van mtb naar gravelbike: schrik

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
gravelgirl
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 26 nov 2020 15:18

van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door gravelgirl »

Ik rij al jaren met de mountainbike en vind het zalig. Maar omdat ik toch ook eens wat meer snelheid wou halen heb ik mij nu ook een gravelbike aangeschaft.

Maar..... ik heb schrik om er mee te rijden. Terwijl ik me op de mtb heel zeker voel en zonder schrik afdalingen neem , heb ik echt angst op de gravelbike.
De fiets is uiteraard veel lichter en ik voel me absoluut niet zo zeker om me te laten gaan op afdalingen.
En...grootste probleem.. het stuur . Ik ben absoluut niet gewoon met zo'n stuur te rijden. Als ik de handen bovenaan hou , voel ik me heel onzeker, ik heb ook het gevoel dat ik niet tijdig ga kunnen remmen, het stuur schudt teveel, ... Toegegeven, het zit in mijn hoofd.
Maar wie kan me tips geven? Ervaringen ?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door dirkdierickx »

ondertussen zijn er ook al gravel bikes met flatbars, misschien kan je overwegen ook een flatbar te gebruiken? de rem en schakelhendels zal je dan wel moeten veranderen.

maarja, waar eindig je dan uiteindelijk? een soort hardtail met dunne bandjes...
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door i-Mac »

Waarom niet gewoon de fiets op lagere snelheid leren kennen?

Het was voor mij ook wat zoeken, al fiets ik meer met de koersfiets dan met de MTB. Maar ik moest ook wennen aan het stuurgedrag, die veel nerveuzer is dan een MTB en zelfs een koersfiets. Maar na 6 maanden verbaas ik me iedere keer weer wat ik al allemaal aandurf met de gravelbike. Je voelt ook heel erg goed wat de fiets wil doen. Een MTB kan nog wat verdoezelen door de vering vooraan.

Ik fiets eigenlijk behoorlijk weinig met de handen boven op het stuur. Alleen op echte gravelwegen die ik dat. Voor de rest aan de shifters.

Blijven proberen én niet opgeven!!!
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door chrisper »

gravelgirl schreef: do 26 nov 2020 15:26 Ik rij al jaren met de mountainbike en vind het zalig. Maar omdat ik toch ook eens wat meer snelheid wou halen heb ik mij nu ook een gravelbike aangeschaft.

Maar..... ik heb schrik om er mee te rijden. Terwijl ik me op de mtb heel zeker voel en zonder schrik afdalingen neem , heb ik echt angst op de gravelbike.
De fiets is uiteraard veel lichter en ik voel me absoluut niet zo zeker om me te laten gaan op afdalingen.
En...grootste probleem.. het stuur . Ik ben absoluut niet gewoon met zo'n stuur te rijden. Als ik de handen bovenaan hou , voel ik me heel onzeker, ik heb ook het gevoel dat ik niet tijdig ga kunnen remmen, het stuur schudt teveel, ... Toegegeven, het zit in mijn hoofd.
Maar wie kan me tips geven? Ervaringen ?
ik zit dus met ongeveer hetzelfde probleem.
al dacht ik dat enkel ik daar mee zat, en durfde het hier bijna niet vernoemen.
heb zelf al meerdere malen overwogen om racefiets of gravelbike te kopen voor mijn trainingsritten.
al heel vaak geprobeerd, ook fiets links of rechts in bruikleen voor tijdje, maar ik kan er maar niet aan wennen.
vooral dat stuur inderdaad, maar ook die smalle banden (zelf een 35mm geeft me geen goed gevoel)
ik heb nu, voor de wegritten en graveltoertje, een mtb met vaste vork gekocht (een vrij 'licht' model voor een mtb)
en ik voel me alsof ik de juiste keuze gemaakt heb voor mezelf.
succes in elk geval met het wennen of aanpassen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door Mister No Chaïn »

Een mtb is nu eenmaal minder nerveus, boezemt meer vertrouwen in met de vering en de brede banden. Als ik nu op mijn oude 26" rijd met dat smal stuur knijp ik al sneller de remmen dicht in een afdaling. Ik zou dat breed stuur op mijn 29" voor geen geld meer willen inruilen.
Een gravelbike is niks voor mij. Ik rijd nochtans behoorlijk wat kilometers met de koersfiets en het zal prima fun zijn als je echt gravelpaden kan doen. Maar eens je wat afdalingen hebt met wat stenen en putten, nee dank u.

