van mtb naar gravelbike: schrik

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door i-Mac »

dejoere schreef: zo 29 nov 2020 00:21 post uwen uwen shit op gravelbike.be en niet op mbt.be...
Vriendelijk dat we zijn :roll:
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door kenny »

dejoere schreef: zo 29 nov 2020 00:21 post uwen uwen shit op gravelbike.be en niet op mbt.be...
Niemand verplicht je om dit te lezen, bol het zelf af.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door Christ D. »

RigolleM schreef: vr 27 nov 2020 17:53 We noemden dergelijke paden gewoon veldwegen, nu zijn dit plots gravelwegen #-o
Er zit toch best veel verschil tussen een veldweg en en grindweg dacht ik .
Ik heb een lus in het Meetjesland van 150km waar vooral grindwegen , asfalt , slecht asfalt en een occasionele veldweg inzitten.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door Christ D. »

dejoere schreef: zo 29 nov 2020 00:21 post uwen uwen shit op gravelbike.be en niet op mbt.be...
Manieren , is dat u wreemd ?? Bol het idd AF !

Uw post van ergens in augustus :roll:
dejoere schreef: ma 17 aug 2020 14:19 Sommige mensen Zijn nu eenmaal slecht opgevoed
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door RigolleM »

Christ D. schreef: zo 29 nov 2020 19:09
RigolleM schreef: vr 27 nov 2020 17:53 We noemden dergelijke paden gewoon veldwegen, nu zijn dit plots gravelwegen #-o
Er zit toch best veel verschil tussen een veldweg en en grindweg dacht ik .
Dat was niet mijn punt! Nu noemen ze alles gravelwegen, 5 jaar of langer geleden was hier nog geen sprake van, maar het zijn nog altijd dezelfde paden van vroeger :lol:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door RigolleM »

dirkdierickx schreef: za 28 nov 2020 12:46 Ik denk dat er ook veel mensen zijn die een gravelbike kopen, niet om echt offroad te gaan, maar voor het extra comfort op de weg. Op sommige wegen of op lange stukken kassei is het echt niet te doen, zelfs met 25/28 tubeless bandjes op een racefiets en dan is het plezier soms ver zoek. Net op zo'n stukken denk ik dat het veel meer vergevensgezind is op een gravelbike, en als je op je route dan al eens een gravelpad of veldweg (of wegenwerken) tegenkomt hoef je ook niet een omweg te maken of te voet verder.
Als je een racefiets aanschaft met voldoende clearance, kan je ook 32mm of zelfs meer als band monteren. Tubeless velgen zijn ook al ingeburgerd en je kan perfect op lage druk rijden.
Ook zijn meerdaagse fietsvakanties steeds populairder en gravelbikes hebben allerhande bevesitigingspunten om zakken en weet ik wat allemaal aan op te hangen, en ze zijn meestal wat lichter en sportiever als de traditionele trekkingfiets.
Dat is een echte reden om voor een gravelbike te kiezen. Zoiets zie je vaak bij randonneurs, snelheid speelt geen rol bij hen, maar hoe lichter de fiets hoe makkelijker ze over een heuvel geraken.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door Boebbel »

Interessant topic!

Als koers- en cross liefhebber, kijk ik ook steeds verlekkerd naar een krom stuur met dikke banden, zeker als het een wat funky kleurtje is...maar eerlijk... ik heb nog nooit met een krom stuur gereden en als ik het eens vast pak, voelt dat prima - zolang ik niet probeer te remmen.

Ik heb al vaak een reden proberen te zoeken, in de week inzetten als woon-werk bvb, maar toch nog nooit de stap genomen. Voor mijn woon-werk is mijn huidig ros praktischer en voor tochtjes ga ik dan toch liever voor de dikkeren banden met vering van mijn MTB.

Iets hoger in het topic stelde iemand voor om eens ene te huren: iemand een idee waar dat kan?
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door i-Mac »

RigolleM schreef: zo 29 nov 2020 21:47
Christ D. schreef: zo 29 nov 2020 19:09
RigolleM schreef: vr 27 nov 2020 17:53 We noemden dergelijke paden gewoon veldwegen, nu zijn dit plots gravelwegen #-o
Er zit toch best veel verschil tussen een veldweg en en grindweg dacht ik .
Dat was niet mijn punt! Nu noemen ze alles gravelwegen, 5 jaar of langer geleden was hier nog geen sprake van, maar het zijn nog altijd dezelfde paden van vroeger :lol:
Niet helemaal akkoord. De laatste jaren zijn veel veldwegen omgebouwd naar ... gravelpaden. En dat zeker niet voor de gravelbikers, maar veeleer voor de doorsnee fietsers en vooral de e-bike. Het succes van fietsen heeft ervoor gezorgd dat (toch in West-Vlaanderen) oudere veldwegen omgebouwd werden. De provincie is bezig om oude kerkwegels terug openbaar te maken. In het verleden werden deze kerkwegels immers door landbouwers stukje bij beetje ingenomen, omdat "er toch niemand kwam". Van die kerkwegels worden de meeste tot wandelpaden omgebouwd, maar af en toe vindt je ook stukken waar je kan/mag fietsen.

Ik lees hier nogal wat commentaar over de onzin van een gravelbike. Dat is ieders goed recht om daar zo over te denken. Maar het is eveneens het recht van anderen om toch zo een gravelbike te kopen. Ik heb die in de eerste plaats gekocht als winterfiets. Er staan daarom ook spatborden op. En het doorbreekt voor mij de sleur van telkens maar over dezelfde wegen te rijden. Nu kan ik probleemloos een wegel in duiken zonder risico op een lekke band. Natuurlijk is het soms wat lastiger, maar dat wist ik van vooraf aan. Ik geniet in ieder geval van mijn nieuw speelgoed.

Gravelbike huren? https://www.gravelbike.be/tehuur
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door Boebbel »

i-Mac schreef: ma 30 nov 2020 11:30 Gravelbike huren? https://www.gravelbike.be/tehuur
€40/dag voor een Niner, dat lijkt me niet verkeerd! Bedankt voor de tip, al is het wat uit de richting.

Iemand nog adresjes in Oost-Vlaanderen?
gravelgirl
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 26 nov 2020 15:18

Re: van mtb naar gravelbike: schrik

Bericht door gravelgirl »

leuk, zoveel reacties en meningen.

Met mijn mtb duik ik het bos in . De gravelbike is voor mij om gewoon op de weg te rijden. De wegen liggen hier vaak erg slecht, veel kasseien, en met een gravelbike hoopte ik die vlotter te nemen dan met een gewone koersfiets.

Dit weekend heb ik een tochtje gedaan met de gravelbike. Het is wennen. Vooral het stuur dan, ik hou de handen steeds in de beugels omdat ik anders niet snel genoeg bij de remmen kan . Dus nog even oefenen om ook de handen gewoon bovenaan te houden.
Plaats reactie