van mtb naar gravelbike: schrik

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
gravelgirl
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 26 nov 2020 15:18

van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door gravelgirl »

Ik rij al jaren met de mountainbike en vind het zalig. Maar omdat ik toch ook eens wat meer snelheid wou halen heb ik mij nu ook een gravelbike aangeschaft.

Maar..... ik heb schrik om er mee te rijden. Terwijl ik me op de mtb heel zeker voel en zonder schrik afdalingen neem , heb ik echt angst op de gravelbike.
De fiets is uiteraard veel lichter en ik voel me absoluut niet zo zeker om me te laten gaan op afdalingen.
En...grootste probleem.. het stuur . Ik ben absoluut niet gewoon met zo'n stuur te rijden. Als ik de handen bovenaan hou , voel ik me heel onzeker, ik heb ook het gevoel dat ik niet tijdig ga kunnen remmen, het stuur schudt teveel, ... Toegegeven, het zit in mijn hoofd.
Maar wie kan me tips geven? Ervaringen ?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door dirkdierickx »

ondertussen zijn er ook al gravel bikes met flatbars, misschien kan je overwegen ook een flatbar te gebruiken? de rem en schakelhendels zal je dan wel moeten veranderen.

maarja, waar eindig je dan uiteindelijk? een soort hardtail met dunne bandjes...
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door i-Mac »

Waarom niet gewoon de fiets op lagere snelheid leren kennen?