Trapt door

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
gilles90
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 nov 2020 11:35

Trapt door

Bericht door gilles90 »

Goeiemiddag allen!

Ik ben nieuw hier en heb me net men eerste mtb aangeschaft (trek superfly 6).
Ik heb meteen de 2 voorste tandwielen, de ketting, en de 2 kleine tandwieletjes van de derailleur vernieuwd.

Nu wanneer ik een testrit wou doen daarnet merkte ik op dat hij constant doortrapt in de zwaarste versnellingen (kleinste wieletjes van de casette)
Aan wat kan dit liggen? Volgens mij is de casette echt nog niet versleten, of ben ik mis..?

De derailleur staat denk ik ook goed afgesteld..

Alvast bedankt

Groeten
[img]https://ibb.co/PznmZ97/img]
[img]https://ibb.co/WPqkPN7/img]
Laatst gewijzigd door gilles90 op wo 18 nov 2020 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Trapt door

Bericht door [DHB]KweNi »

Een nieuwe ketting gaat het best gepaard met een nieuwe cassette.
Op de eerste foto is toch al wat sleet te zien op het kleinste tandwiel.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trapt door

Bericht door spaghetti_2 »

De kleinste kransjes ogen inderdaad al wat versleten. Als de cassette te veel versleten is, dan zal de ketting altijd doortrappen. Het is ook mogelijk dat de cassette bv 20% versleten is, dan zal een nieuwe ketting 1-2 ritten lastig doen en daarna zijn ze op elkaar aangepast. Op basis van de foto kan ik niet zeggen welke van de twee scenario's het voor jou zal zijn.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Trapt door

Bericht door Mister No Chaïn »

Op het zicht kan je de slijtage op een cassette moeilijk inschatten, ik zou gewoon een nieuwe cassette zetten. Al de rest in nu toch ook al vervangen. Een 10sp deore kost nu ook niet veel geld.
Als je cassette al is ingesleten gaat je nieuwe ketting ook sneller slijten hé.

btw: ik zou de voorderailleur een stuk lager zetten.
gilles90
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 nov 2020 11:35

Re: Trapt door

Bericht door gilles90 »

Bedankt voor de reacties!
Heb een nieuwe sram casette besteld, welke ik morgen zal plaatsen (de huidige is een shimano, terwijl men nieuwe ketting en nieuwe tandwielen vooraan beide van sram zijn).

Als dit niet helpt toch nog maar eens derailleur afstellen..

Wat ik wel heb gedaan is de ketting een aantal schakels korter gemaakt dan de vorige, omdat ik de indruk had dat daar veel teveel speling op zat.. Heb hem zodanig afgesteld dat de kooi, mooi verticaal staat als hem achter op het kleinste ligt en voor op jet grootste..
(zo heb ik het toch gelezen op internet)
Plaats reactie