Eerste full suspension

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Enil
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 mei 2020 07:47

Eerste full suspension

Bericht door Enil »

Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar mijn eerste full suspension

Profiel:
18 jaar
184cm
78kg
Ik woon onder Brussel
Student dus ik rijd in het weekend en in de vakanties
Ik heb nu een cube aim sl uit 2018
Ik zoek de moeilijkste weggetjes die er hier in de buurt zijn, ook al zijn die niet zo steil. Om op die weggetjes te geraken fiets ik wel op de straat en op gravel wegen.
Ik zoek graag de limieten op van zowel mezelf als mij fiets, ik hou van snelheid.
Budget: rond de 2000

De highlights van wat ik tot nu toe heb gevonden zijn:
-de YT Jeffsy Base: de specs zien er goed uit, zeker voor die prijs maar de Sram SX houdt mij wat tegen. Hier heb ik een deel slechte reviews van gehoord, dat hij het na 3-4 maanden al zou begeven etc. Ik vind dit ook een heel mooie fiets, Sram Centerlines zijn altijd een pluspunt voor mij. Ik weet niet of het een probleem is dat de achterdemper geen lockout heeft. Verder vraag ik mij af of 150mm travel overkill is voor wat ik ermee doe, ookal heb ik nu mijn rijbewijs en zou ik een paar keer per jaar wat verderop kunnen gaan fietsen. Als ik voor deze ga is het misschien interessant om te wachten op de outlet die yt doet wanneer er nieuwe modellen worden gereleased? Het gewicht van de grotere modellen zou rond de 15,5 kg liggen, maar blijkbaar voelt hij lichter dus ik weet niet of dit een issue is.

-de Cube Stereo 120 pro/race, deze valt beter binnen mijn budget en heeft een betere aandrijflijn. Hier vind ik minder reviews over. Als ik voor deze ga wacht ik wel op het 2021 model dat deze zomer uitkomt. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen hoe deze eruit gaat zien. Ik hoop dat de Race dit jaar 200mm remschijven voorop krijgt. De vering van deze modellen lijkt wel onder te doen voor die van de Jeffsy. Nog een voordeel is dat ik deze in de fietsenwinkel kan kopen. Ik ben best een handig type, maar ik weet niet of ik heel de maintenance op mij durf te nemen. De 130/120mm vering van deze past misschien beter bij het inzetgebied waarvoor ik hem wil gebruiken, al zal ik met een full sus wel veel springen en gekke dingen doen. Qua geometrie weet ik niet wat mij beter past. Deze fietsen zijn visueel ook mooi, al vind ik de Jeffsy mooier.

-de Canyon Neuron Al 7.0 ziet er ook goed uit, al vind ik het uiterlijk iets minder en is het jammer dat deze geen 200mm schijf voorop heeft.

-ik heb net de Canyon Spectral AL 5.0 ontdekt. Deze lijkt nog betere uitrusting te hebben dan de YT Jeffsy voor 2199 euro. Deze heeft wel 27,5 wielen en 160MM voorvork. Dat is misschien te veel?
https://www.canyon.com/de-de/mountain-b ... rdions=1_1" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt voor de hulp!
Laatst gewijzigd door Enil op do 28 mei 2020 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Eerste full suspension

Bericht door dirkdierickx »

Ik kan enkel meegeven dat de jeffsy een geweldige fiets is, maar ik deel wel je mening over de SX groep.
Dat vind ik zelf heel spijtig aan het nieuwe base model en voor mij eigenlijk wel een beetje een dealbreaker.
Natuurlijk kan je zeggen - ik rij ermee tot het stuk gaat en vervang het daarna door een GX.
De veerweg leek mij in het begin ook veel, maar je hebt er eigenlijk geen last van, fiets klimkt en versnelt als een gek.
Normaal gezien zit er knopje op de achtervering om deze te 'locken', maar niet op het stuur (dat ga je normaal gezien nooit vinden op trail bikes).
Enil
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 mei 2020 07:47

Re: Eerste full suspension

Bericht door Enil »

dirkdierickx schreef:Ik kan enkel meegeven dat de jeffsy een geweldige fiets is, maar ik deel wel je mening over de SX groep.
Dat vind ik zelf heel spijtig aan het nieuwe base model en voor mij eigenlijk wel een beetje een dealbreaker.
Natuurlijk kan je zeggen - ik rij ermee tot het stuk gaat en vervang het daarna door een GX.
De veerweg leek mij in het begin ook veel, maar je hebt er eigenlijk geen last van, fiets klimkt en versnelt als een gek.
Normaal gezien zit er knopje op de achtervering om deze te 'locken', maar niet op het stuur (dat ga je normaal gezien nooit vinden op trail bikes).
Thanks voor de reactie! Goed om te horen dat de Jeffsy zo snel is :-D De SX vervangen door een GX wanneer die het begeeft lijkt mij wel een optie, een derailleur is tensloote iets wat je sowieso ooit vervangt. Ik ben er vergeten bij te zetten dat ik een 29" wil, mijn huidige fiets is ook 29 en dat is misschien de verstandigste keuze voor mij aangezien ik toch best wat kilometers op vlakker terrein doe. Op de achtervering van het Jeffsy instapmodel zit helaas geen lockout, maar volgens reviewers heb je dat amper nodig omdat de vering zo goed getuned is. Toch weet ik niet echt wat ik moet verwachten doordat ik niet echt vertrouwd ben met fully's. Ik durf wel eens recht te staan op mijn pedalen tijdens een steile klim en doe ook regelmatig "dragracejes" met vrienden op de fiets, ik weet niet of het in zo een situaties een groot nadeel is?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Eerste full suspension

Bericht door dirkdierickx »

