1ste keer full supension - aankoop ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
jurgendup
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 01 jan 2021 13:09

1ste keer full supension - aankoop ?

Bericht door jurgendup »

Beste Mtb'ers
Al jaren een occasioneel rijder op de MTB.
Geen ellenlange tochten..maar tussen de 20-50 km's geven me ontspanning en ontstressmomenten.
Voor mij ruimschoots voldoende, rij op bos, veld, asfalt single tracks kortom beetje de normale regio gebonden ritjes.

De laatste jaren speelt de rug toch wel wat parten na een ritje, ondanks de oefeningen etc...blijft die opspelen.
Daarom denk ik eraan om een eerste full suspension te kopen en hoop dat deze de rug wat kan ontlasten...
Toch wel wat geschrokken van de aankoopprijzen voor een fully..ik dacht dat mijn 2de MTB van 1800 euro en afgemonteerd met XT materiaal al pittig was maar de full suspension's mtb's gaan een pak hoger uiteraard.

Iemand ervaringen met full suspensions? helpt dit echt?
AL veel gelezen en weet nu ook dat veerweg max 130 mag zijn denk ik voor hetgeen ik wil doen ermee.

Een collega MTB'er wees me op het merk CANYON...moet zeggen kwaliteit-prijs/afmontage toch een sterk verschil met de bekende merken.
Iemand ervaringen met dit merk?

Kunnen jullie me verder advies-ervaringen bezorgen.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Thomas Van Gorp
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 21:57
Rijdt met: Kona unit en Rocky mountain vertex

Re: 1ste keer full supension - aankoop ?

Bericht door Thomas Van Gorp »

100 a 120mm is meer dan voldoende voor toer gebruik. Ikzelf rij sinds een dik jaar ook met een fully, qua comfort is het toch een grote stap vooruit (niet zozeer in het afdalen maar vooral op hobbel paden en rots/wortel partijen). Prijs/kwaliteit is canyon zeker een sterke optie, eventueel kan je ook eens bij Rose zien. Deze zitten nog net iets scherper met hun prijzen maar goedkoop gaat een fully nooit zijn, ook niet in onderhoud (demper onderhoud, lagers,...)... Wat ik wel mis bij mijn fully is de mogelijkheid om een 2e bidon mee te nemen daar de demper vaak deze plaats overneemt in het frame, sinds enkele jaren bieden sommige merken dit wel aan (canyon lux, merida ninety-six, orbea oiz,...).
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: 1ste keer full supension - aankoop ?

Bericht door rasmazzer »

Fully is zeker en vast meer comfort tijdens het rijden. Als je kortere afstanden rijdt puur als ontspanning, dan zou ik eens kijken richting Canyon Neuron, Scott Spark, de meer trailgerichte bikes. Zit je vaak ook minder voorover gebogen op en kosten in verhouding iets goedkoper doordat de "gewichtsfactor" minder een rol speelt.

Natuurlijk zijn niet alle rugproblemen opgelost met een Full Suspension. Ik vind de 20-50km waarvan je spreekt wel redelijk kort om rugklachten te ontwikkelen (2u rijden ongeveer?) die opeens gaan verdwijnen met fully. Kan je beter eens proberen een testrit te maken om te zien of het überhaupt wel iets uitmaakt.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: 1ste keer full supension - aankoop ?

Bericht door Free_ltd »

Ik heb jaren terug de overstap gemaakt omwille hernia in de rug. In mijn geval maakte het nauwelijks verschil. Direct dan bij smartcycling een opmeting laten doen en die FS laten aanpassen. Daarna ging een hele nieuwe wereld voor mij open. Daar waar ik de zondag namiddag op de bank lag van de prijs en vermoeidheid, kon ik daarna in de namiddag nog met het gezin gaan fietsen. Een goeie opmeting met de nodige aanpassingen doet al heeeeeeel veel.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 1ste keer full supension - aankoop ?

Bericht door spaghetti_2 »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hier gezegd wordt:

1) Technisch is een fully beter dan een hardtail: meer tractie en grip, meer comfort, meer mogelijkheden voor eenzelfde techniek van de renner

2) Rugklachten los je niet zomaar op met een fully. Ondanks dat ik nog maar op tram 2 zit qua leeftijd, heb ik al sinds mijn prille jeugdjaren rugklachten bij hogere inspanningen. Of dit nu op een racefiets, hardtail of fully is dat maakt allemaal niet uit.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: 1ste keer full supension - aankoop ?

Bericht door demonic »

sinds ik een fully heb, heb ik op marathons toch minder tot geen last meer van mijn onderrug naar het einde van de rit omdat ik minder vermoeid ben dan met een hardtail. Verder doe ik in het voorjaar wel wat core stability oefeningen om de spieren ook wat aan te sterken tegen dat het seizoen weer begint.
Plaats reactie