Fiets laten afstellen of (eerst) zelf aan de slag?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
apex600
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 15:48

Fiets laten afstellen of (eerst) zelf aan de slag?

Bericht door apex600 »

Ik heb vorige week mijn eerste mountainbike gekocht. Door lange benen ben ik voor een XL gegaan ipv een L. Het is een aluminium Trek Procaliber 8 2019 geworden.
https://ridersguide.nl/trek-procaliber- ... rt-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien de Corona-gekte heb ik mijn fiets in Nederland besteld. Een echte afstelling van de fiets is niet gebeurd (enkel zadelhoogte op zicht) en dat deden ze in die winkel volgens mij ook niet.

Ik heb geen ervaring in het mountainbiken maar de fiets rijdt gewoon erg goed. #trots

Ik ben nu een 3-tal keer gaan rijden in het bos voor enkele uurtjes (rustig tempo want lang niet gesport). Eerste rit had ik een beetje kniepijn, laatste 2 ritten niet echt.
Ik denk dat ik net iets te veel op het stuur voorover leun op het stuur. Pijn in de handpalmen valt op. Ik weet natuurlijk niet hoe rechtop je hoort te zitten. Ik heb niet de beste onderrug en zou liever problemen voorkomen dan genezen.

Maar heeft het zin om zèlf te proberen je fiets comfortabeler te maken? Of ga je best meteen naar iemand die je opmeet en je fiets afstelt? Ik zou die persoon alleszins niet veel info kunnen geven op basis van ervaring.
Ik heb vanzelfsprekend ook niet meerdere stuurpennen liggen om even te proberen.

Ik heb mijn zadel alvast voor een volgende rit een centimeter naar voor geplaatst om zo na te bootsen of een kortere stuurpen beter zou aanvoelen maar dan ga ik misschien andere problemen krijgen als ik te lang zo rijd.

De standaard stuurbreedte is 72cm. Lijkt me de juiste breedte (op gevoel getest door te kijken welke breedte ik m’n handen zet om te pompen- smaller zou niet ok zijn).
De standaard stuurpen is 100mm lang (center-center gemeten). Volgens wat ik lees, is dat erg lang dus kan dat zeker korter, wat mijn houding iets zal verbeteren. Maar wordt de fiets er ook nerveuzer van waardoor er een iets breder stuur wordt genomen.
PS: Alle risers zitten onder het stuur.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Fiets laten afstellen of (eerst) zelf aan de slag?

Bericht door Mister No Chaïn »

Het eerste wat ik bij mijn Procaliber heb gedaan is die harde handvatten er afgegooid en vervangen door ESI grips, dat scheelde al heel wat.

De huidige generaties 29'rs zijn bepaald niet sportief van zit als je dat vergelijkt met de oude 26". Ik rijd op een M/L met een 100mm, 1cm spacer onder de stuurpen en stuurpen naar beneden gericht. En ik zit helemaal niet zo sportief. Op de koersfiets zal ik nooit een pure racer kopen met laag balhoofd.

Als je een kort bovenlichaam hebt zal een kortere pen misschien wel beter zijn ja. Een andere stuurpen is alvast een pak goedkoper als je ergens laten opmeten :-)

Als ik een hele winter voornamelijk met de koersfiets heb gereden heb ik de eerste ritten ook wel is last van mijn rug, je werkt ook veel meer met heel je lichaam. Dus als je lang niet hebt gesport is het niet zo gek dat je wel is ergens wat last hebt. Ik probeer soms eens wat core stability te doen, dat helpt echt wel. Alleen zo saai dat ik het nooit echt vol hou :P
apex600
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 15:48

Re: Fiets laten afstellen of (eerst) zelf aan de slag?

Bericht door apex600 »

Mister No Chaïn schreef:Het eerste wat ik bij mijn Procaliber heb gedaan is die harde handvatten er afgegooid en vervangen door ESI grips, dat scheelde al heel wat.
Mega sportief is het nu ook weer niet (denk ik), maar voor mijn 1.86m grootte zal de stuurpen vermoedelijk wel korter mogen op een XL. of de stuurpen omdraaien (naar boven richten)?
Heb je ook een twist loc remote lockout? Ik was al aan het kijken naar ergonomsiche handvaten. Bij de kits met een kort en een lang handvat, is het korte altijd voor rechts voorzien terwijl mijn twistlock aan de linkerkant zit. Zie nergens dat de handvaten bovenkant onderkant hetzelfde zijn en dus kunnen worden verwisseld links rechts.

Afbeelding


staat wel duidelijk een R op de korte :

https://www.bikester.be/ergon-gc1-ergon ... 41277.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Fiets laten afstellen of (eerst) zelf aan de slag?

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik had een procaliber in 2016 dus toen bestond zo'n twistlock nog niet. Ik vind het ook wel aangenamer dat ik zelf mijn handvatten kan kiezen en niet afhang van een lockout.
De handvatten die je toont kan je niet omdraaien, aan de onderkant is het meer een kuiltje. Bij gewone foam maakt het uiteraard niet uit.


Draai ze eens om hé, je kan alleen maar met proberen en rijden te weten komen wat je bevalt.
JoVD
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 06 feb 2019 17:53

Re: Fiets laten afstellen of (eerst) zelf aan de slag?

Bericht door JoVD »

ESI grips kan je op maat snijden.
Ik denk dat het er voor comfort vooral toe doet dat het stuk waar de buitenkanten van de handen op rusten goed gedempt is.
Eens testen met een kortere stuurpen lijkt mij geen slecht idee, heb je ook niet veel mee te verliezen. Maar eerst zou zadelhoogte en setback een beetje in orde moeten zijn.
Succes !
apex600
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 15:48

Re: Fiets laten afstellen of (eerst) zelf aan de slag?

Bericht door apex600 »

gisteren redelijk wat filmpjes gezien en artikels over hoe je dat zelf kan aanpakken zonder dat het exact juist is.

stuurpen: 2dehands een canyon stuurpen gekocht van 80mm om eens te zien wat verschil dat maakt. binnenkort weten we meer. Ik denk wel dat dat een verbetering zou zijn.

setback: met de laserwaterpas tip van de knie tov pedaal bekeken. Ik had mijn zadel eerder naar voor verzet om het effect van die kortere stuurpen na te bootsen. Terug in het midden bleek de juiste positie.

klikpedaaltjes: zo los mogelijk gezet

klikplaatjes: iets meer naar voor geplaatst en iets schuin volgens hoe mijn voeten hangen op een hoge stoel (hiel rechtervoet komt bvb duidelijk meer naar binnen)

zadel: centimeter hoger gezet.

bandendruk: ongeveer 1.8 a 1.9 bar (tubeless). fietspomp heeft geen verdeling per tiende maar zal onegeveer wel ok zijn.

druk in de vork: is al op mijn gewicht afgesteld in de winkel.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 553
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Fiets laten afstellen of (eerst) zelf aan de slag?

Bericht door Jumping Jack »

Die bandendruk is nog behoorlijk hoog, wat lager geeft meer grip en comfort.
Plaats reactie