Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
scurry
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 31 mar 2008 00:21
Rijdt met: Prov. A'pen

Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door scurry »

Hello Bikebuddies,
Ik rijd al tig jaren rond met de originele banden voor mijn Cube, nl Racing Ralf (achteraan) en Nobby Nick. Ik dacht eerst dat mijn achterband serieuze slijtage vertoonde maar ik zie op websites dat Racing Ralf precies niet echt een diep profiel heeft, correct me if I'm wrong. Deze band heeft altijd goed zijn best gedaan maar welke (betaalbare) achterband stellen jullie voor algemeen gebruik voor ? Ik was enkele weken geleden in Overijse en Aarschot gaan rijden op een slijkparcours maar voelde me niet veilig bij afdalingen. Bedankt voor jullie feedback!
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door KrulControl »

Nobby Nic kan goed dienen als modderband op je achterwiel, maar voor de zomer neem je toch best iets dat beter bolt.

Die Nobby langs achteren heeft serieuze impact op de rolweerstand.

Als je niet teveel wil verleggen van banden kun je ook iets tussenin nemen zoals een Rocket Ron.

Racing Ralph is een typische all-round band, die ze dezer dagen combineren met een racying ray vanvoor. Maar op echt vettige modderstroken komt die idd net iets tekort.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door BertG »

Wel, ik zou als all-rounder een Racing Ralph aanraden 8-[ , is niks mis mee, elk ander merk heeft wel een verglijkbare band in het gamma. Er zijn zeker betere modderbanden, maar je zoekt dus geen modderband als ik het goed begrijp. Zelf rij ik een heel jaar met een combo RaRa en Continental Race King, die heeft nog minder nop de een RaRa maar dat geeft niet, ben geen ploeteraar. Techniek oefenen kan soms ook helpen.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door kenny »

BertG schreef: di 29 dec 2020 14:04 Techniek oefenen kan soms ook helpen.
Banden druk minderen ook 😉
Gebruikersavatar
scurry
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 31 mar 2008 00:21
Rijdt met: Prov. A'pen

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door scurry »

BertG schreef: di 29 dec 2020 14:04 Wel, ik zou als all-rounder een Racing Ralph aanraden 8-[ , is niks mis mee, elk ander merk heeft wel een verglijkbare band in het gamma. Er zijn zeker betere modderbanden, maar je zoekt dus geen modderband als ik het goed begrijp. Zelf rij ik een heel jaar met een combo RaRa en Continental Race King, die heeft nog minder nop de een RaRa maar dat geeft niet, ben geen ploeteraar. Techniek oefenen kan soms ook helpen.
Het hoeft inderdaad niet per definitie een modderband te zijn maar eentje dat op meerdere terreinen goed presteert. Misschien dat dit verandert naargelang de intensiteit van mijn ritten in de toekomst, maar ik zie me eerlijk gezegd niet continu van bandtype veranderen. Welke winkel raden jullie me trouwens aan voor de aankoop van deze banden?
Gebruikersavatar
scurry
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 31 mar 2008 00:21
Rijdt met: Prov. A'pen

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door scurry »

kenny schreef: di 29 dec 2020 15:16
BertG schreef: di 29 dec 2020 14:04 Techniek oefenen kan soms ook helpen.
Banden druk minderen ook 😉
Minder bandendruk voor slijkige parcours?
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door roderider »

scurry schreef: di 29 dec 2020 22:09
kenny schreef: di 29 dec 2020 15:16
BertG schreef: di 29 dec 2020 14:04 Techniek oefenen kan soms ook helpen.
Banden druk minderen ook 😉
Minder bandendruk voor slijkige parcours?
Jep, logisch e. Hoe minder de druk hoe breder u band op de grond komt, hoe meer grip. (banden van nen traktor zijn zo breed voor een reden)
Maar dus ook meer weerstand bij het ploeteren vandaar dat ne cyclo crosser soms beter door de modder kan komen. (of ene met techniek allesins)
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door joske77 »

racing Ray vooraan, Rocket Ron achteraan, als je de performance versie koopt, valt dat ook heel goed mee qua prijs, ongeveer 25€ per band.
Kan je ook Tubeless gebruiken
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door dirkdierickx »

rij het hele jaar door met conti x-king, zelfs met modder goei grip vind ik. nuja, als er echt vette modder ligt van de eerste tot de laatste km dan mtb ik zowiezo niet.
Gebruikersavatar
scurry
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 31 mar 2008 00:21
Rijdt met: Prov. A'pen

Re: Welke banden achteraan voor frequent gebruik

Bericht door scurry »

joske77 schreef: wo 30 dec 2020 17:59 racing Ray vooraan, Rocket Ron achteraan, als je de performance versie koopt, valt dat ook heel goed mee qua prijs, ongeveer 25€ per band.
Kan je ook Tubeless gebruiken
Racing Ray 26" is bijna dubbel zo duur als Rocket Ron. Wist niet dat daar veel prijsverschil op zit.
Bedankt voor de info.
Plaats reactie