Vriendelijk dat we zijn

Moderators: Reflex, Angelo., Test team
Er zit toch best veel verschil tussen een veldweg en en grindweg dacht ik .
Dat was niet mijn punt! Nu noemen ze alles gravelwegen, 5 jaar of langer geleden was hier nog geen sprake van, maar het zijn nog altijd dezelfde paden van vroeger
Als je een racefiets aanschaft met voldoende clearance, kan je ook 32mm of zelfs meer als band monteren. Tubeless velgen zijn ook al ingeburgerd en je kan perfect op lage druk rijden.dirkdierickx schreef: ↑za 28 nov 2020 12:46 Ik denk dat er ook veel mensen zijn die een gravelbike kopen, niet om echt offroad te gaan, maar voor het extra comfort op de weg. Op sommige wegen of op lange stukken kassei is het echt niet te doen, zelfs met 25/28 tubeless bandjes op een racefiets en dan is het plezier soms ver zoek. Net op zo'n stukken denk ik dat het veel meer vergevensgezind is op een gravelbike, en als je op je route dan al eens een gravelpad of veldweg (of wegenwerken) tegenkomt hoef je ook niet een omweg te maken of te voet verder.
Dat is een echte reden om voor een gravelbike te kiezen. Zoiets zie je vaak bij randonneurs, snelheid speelt geen rol bij hen, maar hoe lichter de fiets hoe makkelijker ze over een heuvel geraken.Ook zijn meerdaagse fietsvakanties steeds populairder en gravelbikes hebben allerhande bevesitigingspunten om zakken en weet ik wat allemaal aan op te hangen, en ze zijn meestal wat lichter en sportiever als de traditionele trekkingfiets.
Niet helemaal akkoord. De laatste jaren zijn veel veldwegen omgebouwd naar ... gravelpaden. En dat zeker niet voor de gravelbikers, maar veeleer voor de doorsnee fietsers en vooral de e-bike. Het succes van fietsen heeft ervoor gezorgd dat (toch in West-Vlaanderen) oudere veldwegen omgebouwd werden. De provincie is bezig om oude kerkwegels terug openbaar te maken. In het verleden werden deze kerkwegels immers door landbouwers stukje bij beetje ingenomen, omdat "er toch niemand kwam". Van die kerkwegels worden de meeste tot wandelpaden omgebouwd, maar af en toe vindt je ook stukken waar je kan/mag fietsen.
€40/dag voor een Niner, dat lijkt me niet verkeerd! Bedankt voor de tip, al is het wat uit de richting.
Bericht door gravelgirl »