MTB waarbij je vrij recht zit

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
kvd
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 nov 2020 18:01

MTB waarbij je vrij recht zit

Bericht door kvd »

Hello

Ik ben aan het uitkijken om een nieuwe MTB aan te schaffen. Budget is ca 1000 euro. Mijn laatste heb ik 4 jaar geleden van de hand gedaan omdat hij volledig versleten was. Ondertussen gebruikte ik mijn koersfiets om tochten te doen maar dat kwam er amper van. Vorig jaar bvb maar 4 keer gebruikt. Reden hiervan is de onnatuurlijke houding op een koersfiets waarbij ik na iedere rit rug- en\of nekpijn had.
De voorbije weken heb ik terug enkele ritten gedaan met een gehuurde MTB (Specialized) en had geen pijnklachten. MTB is altijd mijn eerste liefde geweest en door nu enkele ritten pijnvrij te doen, is de microbe terug beginnen kriebelen.
Nu had ik ergens gelezen dat je bij bvb de Grand Canyon iets rechter zit dan bij andere Canyon modellen. Iemand hier ervaring mee ? Zijn er nog andere merken\modellen waarbij dit het geval is ? Ik wil nl vermijden om te "plat" te zitten waardoor de nek\rugklachten opnieuw naar boven komen zoals bij de koersfiets.

Alvast bedankt !
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: MTB waarbij je vrij recht zit

Bericht door Mister No Chaïn »

De huidige generatie mtb's zijn over het algemeen toch wel vrij comfortabel qua houding, zeker als je vorige fiets nog 26" was gaat dat een héél verschil geven.
Geometrietabellen vind je op elk merk hun website terug, de Grand Canyon zit alvast bij degene met een meer dan gemiddelde stack ja. Cube hun fietsen van die prijsklasse zijn ook vrij rechtop zittend. Bij Canyon kunnen ze nog binnen een redelijke termijn leveren precies, bij veel merken is alles al op voor collectie 2021 dus zal je geluk moet hebben dat er een fm bij je in de buurt ruim heeft ingekocht.
appel
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 02 mei 2011 21:31
Rijdt met: trek 8000 en scott oldtimer

Re: MTB waarbij je vrij recht zit

Bericht door appel »

Als die ritten ermee gelijkaardig waren aan de ritten die je wilt doen in de toekomst, zou ik dan dezelfde fiets kopen als deze die je huurde. Daarvan weet je al dat je er pijnvrij mee kan rijden.

(Indien mogelijk natuurlijk. Of anders de geometrie daarvan opzoeken en proberen benaderen)
kvd
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 nov 2020 18:01

Re: MTB waarbij je vrij recht zit

Bericht door kvd »

Type stond er niet op. En als ik zo kijk naar Specialized zijn die direct een pak duurder dan 1000 euro. Heb zo 'n beetje 't gevoel dat je daar gewoon ook voor 't merk betaalt en dat er andere merken met dezelfde specs goedkoper zijn.
Kona zou hiervoor ook zeer geschikt zijn maar ken eigenlijk niemand die daar ervaring mee heeft.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: MTB waarbij je vrij recht zit

Bericht door roger »

Gewoon voor een Chisel (Specialized)gaan en proberen wat te onderhandelen.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: MTB waarbij je vrij recht zit

Bericht door Jochen74 »

Nekpijn op racefiets heb ik opgelost met een verstelbare stuurpen. Is geen zicht, maar staat nu op 20 graden en geen last meer.

Mtb XC (Specialized Crave) vond ik niks. Overgestapt naar trail (Orbea Laufey) en zit rechter, geen last. Veel meer mijn ding. Relaxere houding.

Ik kan het verder niet technisch onderbouwen, dus voor wat het waard is...
yamahatdm
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 mar 2017 21:52

Re: MTB waarbij je vrij recht zit

Bericht door yamahatdm »

Pijnvrij rijden is een must ,heb race en mtb fiets bij aankoop laten uitmeten en dan nog een kortere stuurpen geplaatst.
Als de maat (M / L ed.) al juist is dan zijt ge al op de goede weg ,de rest is uitproberen en aanpassen.
Plaats reactie