
succes ermee
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Rugklachten... Welke banden? Welk stuur?

Bericht door Dickie »

+1. Een bikefitting kan duur lijken, maar een kader enz. vervangen omdat de maat verkeerd was, kost veel meer.
De contactpunten zadel, pedalen (+stand schoen plaatjes), en grips blijven ideaal gefixeerd ngl leeftijd, lenigheid, discipline én achtergrond (beroep, kwetsuren,...).
Of je nu een rizer of flatbar steekt, die handvaten staan idealiter steeds op dezelfde plaats tov je zadel en pedalen.
Ik ben al bij Bullen langsgeweest, ook Retul gedaan. Bullen vond ik zeer goed voor schoen- en plaatjes, alsook basispositie voor mijn xc-doen.
Bij Retul werd dat bevestigd, maar daar kreeg ik ook nog advies qua coördinatie, dmv 3d-opname van de beweging met sensoren tijdens het biken.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Rugklachten... Welke banden? Welk stuur?

Bericht door De Wreter »

+1 Bikefitting laten doen. Ik doe binnen een maand mijn 4de schat ik.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Rugklachten... Welke banden? Welk stuur?

Bericht door Christ D. »

Bikefitting en uw "core" verstevigen :wink:
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Rugklachten... Welke banden? Welk stuur?

Bericht door patje2 »

ik rij met banden 4.8 inderdaad fatbike en geen problemen meer
Plaats reactie