Enil schreef:Op de achtervering van het Jeffsy instapmodel zit helaas geen lockout, maar volgens reviewers heb je dat amper nodig omdat de vering zo goed getuned is. Toch weet ik niet echt wat ik moet verwachten doordat ik niet echt vertrouwd ben met fully's. Ik durf wel eens recht te staan op mijn pedalen tijdens een steile klim en doe ook regelmatig "dragracejes" met vrienden op de fiets, ik weet niet of het in zo een situaties een groot nadeel is?
vooraan zeker geen probleem om sprintjes mee te trekken of te klimmen, achteraan heb ik toch mijn twijfels daarover.
ik heb dus wel een lock schakelaar achteraan, als ik van die vlakke ritten rij zet ik hem zo goed als altijd op, maar compresseert die toch indien het echt nodig is.
je kan natuurlijk iets meer druk zetten op je achterdemper voor de vlakke ritten en aflaten als je dan toch ruiger parcours bezoekt.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Eerste full suspension

Bericht door KrisMaes76 »

Op mn spectral (2016) gebruik ik eigenlijk nauwelijks de lockout, tenzij op lange klimmen tijdens marathons of zo.

Gegarandeerd vergeet ik anders mn vering weer open te zetten bij het afdalen :) Ben zo in de roc d'azur volledig dooreengerammeld op de laatste afdaling :-D
Enil
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 mei 2020 07:47

Re: Eerste full suspension

Bericht door Enil »

KrisMaes76 schreef:Op mn spectral (2016) gebruik ik eigenlijk nauwelijks de lockout, tenzij op lange klimmen tijdens marathons of zo.

Gegarandeerd vergeet ik anders mn vering weer open te zetten bij het afdalen :) Ben zo in de roc d'azur volledig dooreengerammeld op de laatste afdaling :-D
:lol: , Dat wil dan ook zeggen dat die goed klimt neem ik aan :-D Ik ben verbaasd van de goeie spec van de Spectral (no pun intended). Ik begin dan ook meer en meer naar de canyon te neigen. Rollen 27,5 wielen echt merkbaar trager dan 29"? Zou het een last zijn op de weg tegenover 29" of is het nauwelijks merkbaar? Waarschijnlijk leg ik de meeste kilometers af op vlakker terrein zoals de weg of gravel, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om hem al het erop aankomt echt hard te pushen offroad.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Eerste full suspension

Bericht door KrisMaes76 »

Enil schreef:
KrisMaes76 schreef:Op mn spectral (2016) gebruik ik eigenlijk nauwelijks de lockout, tenzij op lange klimmen tijdens marathons of zo.

Gegarandeerd vergeet ik anders mn vering weer open te zetten bij het afdalen :) Ben zo in de roc d'azur volledig dooreengerammeld op de laatste afdaling :-D
:lol: , Dat wil dan ook zeggen dat die goed klimt neem ik aan :-D Ik ben verbaasd van de goeie spec van de Spectral (no pun intended). Ik begin dan ook meer en meer naar de canyon te neigen. Rollen 27,5 wielen echt merkbaar trager dan 29"? Zou het een last zijn op de weg tegenover 29" of is het nauwelijks merkbaar? Waarschijnlijk leg ik de meeste kilometers af op vlakker terrein zoals de weg of gravel, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om hem al het erop aankomt echt hard te pushen offroad.
Al mn fietsen hebben 27.5 wielen, ik kan dus niet vergelijken. Wat ik wel weet is dat de rolweerstand van de banden een groot verschil geven. Als ik mn maxxis minions wissel voor mn maxxis ardents, dan vlieg ik vooruit (naar mijn gevoel toch :-) )
Enil
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 mei 2020 07:47

Re: Eerste full suspension

Bericht door Enil »

KrisMaes76 schreef:
Enil schreef:
KrisMaes76 schreef:Op mn spectral (2016) gebruik ik eigenlijk nauwelijks de lockout, tenzij op lange klimmen tijdens marathons of zo.

Gegarandeerd vergeet ik anders mn vering weer open te zetten bij het afdalen :) Ben zo in de roc d'azur volledig dooreengerammeld op de laatste afdaling :-D
:lol: , Dat wil dan ook zeggen dat die goed klimt neem ik aan :-D Ik ben verbaasd van de goeie spec van de Spectral (no pun intended). Ik begin dan ook meer en meer naar de canyon te neigen. Rollen 27,5 wielen echt merkbaar trager dan 29"? Zou het een last zijn op de weg tegenover 29" of is het nauwelijks merkbaar? Waarschijnlijk leg ik de meeste kilometers af op vlakker terrein zoals de weg of gravel, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om hem al het erop aankomt echt hard te pushen offroad.
Al mn fietsen hebben 27.5 wielen, ik kan dus niet vergelijken. Wat ik wel weet is dat de rolweerstand van de banden een groot verschil geven. Als ik mn maxxis minions wissel voor mn maxxis ardents, dan vlieg ik vooruit (naar mijn gevoel toch :-) )

Heb je al ervaringen met de customer service/service center/onderhoud van Canyon? Is dat vervelender dan bij andere merken?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Eerste full suspension

Bericht door KrisMaes76 »

Al 3x een gebroken frame, steeds vlotjes afgehandeld door canyon belgie.
Enil
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 mei 2020 07:47

Re: Eerste full suspension

Bericht door Enil »

KrisMaes76 schreef:Al 3x een gebroken frame, steeds vlotjes afgehandeld door canyon belgie.
Daar heb ik een dubbel gevoel bij... Enerzijds mooi dat ze het goed afhandelen maar anderzijds heb ik al veel over gebroken spectral frames gehoord :-/
Plaats reactie