Bij bepaalde merken heb je sturen waarbij de onderkant meer naar buiten staan zodat je een bredere grip hebt. Dat lijkt me eigenlijk wel handig. Sowieso kan je afdalingen best onder in de beugel nemen.
Moest ik een gravelbike kopen ging ik voor de breedst mogelijke banden, 40mm (wat nu zowat de standaard is dacht ik) vind ik eigenlijk maar aan de smalle kant.
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door LuckyIron »

chrisper schreef: do 26 nov 2020 21:31

ik heb nu, voor de wegritten en graveltoertje, een mtb met vaste vork gekocht (een vrij 'licht' model voor een mtb)
en ik voel me alsof ik de juiste keuze gemaakt heb voor mezelf.
succes in elk geval met het wennen of aanpassen.
idem hier, MTB, vaste vork gemonteerd, 71cm stuurtje, Rocket Ron's 2.25 erop en knallen maar.

rijdt heerlijk en het voordeel is dat je nog wel echte mtb-paadjes kan nemen.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door Zotte Marre »

Als je die gravelbikes aanpast om beter en vergevingsgezinder te rijden, dan ben je een MTB met vaste vork aan 't uitvinden :roll: . Zo reed ik 15 jaar geleden al (op 26") ... en nu nog ... (op 29").
dus als je echt wil gravelen op "MTB"-paden, begin dan met een 29", vaste vork en flatbar. Je moet de directe respons van een vaste vork leren op oneffen ondergrond, en dat hebt je niet onder de knie als je enkel met een vaste vork op een racer (op de weg) rijdt. Maar je zal er wel stuurvaardiger mee worden. Ik kan het iedereen aanraden.

Interessante discussie hier !
gravelgirl
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 26 nov 2020 15:18

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door gravelgirl »

bedankt voor alle reacties alvast. De reden waarom ik een gravelbike gekocht heb is eigenlijk niet om op niet verharde wegen te rijden, maar vooral om op de weg te rijden met bredere banden dan een gewone koersfiets. Ja , sorry, ik ben echt een watje, met heel dunne banden durf ik zeker niet. Met de gravelbike hoop ik wat snelheid te halen op de gewone weg.
Eerst die knop omdraaien en durven ;)
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door De Wreter »

Misschien aan je stuurpositie werken. Als je altijd zo goed als direct aan je remmen kan gaat de schrik wel weg. En je snelheid aanpassen als het technisch wordt...
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door i-Mac »

gravelgirl schreef: vr 27 nov 2020 11:16 bedankt voor alle reacties alvast. De reden waarom ik een gravelbike gekocht heb is eigenlijk niet om op niet verharde wegen te rijden, maar vooral om op de weg te rijden met bredere banden dan een gewone koersfiets. Ja , sorry, ik ben echt een watje, met heel dunne banden durf ik zeker niet. Met de gravelbike hoop ik wat snelheid te halen op de gewone weg.
Eerst die knop omdraaien en durven ;)
Waarom zou je een watje zijn? We zijn hier allemaal op een dag gestart met een MTB of koersfiets. En het spreekt voor zich dat je moet wennen. Maar na een tijdje zal je wel merken dat alles op ... wietjes verloopt ;-)
En na een tijdje kan je dan eens proberen met dunnen banden. Op een gewone koersfiets kan je dezer dagen trouwens al gemakkelijk banden met een 25 of zelfs 28 breedte leggen.

Geniet van het fietsen
Plaats reactie